Wp Header Logo 238.png

تهران موزه راه‌آهن ندارد. اگر داشت یقیناً یکی از جذاب‌ترین قطار‌هایی که آنجا به نمایش درمی‌آمد نخستین قطار‌های سلطنتی کشور بود که در نوع خود منحصربه‌فرد و خاص هستند.

به گزارش همشهری آنلاین، با راه‌اندازی خطوط سراسری راه‌آهن در ایران شاه اول پهلوی از همان ابتدا واگن اختصاصی برای خودش سفارش داد. مهرزاد کشفی، تهران پژوه می‌گوید: «راه‌آهن تهران مملو از جاذبه‌های گردشگری و تاریخی است؛ اما خاص‌ترین جاذبه راه‌آهن تهران مربوط به چند قطاری است که در سوله‌ای قرارگرفته‌اند.

کشفی که سال‌هاست در حوزه گردشگری فعالیت می‌کند در ادامه می‌گوید: «طی این سال‌ها متوجه شدم علاقه تهرانی‌ها به گردشگری با قطار افزایش پیدا کرده است. درنتیجه باید با تاریخ این وسیله جذاب حمل‌ونقل هم آشنا شوند. راه‌آهن سراسری ایران با طول حدود ۱۴۰۰ کیلومتر به‌عنوان بیست‌وپنجمین میراث فرهنگی ملموس و نخستین میراث صنعتی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.»

قطار‌های سلطنتی ایران کجاست؟

واگن دست سازی که قرار بود برای حمل جسد رضا شاه استفاده شود

قدم‌به‌قدم را ه آهن تهران جذابیت‌های خاص و دیدنی دارد. کشفی می‌گوید: «یک سالن درراه آهن تهران وجود دارد وقتی وارد آنجا می‌شوید گویی در دهه ۲۰ قدم می‌زنید. با همان شکل و شمایل حفظ شده است.»

به‌ جز قطار‌های سلطنتی موجود در ایستگاه راه‌آهن تهران قطار دیگری در تاریخ راه‌آهن ایران از آن نام‌برده شده است که متأسفانه هیچ نشانی از آن نیست. قطاری که برای حمل جسد پهلوی اول با جلال و شکوه خاصی و با دست‌ساخته شد. قرار بود جسد رضاشاه با این قطار حمل شود ولی در آخرین لحظات به دلایل نامعلوم با قطار دیگری حمل جسد انجام شد.

اول قطار سلطنتی رضاشاه که همان سال‌ های ابتدایی راه‌اندازی راه‌آهن سراسری برای خودش سفارش دادوبعد قطار پسرش که به‌طور اختصاصی برای خانواده‌اش ساخته شد و یک قطار توربو که برای استفاده مقامات ساخته شد. دو قطار سلطنتی را یک کمپانی سوئدی ساخت. آن‌قدر این قطار‌ها خاص و منحصربه‌فرد هستند که سال‌ها قبل این کمپانی درخواست مبادله آن برای برگرداندن قطار‌ها به سوئد را داده بود.

قطار شاه پدر یک واگن مخصوص حمل اتومبیل داشت و او اتومبیل شخصی‌اش را با قطار در همه سفر‌ها می‌برد. در قطار پسرش یک واگن شخصی برای خودش و یک واگن برای همسرش درنظرگرفته شده بود.

یک واگن برای تدارکات و یک واگن هم برای تیم محافظ بود. ظرف و ظروف سلطنتی و وسایل شخصی آنها همچنان وجود دارد. انتهای قطار پهلوی دوم به‌صورت پاناروما یعنی ویوی ۱۸۰ درجه ساخته‌شده. من دو بار از این سوله بازدید کردم ولی متأسفانه امکان بازدید برای عموم فراهم نیست. بار‌ها از مسئولان راه‌آهن درخواست کرده‌ام تا یک موزه برای راه‌آهن تهران راه‌اندازی کنند. خوشبختانه راه‌آهن فضای لازم و کافی برای این موزه را در اختیار دارد.

نه‌ تنها این قطار‌های سلطنتی بلکه بخش تعمیرات قطار‌ها و پمپ‌بنزین آنها هم بسیار دیدنی و جذاب است.»

source

einiat.ir

توسط einiat.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *