در این مقاله قصد داریم نگاهی اجمالی به دموی عنوان جدید استودیوی ایرانی Permanent Way Game Co یعنی Blood of Mehran داشته باشیم.
داستان بازی Blood of Mehran با الهام از افسانههای هزار و یک شب، زندگی شخصیتی به نام مهران را روایت میکند. مهران که جنگجویی جوان است، به منظور انتقام از خلیفهای عرب و سربازانش که همسر و فرزندش را به قتل رساندهاند، وارد مسیری خطرناک و پر از دشمنان افسانهای میشود.
در نخستین مرحله بازی، مهران موفق به شکست خلیفه سلیم ابن الصمد و محافظانش میشود اما پیش از این که او را بکشد، بازی ما را به ابتدای داستان مهران و روز کشته شدن خانوادهاش میبرد. سربازان عرب روستای زندگی مهران را به آتش کشیدهاند و همسرش پروانه، و دخترش هانیه را یافتهاند. مهران تلاش میکند به خلیفه حمله کند، اما توسط جادوگری زمینگیر شده و قتل خانوادهاش را میبیند. در صحنه بعدی، مهران را در سیاهچال یک زندان میبینیم. او موفق به آزاد کردن خودش شده و پس از کشتن نگهبان، زره و سلاحش را گرفته و پس از چندین سری درگیری، موفق به فرار از زندان میشود.
بازی Blood of Mehran علیرغم داشتن یک پلات نسبتا جذاب، قربانی نحوه روایت و ریتم آن میشود. تقریبا هیچکدام از بخشهای بازی به روایت خدمت نمیکنند و این در حالی است که سازنده به شکل واضحی روی داستان تمرکز دارد. در کاتسینها با وجود لحن بزرگسالانه اتفاقات، آرتاستایل و گرافیک صورتها باعث میشوند حس کشته شدن انسانهای بیگناه یا لذت انتقام به مخاطب منتقل نشود. گیمپلی نیز به واسطه ریتم ضعیف، جلوی ارتباط مخاطب با داستان را میگیرد. در مرحله اول و دوم، ما به سرعت اتفاقاتی را میبینیم که نقشی بسیار مهم در داستان دارند اما سرعت پرداختن به آنها باعث میشود بازیکن به قتل خانواده مهران اهمیت چندانی ندهد. سناریوی کشته شدن خانواده و عطش انتقام، کلیشهای است و اگر شخصیتپردازی خوبی با آن همراه نشود، شاهد پایهای فراموششدنی هستیم، اما همانطور که گفتم سرعت بالای این دو مرحله، فرصت شخصیتپردازی را نمیدهد. جدای فرصت کوتاه، شخصیتها در معدود دیالوگهای خود هم قادر به جلب توجه بازیباز نیستند. دیالوگهای کلیشهای در کنار صداپیشگی بدون حس، مکالمات را حوصله سر بر کردهاند. در ابتدا فکر میکردم سازندگان روی زبان فارسی تمرکز کردهاند اما بازی در دمو حتی از زیرنویس و منوهای فارسی هم پشتیبانی نمیکرد.
مرحله سوم و پایانی دمو، برخلاف دو ماموریت قبلی، با حداقل داستان و تعامل برگزار میشود. مهران پس از آزاد کردن خودش، در یک کاتسین صحبتهای نگهبانان را میشنود و خاطرهای بسیار کوتاه را به یاد میآورد. مرحله سوم با داشتن ۲۵ دقیقه از ۴۵ دقیقه دمو، بازی را از Pacing سریع روایت وارد یک خلاء میکند. طی ۲۵ دقیقه بازیکن در اکثر مواقع از یک اتاق به اتاقی دیگر میرود و هیچ تعاملی صورت نمیگیرد. تنها تعامل داستانی این مرحله فاقد پیشزمینه (Context) است و اهمیت پیدا نمیکند. به طور کلی دموی Blood of Mehran میتواند امید یک پلات کلی خوب و سفری جذاب برای انتقام بدهد، اما انتظار ندارم که این داستان را از طریق خود بازی تجربه کنم و باید به منوها و خواندن زندگینامه شخصیتها مشغول شوم. سازندگان میتوانستند با معرفی یک راوی (خصوصا از این نظر که داستان بازی برگرفته از قصههای هزار و یک شب است) و کشش بیشتر معرفی، افتتاحیهای جذابتر بسازند.
گیمپلی بازی Blood of Mehran از مکانیکهای آشنای آثار اکشن و ماجراجویی چند سال اخیر بهره میبرد. مبارزات پایهای از حملات عادی و سنگین به همراه Parry ،Block و Dodge تشکیل شدهاند که با وجود عملکرد عجیبشان در برخی مواقع، قابل قبول ظاهر میشوند. انیمیشنهای حملات و قرار گرفتنشان پشت سر هم، جذاب است و از برخی عناوین اکشن و ماجراجویی پر ادعای امسال که تجربه کردم بهتر هستند.
استودیوی Permanent Way Game Co، بازی Blood of Mehran را اثری با مبارزات هک اند اسلش معرفی میکند و اوج این مبارزات را ما در مرحله نخست و در باسفایت خلیفه میبینیم. اگر پیش از مبارزه به منوی مهارتها بروید و الگوی برخی از حملات را یاد بگیرید، میتوانید یک مبارزه جذاب را اداره کنید. در مرحله سوم اما مهران بدون هیچ قدرتی به مبارزه میرود. یکی از دو ایراد بزرگ گیمپلی دمو، نشان ندادن Progression است، بازی دو ارز را در کنار برخی آیتمها به بازیکن معرفی میکند اما فرصت استفاده از آنها را نمیدهد. طی دمو ما تعاملی با درخت مهارتها نداریم و به همین دلیل نمیتوانیم به شکل عمیقی به گیمپلی بپردازیم. بازی تنها در مبارزه با خلیفه گیمپلی کامل خود را نشان میدهد و بعداً از آنجایی که استفاده پلیر از قابلیتها محدود شده، احساس آزادی عمل در مبارزات از بین میرود و زود خستهکننده میشود.
دیگر مشکل کشنده دمو همان مشکل همیشگی عناوین اکشن و ماجراجویی مدرن است، دوربین و Lock On. در هنگام شروع بازی و مبارزه با خلیفه این مشکل به چشم نمیآید، چون در حال نبرد با تنها یک دشمن هستید و سالن مبارزه به قدری بزرگ است که در گوشهها گیر نمیکنید. اما در مرحله زندان، مشکلات دوربین به شدت اعصاب خرد کن هستند. سیستم Lock On پس از کشته شدن هر دشمن به نفر بعدی وصل نمیشود و تعویض قرار گیری آن میان دشمنان بسیار طاقتفرساست. همچنین در صورت استفاده از Lock On، حملات شما تنها بر یک دشمن تاثیر میگذارند. اگر دو نفر در کنار یکدیگر باشند و شما شمشیر خود را از بدن هر دو رد کنید، تنها دشمنی که Lock On شده ضربه میخورد.
در مجموع، گیمپلی و مبارزات دموی Blood of Mehran نوید یک بازی اکشن و ماجراجویی خوب را میدهند. دو مشکل ذکر شده به همراه عملکرد عجیب برخی از مکانیکهای پایهای، مشکلاتی حل نشدنیای نیستند و استودیوی Permanent Way Game Co میتواند تا زمان عرضه بسیاری از آنها را برطرف کند.
بازی Blood of Mehran به لطف موسیقی فوقالعاده ایرانی، توانسته اتمسفری جذاب خصوصا در مرحله دوم داشته باشد. به گفته سازندگان، آنها با ترکیب موسیقی سنتی ایرانی با موسیقی الکتریکی مدرن، قصد داشتهاند به مکانهای بازی حسی زیبا و مناسب داستان بدهند و خوشبختانه توانستهاند به هدف خود برسند.
جمعبندی
دموی بازی Blood of Mehran شاید در مقایسه با دیگر عناوین نامآشنای اکشن و ماجراجویی حرف چندانی برای گفتن نداشته باشد، اما در میان بازیهای ایرانی و برای استودیوی Permanent Way Game Co، قدم بسیار بلندی است. با وجود برخی ایرادات مهم در روایت، دموی بازی Blood of Mehran نیمنگاهی مناسب به گیمپلی و مکانهای جذاب ارائه میدهد. امیدوارم سازندگان بتوانند با بهینهتر کردن گیمپلی و ارائه یک پلات داستانی جذاب، تجربهای دوستداشتنی برای گیمرهای ایران و جهان به وجود بیاورند.
source