Wp Header Logo 828.png

یاد شهدای پدافند هوایی در کنسرت ارکستر سمفونیک تهران

به گزارش روزپلاس، ارکستر سمفونیک تهران در تازه‌ترین کنسرت خود، به اجرای مجموعه‌ای از قطعات برجسته جهانی و ایرانی پرداخت. این کنسرت با اجرای قطعه «مارش ایرانی» اثر یوهان اشتراووس آغاز شد و بلافاصله پس از آن، سمفونی شماره 4 از فلیکس مندلسون به روی صحنه رفت.

مازیار یونسی، رهبر ارکستر سمفونیک تهران، پیش از اجرای قطعه «پاداش سکوت» سخنانی را به اشتراک گذاشت و توضیح داد که این قطعه از ساخته‌های پیمان یزدانیان برای فیلمی به همین نام است که روایتگر داستان یک سرباز در دوران هشت سال دفاع مقدس است. یونسی افزود: «این قطعه را به پاس احترام به سربازانی که جان خود را فدای میهن کردند و به ویژه شهدای پدافند هوایی ارتش اجرا می‌کنیم.»

ناامیدی در سالن: ناکامی ارکستر سمفونیک AISO در آزمونی مهم

 

کنسرت ادامه یافت و ارکستر به اجرای بخش‌های 1، 2 و 4 از اثر مشهور «دریاچه قو» ساخته پیوتر ایلیچ چایکوفسکی پرداخت. پس از آن، اپرای «بارکارول» از ژان ژاکوب اُفنباخ، دیگر قطعه‌ای بود که در این اجرا به گوش رسید.

بخش پایانی این کنسرت نیز با اجرای «پایکوبی» اثر حسین علیزاده همراه بود که برای ارکستر سمفونیک تهران توسط مازیار یونسی تنظیم شده بود. این قطعه برای اولین بار به این شیوه و با سازبندی خاص در این کنسرت اجرا شد.

یکی از ویژگی‌های برجسته این اجرا، توضیحات جامع و مفصل مازیار یونسی در حین اجرا بود که به تلطیف فضا و افزایش درک مخاطبان از هر قطعه کمک کرد.

در یادداشت منتشر شده در بروشور کنسرت توسط امیرعباس ستایشگر، معاون آفرینش‌های بنیاد فرهنگی هنری رودکی آمده است: «بدون شک، ویژگی مهم اجرای امشب برداشت و تداعی از دوردست‌ها خواهد بود. کارگان (رپرتوار) انتخابی ارکستر، برداشت‌هایی صوتی از سرزمین‌هایی دورتر از مرزهای ذهنی آهنگ‌سازان خود است. «مارش ایرانی» از آهنگ‌سازی اتریشی با نگاهی به استنباط‌های صوتی ایرانی، «سمفونی شماره‌ 4» از آهنگ‌سازی آلمانی برگرفته از فرهنگ، آداب و رسوم و ریتم‌های ایتالیایی، «بارکارول» ساخته ذهنی فرانسوی بر متنی آلمانی و… تمامی این برداشت‌ها به ما نشان می‌دهد موسیقی فراتر از مرزها و بر فراز واقعیت‌های قراردادی همچنان می‌تازد.«پاداش سکوت» قطعه‌ای است که ارکستر سمفونیک تهران آن را به پاس گرامیداشت شهدای پدافند هوایی ارتش می‌نوازد و به خود مفتخر است یاد کسانی را زنده می‌دارد که به خاک سرزمین‌شان تا پای جان وفادار بودند و در آخر «پایکوبی» اثر حسین علیزاده که برای اجرای ارکستر سمفونیک تنظیم شده و برای اولین بار به این شیوه و سازبندی اجرا می‌شود. هنرمندی که سهم مهمی از موسیقی امروز ایران در اختیار ذوق و نبوغ اوست.»

از نکات قابل توجه دیگر در این کنسرت، حضور جمعی از نوازندگان برجسته ارکستر سمفونیک تهران بود. هنرمندانی چون محمدرضا کریمی (کنسرت مایستر)، امیر مینوسپهر، فرزاد صیدی، و بسیاری دیگر در این اجرا حضور داشتند و در کنار هم، اجرایی بی‌نظیر را رقم زدند.

محمدرضا کریمی (کنسرت مایستر)، امیر مینوسپهر، فرزاد صیدی، احسان شامی، عرفان شریف زاده، فرید ذاکری، هورام ترابی، حسن ملکی، سارا قاسمی، درسا میناسازی، سجاد صالح آبادی (ویولن یک)، مونیکا لران، مهوش عسگری، پیمان شامی، عرفان وکیلی، سارا بیرامزادگان، موژان میرزایی، علیرضا گلستانه، ملیکا زاده محمدی، حمید خدایی، فرناز زندیه، عرفان جاویدنیا، امیرمهزیار قاسمی (ویولن دو)، امین زمان خان، پژمان اختیاری، آتنا زنگنه، زهرا عبداله زاده، مسعود پوربخت، آریان زمانی، روشا گواهی (ویولا)، مجید اسماعیلی، کیانمهر کشاورز، شهرزاد مجد، زهرا کتابی، هلیا پورکریمی، روژان فلاح بردبار، هامون قادری، هستی علیزاده و عرفان فیجان (ویولنسل) از نوازندگان کنسرت شب گذشته ارکستر سمفونیک تهران بودند.

همچنین مهدی کلانتری، پروانه انارکی، محمدرضا جبار، آوا پویا کاشانی، کوروش ملکی و نازنین احمدی (کنترباس)، ماه سیما فلاحی، غزاله میرزازاده(فلوت)، فراز فراست پور (پیکولو)، آرین قیطاسی و فرشید حفظی فر(اُبوا)، مینلی دانلیان و پگاه ولی خانی (کلارینت)، علیرضا متوسلی داراب و فرشاد محمدی (فاگوت)، هومان باقی، لیلا بازغی، نرگس تقی‌پور، روژینا صادقی و امیرحسین گرگین (هورن)، علی ضرابی، کامیار ماندگاریان، امیررضا صالحی، آرمان فتاحی (ترومپت)، سپهر عباسی و آرین خدایار (ترومبون)، رامین براتی (ترومبون باس)، بابک میردادیان (توبا)، محمدرضا پناهی‌نژاد (تیمپانی)، عرفان فرشی زاده و ماهان ببری (پرکاشن) از دیگر نوازندگان این ارکستر بودند.

source

einiat.ir

توسط einiat.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *