آرمان امروز- گروه جامعه: ایران با افزایش میزان سرطان مواجه است، هر چند که برخی لقب «سونامی» را بر این پدیده خطرناک می گذارند، اما به باور مسئولان وزارت بهداشت و کارشناسان درمانی، هنوز به مرحله سونامی سرطان نرسیده ایم، در ایران آلودگی هوا و دخانیات هم عواملی هستند که میتوانند در بروز سرطان نقش ایفا کنند. همچنین تغذیه بد و استفاده از غذاهای کنسروی و مواد نگهدارنده که به آنها زده میشود، میتواند در بروز سرطان نقش داشته باشد. اما روز گذشته محمدرضا قوام نصیری، عضو هیات علمی و استاد پیشکسوت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: «بنزینهایی که در کشور استفاده میشود، چون پالایش صحیح در آن اعمال نمیشود، در ابتلا به سرطان نقش مهمی دارند». اما این حرف ها بسیاری را به یاد اتفاقات اوایل دهه نود و دولت روحانی می اندازد که عباس کاظمی، معاون وقت وزیر نفتاعلام کرد که بنزین های تولید پتروشیمی ها که در جایگاه های سوخت عرضه می شود، سرطانزاست. این گفته ها با واکنش های بسیاری مواجه شد که برخی کمپین ها نیز به راه افتاد. در سال ۱۳۸۸ بود که در پی طرح تحریم فروش بنزین به ایرانگزینه افزایش تولید بنزین داخلی را کلید خورد. در اجرای این سیاست غیرکارشناسی، بسیاری از واحدهای پتروشیمی موظف به تولید بنزین شدند. بنزینی که بر اساس نظر کارشناسان، فاقد استانداردهای لازم زیستمحیطی و البته ارمغان آن، افزایش آلودگی هوا بود. به گونهای که در همان زمان، کارشناسان محیطزیست تخمین زدند که بنزین داخلی موجب ۸۸ درصد آلودگی هوا است. واقعیت این است که آلودگی بنزین تولید داخلی ایران که بارها در زمان ریاستجمهوری محمود احمدینژاد از سوی مقامات وقت کشور تکذیب شد و احتمالا جان صدها ایرانی را به خطر انداخته بود، نهتنها در دولت روحانی تکذیب نشد که حتی مقرر شد این موضوع بهطور جدی از طریق مجلس و دیوان محاسبات ایران پیگیری شود.
بنزین ها سرطان زا هستند؟
اما این موضوع بار دیگر و پس از یک دهه با افزایش آلودگی هوا و نقش دود خودروها در میزان آلایندگی هوا، دوباره مطرح شد، آن هم در شرایطی که چند روز پیش کارشناش مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی گفت: بر اثر تشدید آلودگی هوا در سال ۱۴۰۲، تشدید ۱۱ درصدی بیماریهای ریوی، رشد ۱۳ درصد سرطان، افزایش ۱۸ درصد سکته مغزی و رشد ۱۷ درصد بیماریهای مغزی را نسبت به سال ۱۴۰۱ داشتهایم. در این رابطه یک پزشک متخصص بیماری های ریوی، می گوید: «بنزینهای تولید ایران، مانند بسیاری از بنزینهای دیگر در جهان، ممکن است حاوی ترکیباتی باشند که به سلامتی آسیب برسانند.» هامون کدیور در ادامه گفته هایش می افزاید: «کیفیت بنزین تولید شده و میزان ترکیبات مضر در آن تحت نظارت سازمانهای مربوطه قرار دارد. در صورت عدم رعایت استانداردها، خطرات بیشتری ممکن است وجود داشته باشد. به طور کلی، بنزینهای حاوی ترکیبات مضر میتوانند خطراتی برای سلامتی داشته باشند. اگر پالایش صحیح در بنزین اعمال نشود در ابتلا به سرطان نقش مهمی دارند، همینطور که بخار آن می توان به DNA بسیار خطرناک است. مدت زمان و شدت قرارگیری در معرض بخارات بنزین، بهویژه در افرادی که به طور مکرر در محیطهای صنعتی یا نزدیک به پمپ بنزینها کار میکنند، میتواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد. در حقیقت بنزین و ترکیبات شیمیایی موجود در آن نقش مستقیمی در بروز سرطان خون دارد.
این متخصص بیماری های تنفسی می افزاید: با بررسی در یک بیمارستان، تا ۲۵ درصد افزایش مراجعه کننده به خاطر سرطان داشتیم. در یک بیمارستان دیگر که سرطانی ها را می پذیرد، از ۱۱۰۰ نفر بیماری که در طول یک تا دوسال پذیرش شده بودند، به عدد ۱۵۰۰ نفر رسیدند. این آمار نشان می دهد که ما داریم روندی نزولی را در خصوص کیفیت هوا و بنزین طی می کنیم و روندی صعودی در خصوص تعداد بیمارانی که با این مساله دست و پنجه نرم می کنند. علت عمده یی که سازمان به دنبال این قضیه است این است که ما میزان بنزن که آلاینده سرطان زاست، برایمان مهم بوده و اندازه گیری کردیم، در سال گذشته در برخی محل هایی که اندازه گیری کردیم هفت برابر و حتی تا ۱۵ و ۲۰ برابر استاندارد بوده.
source