شایعات مختلفی در سال ۲۰۲۴ پیرامون آینده Xbox منتشر شده است. حالا که به نظر میرسد مایکروسافت قصد عرضه کنسولی میان نسلی را ندارد، این گمانهزنیها افزایش یافتهاند.
گزارش منتشر شده توسط رسانه Windows Central نشان میدهد که مایکروسافت روی سختافزار نسل بعدی خود تمرکز کرده است. گفته میشود کنسول نسل بعدی ایکس باکس احتمالاً در ۱۵ نوامبر ۲۰۲۶، همزمان با بیست و پنجمین سالگرد Xbox و آیپی Halo رونمایی خواهد شد. این رسانه در گزارش خود ذکر کرده است که مایکروسافت به رویکرد دو جانبه خود را در قبال نسل بعدی سختافزار Xbox نیز ادامه خواهد داد. بر اساس این گزارش، مایکروسافت در نسل بعد یک کنسول قدرتمند به مانند Series X عرضه خواهد کرد، اما به جای Series S، شاهد عرضه یک کنسول دستی شبیه به Steam Deck یا Asus ROG Ally خواهیم بود.
بازار کنسول و رایانههای دستی در حال رشد است و پیشبینی میشود ارزش آن تا سال ۲۰۳۱ به بیش از ۲۵ میلیارد دلار برسد. گویا نینتندو سوییچ ۲ این رشد را از نقطه نظر کنسول هدایت خواهد کرد. PS5 Portal نیز ممکن است در رسیدن به این هدف کمک کند، اگرچه جایگزینی برای یک کنسول خانگی به حساب نمیآید. به طور کلی، سرمایهگذاری مایکروسافت در این بازار رو به رشد، کار بیهودهای به نظر میرسد، اما با مشاهده نتایج مالی این شرکت در سه ماهه منتهی به ۳۰ ژوئن ۲۰۲۴، شایعه کنسول دستی تقویت میشود. طبق این آمار، درآمد محتوا و سرویسهای ایکس باکس ۶۱ درصد و درآمد بازیها ۴۴ درصد افزایش یافته است. این رشد چشمگیر عمدتاً به خرید اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت و اضافه شدن آیپیهای آن و همچنین سریالهای Fallout و Halo نسبت داده شده. به گفته فیل اسپنسر، ایکس باکس اکنون بازیکنان بیشتری نسبت به قبل دارد و این ارقام ادعای او را تأیید میکنند.
اما یک نکته قابل توجه نشان میدهد که درآمد سختافزاری ایکس باکس نسبت به سال گذشته ۴۲ درصد کاهش یافته. البته این موضوع تعجبآور نیست، زیرا مایکروسافت بیشتر به سرویسهای اشتراکی خود اهمیت میدهد و روی آنها تمرکز کرده است. این احتمال وجود دارد که استراتژی مایکروسافت در نسل بعد به سمت متقاعد کردن بازیکنان ایکس باکس به داشتن یک کنسول دستی در کنار کنسول خانگی تغییر پیدا کند.
سارا باند، مدیر ایکس باکس، بزرگترین جهش تکنولوژیکی را برای نسل بعد وعده داده است. احتمالاً سختافزار بعدی ایکس باکس قدرتمندترین کنسول موجود در بازار خواهد بود و جهشی متفاوت نسبت به نسلهای قبل خواهد داشت. اما این امر میتواند نشاندهنده طرحی برای پر کردن شکاف بین ایکس باکس و ویندوز باشد. به نظر میرسد که فیل اسپنسر، رئیس بخش گیمینگ مایکروسافت، میخواهد فروشگاههای دیجیتالی مانند استیم، اپیک گیمز و حتی پلتفرمهای خاص مانند itch.io را به ایکس باکس بیاورد. اگر این خواسته محقق شود، نسل بعدی ایکس باکس و کنسول دستی احتمالی آن، باید بیشتر شبیه یک رایانه شخصی عمل کرده و برای ارائه بازیها از ویترین فروشگاههای مختلف، باید APIها و درایورهای رایج در ویندوز را وارد کنند. آنها باید سختافزار خود را با قابلیت از بین بردن انتقال و ارائه بازیها در دو سیستم متفاوت بسازند.
در حال حاضر دانستن اینکه مایکروسافت به طور دقیق چه کاری انجام میدهد، دشوار است. مطمئناً دسترسی به فروشگاه Steam یا GOG در ایکس باکس یک ایده جالب و قابل توجه محسوب میشود. با توجه به اینکه مایکروسافت چند بازی انحصاری خود را برای پلی استیشن عرضه کرده است، آیا سونی در ازای آن به بازیکنان ایکس باکس اجازه میدهد تا بازیهای پورت شده پلی استیشن برای رایانههای شخصی را روی کنسول ایکس باکس خود تجربه کنند؟ در اینجا چند نکته وجود دارد. آیا ساخت یک کنسول Xbox دیگر صرفاً برای گیمرهایی که در حال حاضر دستگاهی برای دسترسی به Steam و غیره ندارند، ریسک زیادی دارد؟ آیا چیز دیگری وجود دارد که Xbox نسل بعدی بتواند برای متقاعد کردن بازیکنان ارائه دهد؟
سارا باند برای نسل بعدی ایکس باکس تیم جدیدی را ایجاد کرده است که به حفظ بازیها و سازگاری با نسل قبل اختصاص دارد. به عبارت دیگر، اگر سختافزار نسل بعدی ایکس باکس بیشتر مشابه PC باشند و در نتیجه توسعه بازیهای آینده برای پلتفرم با تمرکز بیشتر روی رایانه شخصی انجام شود، در این صورت کتابخانه موجود گیمر به خوبی روی هر دو کار میکند. در واقع این سختافزاری به شمار میرود که به معماری شبیه به رایانه شخصی تغییر یافته است. این یک نقطه عطف جالب است و میتواند محرکی جداییناپذیر در مورد ادعای بزرگترین جهش تکنولوژیکی در نسل بعد ایکس باکس باشد.
مایکروسافت نوآوری در هوش مصنوعی را نیز وعده داده است. طبق اطلاعاتی که وبسایت Windows Central به دست آورده، نوآوری هوش مصنوعی در بازیهای ویدیویی، بازیکنان و توسعهدهندگان را در اولویت قرار داده و ارزش کشف، تعامل و خلق کردن را معنا میکند. تصور مایکروسافت به عنوان یک ناشر بزرگ بازیهای ویدیویی و دارنده شناخته شده کنسولهای بازی دشوار نیست. به نظر میرسد که رویکرد فعلی این کمپانی انتشار بازیهای خود برای پلتفرمهای مختلف است. رویکرد ایجاد تنوع همواره برای مایکروسافت به خوبی عمل کرده است و به نظر میرسد که برنامه آنها در نسل بعد بیشتر نمایان شود.
با توجه به برنامههای مایکروسافت به منظور افزایش دسترسی به بازیهای خود در پلتفرمهای دیگر، سوالات زیادی در مورد الزام وجود یک کنسول دیگر وجود دارد.
source