دنیای گیمینگ موبایل هر روز داره پیشرفت میکنه و گوشیهای گیمینگ دیگه فقط محدود به مدلهای گرونقیمت و پرچمدار نیستن. این روزها، یه گوشی جدید وارد بازار ایران شده که حسابی توجه گیمرها رو جلب کرده: TCL NxtPaper 50. شاید تا چند وقت پیش، اسم تی سی ال رو فقط روی تلویزیونهای باکیفیت میدیدیم، اما حالا این برند با گوشیهای هوشمندش داره رقیب جدیای برای برندای بزرگ مثل سامسونگ و شیائومی میشه.
حالا سؤال اصلی اینه: TCL NxtPaper 50 توی گیمینگ چقدر خوبه؟ آیا این گوشی فقط یه نمایشگر خاص داره یا توی اجرای بازیها هم قوی عمل میکنه؟ مخصوصاً توی Call of Duty Mobile که نیاز به یه گوشی روون و سریع داره، چه تجربهای ارائه میده؟ این مقاله قراره به همهی این سؤالها جواب بده.
طراحی و نمایشگر؛ تجربه متفاوت در بازیها
قبل از اینکه بریم سراغ تست گیمینگ، باید یه چیز مهم رو بررسی کنیم: صفحهنمایش. TCL NxtPaper 50 یه نمایشگر مات NXTPAPER داره که باعث میشه بازتاب نور نداشته باشه و کمتر چشم رو خسته کنه. اما این ویژگی توی گیمینگ چه تأثیری داره؟
اولین چیزی که متوجهش میشی، راحتی چشم توی بازیهای طولانیمدته. اگه اهل ماراتن گیمینگ باشی، حتماً میدونی که بعد از یه مدت زل زدن به صفحهی گوشی، چشمات خسته میشن. ولی اینجا قضیه فرق داره. توی یه گیم طولانی Call of Duty Mobile، بعد از دو ساعت بازی حس کردم چشمایی که معمولاً بعد از این مدت میسوزه، کاملاً راحتن. این یه امتیاز خیلی مهمه، مخصوصاً برای گیمرهایی که ساعتها مشغول بازی میشن.
اما یه نکتهی مهم اینه که این نمایشگر رنگها رو کمی کمتر اشباع نشون میده. یعنی اگه به نمایشگرهای براق و پررنگ سامسونگ و شیائومی عادت داشته باشی، شاید اوایل یه حس متفاوت بگیری. ولی بعد از چند دقیقه، این موضوع کاملاً عادی میشه و وقتی متوجه کاهش فشار روی چشمات میشی، این سبک نمایشگر رو ترجیح میدی.
یه مزیت دیگه نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی این صفحهنمایشه. روی کاغذ، این یعنی بازیها قراره خیلی روونتر اجرا بشن. اما خب، باید دید که آیا سختافزار گوشی میتونه از این قابلیت استفاده کنه یا نه.
پردازنده و سختافزار؛ این گوشی چقدر قدرت داره؟
برای گیمینگ، فقط نمایشگر مهم نیست، بلکه سختافزار هم نقش بزرگی داره. TCL NxtPaper 50 از پردازندهی MediaTek Dimensity 6300 استفاده میکنه که یه چیپست میانردهی مدرن محسوب میشه. این پردازنده ۸ هستهای شامل دو هستهی قدرتمند Cortex-A76 با فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز و شش هستهی کممصرف Cortex-A55 با فرکانس ۲.۰ گیگاهرتز هست. این ترکیب باعث شده که گوشی هم توی وظایف روزمره سریع عمل کنه و هم مصرف انرژی بهینهای داشته باشه، مخصوصاً برای گیمینگ طولانی.
Dimensity 6300 روی فرآیند ساخت ۶ نانومتری تولید شده که نسبت به چیپهای قدیمیتر، باعث مصرف کمتر باتری و تولید گرمای کمتر میشه. این یعنی حتی توی جلسات طولانی گیمینگ، گوشی داغ نمیکنه و افت عملکرد نداره. اگه یه گوشی داشته باشی که بعد از نیم ساعت بازی داغ کنه و فریمریت رو کاهش بده، کل تجربهی بازی خراب میشه. اما خوشبختانه TCL NxtPaper 50 توی این زمینه عملکرد خوبی داره و مدیریت دماش بهینهست.
کارت گرافیک Mali-G57 MC2؛ چقدر از پس بازیها برمیاد؟
برای یه گوشی گیمینگ، کارت گرافیک هم به اندازهی پردازنده مهمه. تی سی ال NxtPaper 50 از GPU Mali-G57 MC2 استفاده میکنه که یه کارت گرافیک میانرده محسوب میشه. این GPU توانایی اجرای بیشتر بازیهای محبوب رو داره، اما برای بازیهای سنگینتر نیاز به کاهش تنظیمات گرافیکی هست.

توی تستهای واقعی، Mali-G57 MC2 تونست بازیهای مثل Call of Duty Mobile، PUBG Mobile و Asphalt 9 رو با تنظیمات متوسط تا بالا و فریمریت پایدار اجرا کنه. اما وقتی سراغ بازیهای سنگینی مثل Genshin Impact رفتیم، مشخص شد که این GPU توی تنظیمات بالا، افت فریم داره و بازی خیلی روون اجرا نمیشه. این یعنی که اگه بیشتر بازیهای سبکتر و میانرده بازی میکنی، این گوشی بهخوبی جواب میده، اما برای گیمهای خیلی سنگین، نباید انتظار عملکرد در سطح گوشیهای گیمینگ پرچمدار رو داشته باشی.
رم و حافظه داخلی؛ فضای کافی برای گیمها و اپلیکیشنها
یکی دیگه از فاکتورهای مهم برای اجرای روان بازیها، حافظهی رم و فضای ذخیرهسازی هست. TCL NxtPaper 50 با ۸ گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی عرضه شده که برای نگهداری تعداد زیادی بازی و اجرای همزمان چندین اپلیکیشن کاملاً مناسبه.
۸ گیگابایت رم باعث میشه که بازیها سریع اجرا بشن و سوییچ بین اپلیکیشنها بدون تأخیر باشه. بهعلاوه، با ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی، میتونی کلی بازی رو بدون نگرانی از پر شدن فضای گوشی، روی دستگاه نصب کنی. اگر هم به فضای بیشتری نیاز داشته باشی، این گوشی از کارت حافظه microSD پشتیبانی میکنه که یه مزیت بزرگ محسوب میشه.
عملکرد در بنچمارکها؛ جایگاه TCL NxtPaper 50 کجاست؟
برای اینکه دید بهتری از عملکرد سختافزاری داشته باشیم، نگاهی به نتایج نقد و بررسی و بنچمارکهای این گوشی میندازیم. توی تستهای Geekbench و AnTuTu، این گوشی عملکردی متوسط رو به بالا ثبت کرده که نشون میده توی کلاس گوشیهای میانرده، رقابتپذیر محسوب میشه.
البته اگه گوشی رو با پرچمدارهایی مثل Galaxy S23 Ultra یا iPhone 15 Pro Max مقایسه کنیم، نباید انتظار داشته باشیم که به همون قدرت باشه. اما وقتی با گوشیهای همرده از سامسونگ و شیائومی مقایسه کنیم، مشخص میشه که این گوشی برای یه میانرده، عملکرد خیلی خوبی داره و کاملاً توانایی اجرای بازیهای محبوب رو داره.
عملکرد واقعی توی گیمینگ؛ چقدر خوب از پس بازیها برمیاد؟
حالا که مشخصات سختافزاری رو بررسی کردیم، بیاید ببینیم که TCL NxtPaper 50 توی گیمهای واقعی چطور عمل میکنه. توی تستهای عملی، این گوشی تونست Call of Duty Mobile، PUBG Mobile و Asphalt 9 رو با نرخ فریم ۴۰ تا ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا کنه. اما برای بازیهای سنگینی مثل Genshin Impact، نیاز بود که تنظیمات گرافیکی کاهش پیدا کنه تا بازی بدون لگ اجرا بشه.
اگه بخوام یه نتیجهگیری از سختافزار این گوشی برای گیمینگ داشته باشم، میتونم بگم که TCL NxtPaper 50 یه گوشی میانردهی قدرتمند برای بازیهای محبوب محسوب میشه، اما برای گیمهای فوق سنگین، بهتره انتظاراتت رو مدیریت کنی. حالا که سختافزار رو بررسی کردیم، بیاید تست واقعی از عملکرد این گوشی توی Call of Duty Mobile بگیریم!
تجربهی گیمینگ در Call of Duty Mobile
وقتی یه گوشی رو برای گیم بررسی میکنی، باید توی یه بازی محبوب و سنگین تستش کنی. و خب، Call of Duty Mobile یکی از بهترین گزینههاست.
اول از همه، رفتم سراغ تنظیمات گرافیکی. این گوشی توی گرافیک متوسط (Medium) با نرخ فریم بالا (High FPS) عملکرد کاملاً روونی داشت. توی چندین راند بازی مولتیپلیر، هیچ افت فریم محسوسی ندیدم و بازی کاملاً پایدار و بدون لگ اجرا شد.
اما وقتی تنظیمات گرافیکی رو بالاتر بردم و روی HD Graphics و Max Frame Rate گذاشتم، اوضاع یه مقدار فرق کرد. توی صحنههای شلوغ و درگیریهای سنگین، گاهی فریمریت به ۴۰fps کاهش پیدا میکرد که البته برای یه گوشی میانرده کاملاً طبیعیه.
بهترین تجربهی بازی رو زمانی داشتم که تنظیمات رو روی گرافیک متوسط و ۶۰fps قفل کردم. توی این حالت، بازی نهتنها روون اجرا شد، بلکه باتری هم دیرتر داغ شد و پایداری عملکرد گوشی بیشتر شد.
در کل، اگه طرفدار COD Mobile هستی و میخوای یه گوشی بخری که بازی رو بدون دردسر اجرا کنه، TCL NxtPaper 50 توی سطح میانردهها عملکرد خیلی خوبی داره.
آیا TCL NxtPaper 50 میتونه Warzone Mobile رو اجرا کنه؟
Call of Duty: Warzone Mobile یه بازی خیلی سنگینتر از نسخهی موبایله و پردازنده و کارت گرافیک قویتری میخواد. اما خب، TCL NxtPaper 50 حداقل سیستم موردنیاز Warzone Mobile رو داره.
گزارشهای اولیه از اجرای این بازی روی گوشیهایی با Dimensity 6300 نشون میده که Warzone Mobile با تنظیمات Low اجرا میشه و بهطور متوسط فریمریت ۳۰fps ارائه میده. یعنی میشه بازی کرد، اما انتظار یه تجربهی خیلی روون و حرفهای نداشته باش.
این گوشی برای Warzone Mobile روی تنظیمات بالا مناسب نیست، اما اگه اهل تجربهی بازی در سطح متوسط باشی، میتونی با تنظیمات پایین از بازی لذت ببری. البته، بازیهای سنگینتر مثل Genshin Impact توی این گوشی تقریباً غیرقابل اجرا هستن، پس انتظار یه گوشی مخصوص گیمهای خیلی سنگین رو نداشته باش.
عملکرد گوشی توی بازیهای دیگه (PUBG، Genshin، Asphalt)
حالا که Call of Duty Mobile و Warzone Mobile رو روی این گوشی تست کردیم، بریم سراغ چند تا بازی دیگه تا ببینیم TCL NxtPaper 50 چقدر برای گیمینگ مناسب عمل میکنه.
PUBG Mobile اولین گزینهی ما برای تست بود. بازی روی گرافیک HD و فریمریت High کاملاً پایدار اجرا شد. فریمریت توی بیشتر لحظات ۴۰fps ثابت موند و هیچ لگ خاصی مشاهده نشد. البته، وقتی بازی رو روی HDR تنظیم کردم، گاهی افت فریم به ۳۰fps رسید، مخصوصاً توی درگیریهای شلوغ. بهترین تجربهی PUBG روی این گوشی با تنظیمات Balanced و Ultra Frame Rate به دست میاد، که بازی روون اجرا میشه و باتری هم کمتر داغ میکنه.
Asphalt 9 بازی بعدی بود. اینجا نیازی به فریمریت خیلی بالا نیست، اما گرافیک خوب و پایداری فریم مهمه. TCL NxtPaper 50 تونست این بازی رو بدون لگ و افت فریم با تنظیمات High اجرا کنه. توی تستی که داشتم، هیچ تأخیری توی کنترلها حس نکردم و انیمیشنهای بازی کاملاً روون اجرا میشدن.
Genshin Impact اما یه داستان کاملاً متفاوت داره. این بازی به یه پردازنده و کارت گرافیک قوی نیاز داره، و خب، Dimensity 6300 برای این بازی کافی نیست. حتی روی پایینترین تنظیمات گرافیکی هم بازی افت فریم داشت و بعضی جاها بهسختی ۲۰fps رو نگه میداشت. نتیجهی نهایی اینه که اگه گیمر حرفهای هستی و Genshin Impact جزو بازیهای اصلیته، این گوشی مناسب نیست.
مدیریت دما و پایداری عملکرد توی بازیهای طولانی
یکی از مهمترین مسائل موقع گیمینگ، مدیریت دما و پایداری عملکرد گوشی در بازیهای طولانیه. خیلی از گوشیها بعد از ۳۰ تا ۴۵ دقیقه بازی داغ میکنن و شروع به Throttle (کاهش عملکرد برای جلوگیری از گرمازدگی) میکنن. اما TCL NxtPaper 50 توی این زمینه عملکرد خیلی خوبی داره.
بعد از یک ساعت بازی COD Mobile، دمای گوشی به حدود ۴۱ درجه سانتیگراد رسید که کاملاً قابلقبوله و توی دست آزاردهنده نبود. هیچ کاهش شدید فریمریت یا لگ ناشی از داغ شدن دیده نشد، که یه نقطه قوت محسوب میشه. بدنهی پلاستیکی گوشی هم کمک میکنه که گرما سریعتر از بین بره.
البته، بعد از ۹۰ دقیقه بازی مداوم، یه مقدار کاهش عملکرد حس شد، اما این مقدار خیلی کمتر از چیزی بود که توی گوشیهای دیگهی همرده دیده میشه. خلاصه اینکه اگه به گیمینگ طولانی علاقه داری، این گوشی داغ نمیکنه و عملکرد پایداری داره.
تأثیر نمایشگر NXTPAPER روی تجربهی کلی گیمینگ
یه ویژگی که TCL NxtPaper 50 رو از بقیه گوشیهای میانرده متمایز میکنه، صفحهنمایش مات این گوشیه. ولی این نمایشگر توی گیمینگ چه تأثیری داره؟
اولین چیزی که باید بگم، راحتی چشمها در بازیهای طولانیمدته. معمولاً بعد از یه ساعت بازی روی گوشیهای معمولی، چشمام خسته میشد، اما اینجا حتی بعد از دو ساعت هم حس خوبی داشتم. دلیلش هم اینه که این نمایشگر نور آبی خیلی کمتری منتشر میکنه و در عین حال، هیچ بازتاب نوری روی صفحه نیست.
اما یه نکتهی منفی این نمایشگر، رنگهای کمی ماتتر نسبت به نمایشگرهای OLED یا LCD براقه. مثلاً، توی بازیهایی مثل PUBG که محیطهای رنگارنگ داره، اگه به گوشیهای پرچمدار عادت داشته باشی، ممکنه اوایل حس کنی رنگها یه مقدار کمرنگترن. اما بعد از چند دقیقه، کاملاً بهش عادت میکنی و درک میکنی که این نمایشگر قراره چشمات رو توی استفاده طولانیمدت سالمتر نگه داره.

نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی هم یه قابلیت جالب توی این نمایشگره. اما از اونجایی که بیشتر بازیها (مثل COD Mobile و PUBG) به ۶۰fps محدود هستن، این نرخ نوسازی خیلی حس نمیشه. با این حال، توی منوها و جاهایی که سرعت بالا نیاز داری، حرکتهای صفحه فوقالعاده نرم اجرا میشن.
خب، تا اینجا همهی بخشهای مهم TCL NxtPaper 50 برای گیمینگ رو بررسی کردیم. حالا یه جمعبندی کنیم که این گوشی برای چه کسایی مناسبه و چه کسایی بهتره سراغ گزینههای دیگه برن.
اگه دنبال یه گوشی برای بازیهای محبوب مثل COD Mobile، PUBG، Asphalt 9 و بازیهای معمولی هستی، TCL NxtPaper 50 یه گزینهی عالیه. این گوشی میتونه تجربهای روون و بدون لگ توی بیشتر بازیهای میانرده ارائه بده، نرخ فریم ثابت نگه میداره، داغ نمیکنه و چشمت رو خسته نمیکنه.
اما اگه گیمر حرفهای هستی و به بازیهایی مثل Genshin Impact یا Call of Duty: Warzone Mobile با تنظیمات بالا علاقه داری، شاید بهتر باشه گزینههای قویتری رو بررسی کنی. این گوشی روی تنظیمات پایین میتونه Warzone Mobile رو اجرا کنه، ولی برای یه تجربهی فوقالعاده روون، سختافزار قویتری لازمه.
در کل، TCL داره با NxtPaper 50 توی دنیای گیمینگ خودی نشون میده و میتونه یه جایگزین عالی برای گوشیهای میانرده سامسونگ و شیائومی باشه.
جمعبندی؛ یه گزینهی جدید برای گیمینگ موبایلی؟
TCL NxtPaper 50 یه گوشی میانرده با قابلیتهای گیمینگ جدیه که تازه وارد بازار ایران شده، ولی داره بهسرعت خودش رو جایگزین برندهای معروف میکنه. نمایشگر NXTPAPER، پردازندهی مناسب و نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی، این گوشی رو برای گیمرهای معمولی و حرفهای که دنبال یه تجربهی راحت و بدون خستگی چشم هستن، به گزینهای عالی تبدیل کرده.
اگه دنبال یه گوشی برای گیمهای محبوب مثل Call of Duty Mobile، PUBG و Asphalt 9 هستی و در عین حال میخوای یه تجربهی متفاوت و راحت برای چشمت داشته باشی، TCL NxtPaper 50 انتخاب مناسبیه. اما اگه دنبال اجرای بازیهای خیلی سنگین توی بالاترین تنظیمات گرافیکی هستی، باید بدونی که این گوشی یه میانردهی قوی محسوب میشه، نه یه پرچمدار مخصوص گیمینگ.
در نهایت، TCL NxtPaper 50 با سختافزار بهینه، نمایشگر خاص و عملکرد پایداری که داره، یه گزینهی جدی برای گیمرها توی بازار ایرانه و قطعاً ارزش بررسی رو داره!
نظر تو چیه؟ آیا حاضر هستی این گوشی رو برای گیمینگ تست کنی؟


source