سازندهها معمولاً سعی دارند بازی خود را در بینقصترین حالت ممکن وارد بازار کنند؛ اما گاهی اوقات نگه داشتن برخی از اشتباهات به نفع بازی تمام شده است! در این مقاله به ده اشتباه ماندگار که از بازیهای ویدیویی حذف نشدند پرداختهایم.
گاهی اوقات هنگام خلق یک اثر هنری، اتفاقات غیرمنتظرهای میافتد که نظر هنرمند را به خود جلب میکند. اتفاقاتی که برنامهریزی شده نیستند و در میانهی کار رخ میدهند. اکثر مواقع این اتفاقات یا بهتر است بگوییم اشتباهات، خیلی خوشایند نیستند و به سرعت حذف میشوند، اما گاهی اوقات انگار مه و خورشید و فلک دست به دست هم میدهند تا یک اتفاق خوب و ناگهانی رقم بخورد. نمونههای این موضوع را میتوان در موسیقی، نقاشی، سینما و معماری مشاهده کرد. یک نت اشتباه، یک تپق یا دیالوگ خودجوش، یک پلان عجیب یا یک حرکت برنامهریزی نشده، منجر به خلق اثری میشود که سالهای سال در تاریخ میماند. مخاطبان نه تنها این اشتباهات را با آغوش باز میپذیرند، بلکه از آنها به عنوان اتفاقی منحصربفرد و یونیک یاد میکنند.
از آنجایی که بازیهای ویدیویی نیز به نوعی اثر هنری محسوب میشوند، نمونههای این اشتباهات را در این صنعت نیز میتوان دید. تا به حال چندین بار اتفاق افتاده که شرکت سازنده، مرتکب اشتباهی خاص شود و طی تصمیمگیریهای اعضای تیم، آنها به این نتیجه برسند که نگهداشتن این اشتباه از حذف کردنش بهتر است! این اشتباهات در برخی مواقع کاملاً به نفع بازی تمام شدهاند و صحنههایی خندهدار، جالب یا ماندگار خلق کردهاند.
در این مقاله به ده مورد از این اشتباهات ماندگار پرداختهایم. مواردی که اثبات میکنند اشتباه همیشه بد نیست!
۱۰- Call of Duty 4: Modern Warfare – Martyrdom Perk
پرک Martyrdom در بازی Call of Duty 4: Modern Warfare که بهعنوان یکی از پرکهای رسمی و بحثبرانگیز این بازی شناخته میشود، در ابتدا یک گلیچ ناخواسته بود. در مراحل اولیه توسعه بازی، بازیکنان متوجه شدند که در برخی موارد، وقتی میمیرند، نارنجکی که در دست دارند بهطور خودکار روی زمین میافتد و منفجر میشود. این اتفاق بهطور تصادفی رخ میداد و در برخی از جلسات بازی چندنفره باعث گیج شدن بازیکنان میشد، زیرا تصور میکردند این یک مکانیک جدید است، در حالی که در اصل یک خطای برنامهنویسی بود.
با توجه به بازخوردهای مثبت و منفی از سوی جامعه بازیکنان، سازندگان تصمیم گرفتند این گلیچ را به یک مکانیک رسمی تبدیل کنند و آن را بهعنوان پرک Martyrdom در بازی قرار دهند. این پرک به بازیکنانی که تازه وارد میدان نبرد شده بودند، یک ابزار اضافی برای گرفتن انتقام پس از مرگ میداد و همزمان به بازی نوعی چالش و جذابیت خاص اضافه میکرد. با اینکه خیلیها اعتقاد داشتند این پرک ناعادلانه است، اما بیایید قبول کنیم همهمان با آن یکی دو تا کیل اضافه گرفتهایم!
۹- Mortal Kombat – Reptile
در نسخه ابتدایی Mortal Kombat، یکی از مشهورترین گلیچها مربوط به شخصیت Reptile است. Reptile در نسخه اصلی بازی بهعنوان یک شخصیت مخفی وجود داشت و بازیکنان فقط در شرایط بسیار خاصی میتوانستند با او مواجه شوند. این شخصیت ترکیبی از قدرتهای Scorpion و Sub-Zero را داشت و بهدلیل ظاهرش که به شکل یک نینجای سبز رنگ بود، در ذهن بسیاری از طرفداران ماندگار شد.
اما نکته جالب ماجرا این است که Reptile در ابتدا بهعنوان یک گلیچ ظاهر شد. در برخی موارد، شخصیتهای Scorpion یا Sub-Zero به دلیل خطای بازی به رنگ سبز درمیآمدند، که بهطور ناخواسته باعث میشد تا بازیکنان فکر کنند این یک شخصیت جدید است. سازندگان بازی از این اشتباه استقبال کردند و تصمیم گرفتند Reptile را بهعنوان یک شخصیت رسمی وارد بازی کنند. این گلیچ تصادفی به یکی از رازهای پرطرفدار Mortal Kombat تبدیل شد و Reptile بعدها به یکی از شخصیتهای ثابت در نسخههای بعدی سری Mortal Kombat تبدیل گردید.
۸- My Friendly Neighborhood – Muppets
در بازی My Friendly Neighborhood، که فضایی ترسناک و فانتزی دارد و الهام گرفته از نمایشهای عروسکی کودکان است، یک گلیچ جالب و البته کمی ترسناک وجود دارد که بازیکنان آن را به نام «ماپت چندتایی» میشناسند. در این گلیچ، یکی از شخصیتهای عروسکی که بهطور معمول در بازی ظاهر میشود، بهطور ناگهانی شروع به تکثیر میکند و بهجای یک ماپت، چندین نسخه از همان شخصیت روی صفحه دیده میشود. این گلیچ نه تنها ظاهری عجیب و گاهاً وحشتناک دارد، بلکه میتواند بازی را بهشدت پیچیدهتر کند، زیرا همه این ماپتها ممکن است بهطور همزمان به بازیکن حمله کنند.
توسعهدهندگان این گلیچ را با وجود عجیب بودنش رفع نکردند، زیرا بازیکنان از آن لذت میبردند و آن را بهعنوان یکی از ویژگیهای سرگرمکننده بازی پذیرفتند. این تکثیرهای ناگهانی ماپتها، فضای بازی را حتی ترسناکتر میکند و به حس غافلگیری و عدم اطمینانی که در گیمپلی وجود دارد، افزوده است.
۷- System Shock – Combo System
شاید باورتان نشود، اما قابلیت کمبو نیز روزی یک باگ بوده است! در بازی System Shock، یکی از مکانیکهای جالبی که در بازی بهطور ناخواسته به وجود آمد، سیستم ترکیب یا «کمبو» بود که در ابتدا به عنوان یک گلیچ ظاهر شد. در ابتدای توسعه، بازیکنان متوجه شدند که میتوانند چندین حرکت یا حمله را بهسرعت پشت سر هم اجرا کنند، که به آنها اجازه میداد تا بهشکل ناخواسته یک سری از حملات قویتر و سریعتر را انجام دهند. این گلیچ به بازیکنان امکان میداد با ترکیب سریع حملات و ابزارهای مختلف، دشمنان را بسیار سریعتر از حد معمول شکست دهند.
بهجای اینکه سازندگان این گلیچ را اصلاح کنند، تصمیم گرفتند آن را بهعنوان بخشی از گیمپلی رسمی بازی نگه دارند. این تصمیم نه تنها تجربه مبارزات را پویاتر و تاکتیکیتر کرد، بلکه به بازی عمق بیشتری اضافه کرد. بازیکنان حرفهای شروع به استفاده از این گلیچ بهعنوان یک استراتژی کردند و آن را به نوعی سیستم کمبو تبدیل کردند که در طول بازی به آنها امکان میداد حملات پیچیدهتری را علیه دشمنان انجام دهند. این مکانیک غیرمنتظره تبدیل به یکی از ویژگیهای ماندگار System Shock شد و به عمق مبارزات بازی افزود و بازیهای بیشماری نیز از آن الهام گرفتند.
۶- Fallout 4 – Gatling Laser Gun
در Fallout 4، یکی از گلیچهای معروف بازی با نام Gatling Laser Glitch شناخته میشود که به بازیکنان اجازه میدهد بهشکل نامحدود از اسلحه قدرتمند Gatling Laser بدون مصرف مهمات استفاده کنند. بهطور معمول، Gatling Laser به یک نوع خاص از مهمات به نام fusion cores نیاز دارد که منبع انرژی این اسلحه را تأمین میکند. اما این گلیچ به بازیکنان اجازه میداد که حتی وقتی مهمات اسلحه تمام شده، همچنان به شلیک ادامه دهند و این کار آنها را به ماشینهای نابودگر تبدیل میکرد.
سازندگان بازی میتوانستند این گلیچ را با یک بهروزرسانی رفع کنند، اما برخی از بازیکنان به قدری از این گلیچ لذت بردند که بهعنوان بخشی از تجربه بازی آن را پذیرفتند. استفاده از این گلیچ میتوانست تاثیر زیادی بر روند گیمپلی داشته باشد، بهویژه در نبردهای سخت، و تجربه بازی را برای بازیکنانی که به چالشهای سخت عادت داشتند، کمی آسانتر کند. این گلیچ تا مدتها در جامعه طرفداران بازی موضوع بحث و حتی گاهی تفریح بود، زیرا بازیکنان از آن بهعنوان یک راه میانبر برای مقابله با دشمنان سرسخت استفاده میکردند. البته رو هیچ چیز این اسلحه نمیشد حساب باز کرد، ولی خب… همهچیزش رایگان بود!
۵- The Elder Scrolls: Skyrim – Giant Glitch

در بازی The Elder Scrolls V: Skyrim، یکی از گلیچهای جالب و بحثبرانگیز، Giant Glitch است که به بازیکنان اجازه میدهد توسط غولها با یک ضربه به هوا پرتاب شوند. این گلیچ بهطور معمول زمانی رخ میدهد که بازیکن با یک غول (Giant) درگیر شود و بهطور تصادفی، ضربات غول بهجای آسیب معمولی، باعث میشود بازیکن به ارتفاعات بسیار بالا پرتاب شود. این پرتاب بهقدری شدید است که میتواند شخصیت بازیکن را بهطور غیرمنتظره و غیرقابل پیشبینی از مپ بازی دور کند!
این گلیچ بهطور خاص به خاطر اثرات خندهدار و غیرعادی که بر روی بازی دارد، محبوب شد. پرتاب بهسمت آسمان نه تنها به بازیکنان امکان میداد که از یک زاویه جدید و غیرمعمول به محیط نگاه کنند، بلکه میتوانست بهطور غیرمنتظرهای منجر به مرگ سریع شخصیت بازیکن شود، زیرا در اغلب موارد این پرتابها بهطور تصادفی باعث سقوط از ارتفاعات بالا و آسیب شدید میشد.
سازندگان بازی تصمیم به رفع این گلیچ نگرفتند و بهجای آن، این پدیده به یکی از ویژگیهای فرعی و خندهدار بازی تبدیل شد. بازیکنان از این گلیچ بهعنوان فرصتی برای تجربه جنبههای سرگرمکننده و غیرمعمول Skyrim استفاده کردند و به این ترتیب، این گلیچ به یکی از خاطرات ماندگار و جذاب بازی تبدیل شد.
۴- Street Fighter II – Dhalsim Teleport
در بازی Street Fighter II، یکی از گلیچهای جالب و قابل توجه، تلپورت Dhalsim است که در ابتدا بهعنوان یک باگ در بازی شناخته میشد. Dhalsim، یکی از شخصیتهای اصلی بازی، با تواناییهای منحصر بهفردی مانند کشیدن اعضای بدن و استفاده از آتش، به شهرت رسید. یکی از قدرتهای ویژه او یعنی تلپورت، به Dhalsim این امکان را میداد که بهطور ناگهانی به مکانهای مختلف روی صفحه منتقل شود.
در نسخههای اولیه بازی، یک گلیچ وجود داشت که باعث میشد Dhalsim قادر به استفاده از Teleport در شرایط غیرمنتظره و غیرقانونی باشد. این باگ به Dhalsim اجازه میداد که بدون توجه به وضعیت بازی و بدون نیاز به محدودیتهای معمول، به سرعت به مکانهای مختلف روی صفحه برود و باعث میشد که او بهطور غیرمنتظره به حریفان خود حمله کند یا از موقعیتهای دشوار فرار کند.
با توجه به بازخوردهای بازیکنان و تأثیرات جالب این گلیچ بر روی گیمپلی، سازندگان تصمیم گرفتند این ویژگی را بهعنوان یک مکانیک رسمی در بازی نگه دارند. این تصمیم به Dhalsim این امکان را داد که بهعنوان یکی از شخصیتهای تاکتیکی و استراتژیک در Street Fighter II شناخته شود.
۳- Madden NFL 15 – Tiny Titan
در بازی Madden NFL 15، یکی از باگهای جالب و خندهدار Tiny Titan بود که بهطور غیرمنتظره و نادری در بازی ظاهر میشد. این باگ باعث میشد که یکی از بازیکنان تیم، بهطور غیرمعمول و غیرطبیعی، به اندازهی یک جاسوئیچی کوچک شود! این تغییر اندازه بهقدری چشمگیر بود که بازیکن کوچکشده زیر دست و پا میماند و برای خودش در گوشه و کنار میدان میدوید و شادی میکرد!
با وجود اینکه این باگ بهطور جدی بر روی گیمپلی تأثیر نمیگذاشت، اما بهطور تصادفی بهوجود آمدن این موقعیتهای غیرمعمول باعث ایجاد لحظات خندهدار و غیرمنتظره در میان بازیکنان میشد. بازیکنان میتوانستند با دیدن این تایتان کوچک، شوخی کنند و حتی با عکسبرداری از آنها، صحنههای جالب و منحصر بهفردی را ثبت کنند.
در این بازی بخشی به نام Team of the Week وجود داشت که سازندگان تصمیم گرفتند قبل از رفع این باگ، یک هفتهی دیگر آن را در این بخش نگه دارند تا همه این باگ مضحک را ببینند و از آن لذت ببرند!
۲- Bloodborne – Moon Presence glitch
کسانی که Bloodborne را بازی کرده باشند، باس آخر بازی Moon Presence را میشناسند. این باس یکی از موجودات پیچیده و مرموز بازی است که نقش مهمی در داستان و پایانبندی Bloodborne دارد. با این حال، قبل از اینکه زمان مناسب برای معرفی و مواجهه با این موجود فرا برسد، بازیکنان متوجه شدند که Moon Presence بهطور تصادفی و خارج از زمان مقرر، در مکانهای غیرمنتظرهای ظاهر میشود. این باگ بهطور غیرمنتظرهای باعث شد که Moon Presence در مواقعی که نباید، در محیطهای مختلف بازی دیده شود وچالشها و تجربههای غیرعادی برای بازیکنان ایجاد کند. در حالی که این باگ میتوانست بهطور موقت گیجکننده باشد، بسیاری از بازیکنان از مواجهه با Moon Presence در این موقعیتهای غیرمنتظره لذت میبردند و آن را بهعنوان یک عنصر هیجانانگیز و اسرارآمیز در نظر میگرفتند.
سازندگان بازی، با آگاهی از تاثیرات مثبت و منفی این باگ، تصمیم گرفتند بهجای رفع کامل آن، ویژگیهای Moon Presence را بهعنوان بخشی از تجربه غیرمنتظره و منحصر بهفرد بازی حفظ کنند. این کار باعث شد Speed runner ها راحتتر بتوانند این بازی را به اتمام برسانند و FromSoftware نیز این اجازه را به آنها داد.
۱- Hitman – Briefcase
در سری Hitman، یکی از ویژگیهای جالب و بهیادماندنی مربوط به کیف مدارک است که هنگام پرتاب کردن، رفتار بسیار خاصی دارد. وقتی بازیکنان کیف مدارک را پرتاب میکنند، سرعت حرکت آن بهطور قابل توجهی کندتر از سایر اشیاء است و فیزیک عجیبی را از خود نشان میدهد. این ویژگی باعث میشود که کیف مدارک بهطور غیرمنتظرهای در هوا معلق بماند و مسیر پرتاب آن بهطور غیرقابل پیشبینی تغییر کند. اینکه چرا این کیف جوری حرکت میکند که انگار از پَر هم سبکتر است، هنوز برای کسی مشخص نیست!
این رفتار غیرعادی، ابتدا بهعنوان یک باگ در بازی شناسایی شد، اما به دلیل تاثیر خاص و سرگرمکنندهای که بر روی گیمپلی داشت، سازندگان بازی تصمیم به حذف آن نگرفتند. بهجای آن، این ویژگی منحصر بهفرد را بهعنوان بخشی از طراحی بازی حفظ کردند. حرکت آهسته و فیزیک غیرمعمول کیف مدارک به بازیکنان این امکان را میدهد که در محیطهای مختلف، با استراتژی و خلاقیت بیشتری از این وسیله استفاده کنند و در عین حال لحظات جالب و گاهی خندهداری را تجربه کنند.
سازندگان حتی چند قدم فراتر گذاشته و چندین اچیومنت برای این اسلحه (!) در نظر گرفتند تا از این باگ، نهایت استفاده را برده باشند.
آیا شما هم این موارد را در بازیهای ذکرشده مشاهده کردهاید؟ در مورد تجربیات شخصی خودتان نیز به ما بگویید. از کدام باگها لذت بردهاید؟!
source