Wp Header Logo 669.png

 

آرمان امروز-گروه اقتصادی: علی احسان ظفری، گفت: به عنوان تولیدکننده محصولات لبنی، افزایش قیمت شیر نه تنها برای ما آورده‌ای ندارد بلکه باعث کاهش مصرف و به دنبال آن کاهش تولید و سود می‌شود. احسان ظفری، گفت: به عنوان تولیدکننده محصولات لبنی، افزایش قیمت شیر نه تنها برای ما آورده‌ای ندارد بلکه باعث کاهش مصرف و به دنبال آن کاهش تولید و سود می‌شود.
دانشجو در خبری نوشت: علی احسان ظفری، رئیس هیات مدیره اتحادیه فرآورده‌های لبنی کشور با اشاره به افزایش قیمت شیر، گفت: هنوز مصوبه مربوط به این موضوع به طور رسمی توسط دولت ابلاغ نشده است.
وی در ادامه از افزایش قیمت محصولات لبنی در پی افزایش قیمت شیر خبر داد و گفت: با افزایش قیمت شیر خام فرآورده‌های لبنی نیز با افزایش قیمت مواجه خواهد شد. اگر قیمت شیر خام ۲۰ درصد افزایش پیدا کند؛ لبنیات حدودا ۲۵ درصد افزایش قیمت را تجربه می‌کند. رئیس هیات مدیره اتحادیه فرآورده‌های لبنی با اشاره به محصولاتی که با بیشترین افزایش قیمت مواجه خواهند شد افزود: افزایش قیمت شیر بر افزایش قیمت محصولات فرآورده‌های لبنی بر پایه شیر مانند پنیر بیشترین تاثیر را می‌گذارند و کمترین قیمت در بین محصولات لبنیاتی خود شیر است.
ظفری با اشاره به تاثیر افزایش قیمت‌ها بر مصرف لبنیات مردم، ادامه داد: اگر این روند افزایشی ادامه‌ داشته باشد شاهد کاهش هرچه بیشتر مصرف لبنیات خواهیم بود.
وی راه جلوگیری از کاهش مصرف فرآورده‌های لبنی در زندگی مردم را اختصاص یارانه به این حوزه دانست و گفت: افزایش قیمت به هیچ وجه به سود ما نیست با افزایش قیمت، میزان مصرف و تولید کاهش پیدا می‌کند و شرکت‌های تولید کننده متضرر می‌شوند.
رئیس هیات مدیره اتحادیه فرآورده‌های لبنی کشور، گفت: به نظرم دولت باید ابتدا فکری به حال توقف روند افزایشی قیمت لبنیات کند و چاره‌ای جز اختصاص یارانه به تولید کننده‌های لبنی ندارد.
کاهش تدریجی لبنیات از سفره مردم
این آمارها در شرایطی منتشر می‌شود که سرانه مصرف لبنیات در سال ۸۹ بالای ۱۸۰ کیلو بوده است، علی احسان ظفری، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های لبنی نیز درباره کاهش مصرف لبنیات در کشور، گفت: «بنابر آخرین آمار سرانه مصرف لبنیات بدلیل کاهش قدرت خرید خانوار به ۵۵ تا ۶۰ کیلو رسیده است.»
کاهش آمار مصرف لبنیات در کشور را می‌توان دومین آمار کاهشی در خصوص اقلامی دانست که به لحاظ ارزش غذایی اهمیت زیادی دارند. پیش از این کاهش سرانه مصرف گوشت در کشور مورد توجه قرار گرفته بود. افشین صدردادرس، مدیرعامل اتحادیه دام سبک، در این باره گفته است: «بنابر آمار ۱۰ ماهه سال گذشته سرانه مصرف گوشت قرمز به ۷.۱ کیلو رسید که نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ کاهش داشته است.»
همزمان با افزایش قیمت اقلامی مثل گوشت و لبنیات، قدرت خرید اقشاری مثل کارگران نیز روز به روز کاهش پیدا می‌کند. علیرضا میرغفاری، نماینده جامعه کارگری و عضو شورای عالی کار در این خصوص می‌گوید: مصرف گوشت قرمز و سفید کاهش پیدا کرده و افراد برای جبران پروتئین مبادرت به خرید سایر اقلام می‌کنند. اگر میزان مصرف گوشت در جامعه کارگری کاهش پیدا کرده به این معنی نبوده که این کالا برای بدن مضر بوده یا فرد توان خرید داشته، اما خریداری نکرده است. توان خرید پایین وی بر اساس دستمزدی که دارد سبب شده تا آن را از سبد خانوار حذف کند.»
تبعات حذف لبنیات از سبد غذایی
مصرف روزانه شیر و لبنیات و قرار دادن این محصولات خوراکی در سبد غذایی، می‌تواند به سلامت جسمی و روانی آحاد مردم جامعه کمک کند و عکس این موضوع هم می‌تواند اتفاق بیافتد. یعنی اگر مصرف شیر و لبنیات از سفره مردم حذف شود، در آینده‌ای نه چندان دور، افرادی را خواهیم دید که دچار ضعف جسمانی و ذهنی هستند.
نتایج مطالعات پزشکی نشان می‌دهد که مصرف لبنیات پرچرب از قبیل پنیر، ماست و شیر کامل به پیشگیری از حملات قلبی، سکته مغزی و دیگر بیماری‌های قلبی و عروقی کمک می‌کند.
شاید همین مطالعه از صدها و هزاران مطالعه دیگر، کافی باشد که به اهمیت مصرف شیر و لبنیات پی ببریم. قطعاً، هزینه‌های درمان بیماری‌ها به مراتب بیشتر و سنگین‌تر از سرمایه گذاری بر روی تغذیه سالم جامعه است.
توصیه متخصصان تغذیه، مصرف روزانه شیر و البته سایر مواد لبنی است. البته، اولویت با خوردن شیر پاستوریزه است که بدن در برابر میکروب‌ها و…، مقاوم باشد. اما، واقعیت امر، نمی‌توان جرأت کرد و روزی یک لیوان شیر خورد. در آن صورت باید از سایر هزینه‌های روزانه زندگی چشم پوشی کنیم که ممکن نیست. امروز اگر در حوزه مصرف لبنیات به عنوان غذای سالم ۱۰۰۰ تومان پول بدهیم یعنی ۱,۰۰۰ تومان بیشتر برای تولید هزینه کنیم، نیازی نیست که ۱۰ برابر برای حوزه درمان هزینه کنیم.
به گفته کارشناسان وقتی شرایط تورم اقتصاد به شکل فعلی است و فشارهای زیادی را نیز به صف عرضه وارد می‌کند، درواقع استمرار تورم و رکود تورم را شاهد خواهیم بود. رکورد تورمی (stagflation) بدترین شرایطی است که در اقتصاد کلان رخ می‌دهد. در این وضعیت، از طرفی خانوار تحت فشار تورم است و از طرفی تولید کننده تحت فشار هزینه‌های تولید قرار می‌گیرد و تغییر شکل بازار و مشکلات کمبود توان خرید مردم نیز تولید کننده را آزار می‌دهد. کاهش حاشیه فروش می‌تواند بنگاه‌های تولید را به سمت زیان دهی و حتی تعطیلی سوق دهد. به همین دلیل است که ما آثار تورم را نه فقط در طرف تقاضا، بلکه در طرف عرضه نیز می‌بینیم.»

source

einiat.ir

توسط einiat.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *