بیش از دو ماه از سال جدید میلادی گذشته است و نبود اخبار رسمی از GTA 6 برای هیچکس خوشایند نیست. البته هنوز زمان زیادی تا پاییز باقی مانده است و ما هم باید صبور باشیم. ماه گذشته موضوعی در مورد GTA 6 مورد توجه قرار گرفت و آن هم قیمت گذری این بازی بود.
یکی از تحلیلگران بر این باور است که قیمت گذاری GTA 6 میتواند باعث شود که بقیه ناشران نیز از همان روند پیروی کنند. اما آیا این قیمت گذاری به مذاق طرفداران خوش خواهد آمد؟
اخیرا متیو بال (Matthew Ball)، تحلیلگر شرکت سرمایهگذاری Epyllion، یک ارائه جامع در مورد وضعیت بازیهای ویدئویی در سال ۲۰۲۵ منتشر کرده است. برخی از مطالب این ارائه قابل تامل هستند، مثلا اینکه چگونه بین سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۱ شاهد پیش گرفتن هزینههای ساخت بازیهای ویدیویی از تولید ناخالص داخلی جهان بودیم. پس از همهگیری کرونا، کاهش سرعت رشد پیشبینی میشد، در ادامه هزینهها در سال ۲۰۲۲ کاهش یافتند و به دنبال آن، شاهد رشد ناچیزی در سالهای ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ بودیم. در مقایسه با سال ۲۰۲۱، هزینه بازیهای ویدیویی حدود ۱۳ درصد کاهش یافته است.
از اخراج گسترده گرفته تا تعطیلی استودیوها که هر کدام مقولهای جدا هستند، به یکی از موردانتظارترین بازیهای تمام دوران یعنی GTA 6 میرسیم. تقریبا همه از این عنوان به عنوان بزرگترین بازی سال ۲۰۲۵ و کل تاریخ گیمینگ یاد میکنند. گفته میشود که ناشران بزرگ منتظر تاریخ انتشار این بازی هستند تا انتشار عناوین خود را با فاصله از GTA 6 تنظیم کنند. هیاهوی این بازی به قدری زیاد است که مت پیسکاتلا (Matt Piscatella)، تحلیلگر Circana، در این باره گفت:
احتمالاً هرگز چیز مهمتری در صنعت وجود نداشته است.
بال اظهار میکند که در صنعت گیم، این امید وجود دارد که Take-Two Interactive قیمت GTA 6 را ۸۰ یا حتی ۱۰۰ دلار تعیین کند. چرا؟ چون باعث میشود که دیگر ناشران هم به سمت این محدوده قیمت گذاری حرکت کنند.
طبیعتا این مسئله کمی سر و صدا به پا خواهد کرد. بیشتر عناوین AAA در سال ۲۰۲۰ و با شروع نسل نهم شاهد افزایش قیمت بودند و ناشران بزرگ قیمت پایه بازیهای خود را از ۶۰ به ۷۰ دلار تغییر دادند. در کل افزایش دوباره قیمت، چیزی نیست که مخاطبان بخواهند.

حالا این سوال پیش میآید که آیا حاضر هستید ۸۰ تا ۱۰۰ دلار برای خرید GTA 6 پرداخت کنید؟ شاید برایتان جالب باشد که بدانید برخی از افراد در پاسخ به این سوال محکم بله گفتند. البته افراد زیادی هم هستند که ترجیح میدهند ابتدا منتظر بررسی و تحلیل گرافیکی این بازی باشند تا درباره ویژگیهای آن بیشتر بدانند یا اینکه آیا اجرای آن باعث انفجار کنسولها میشود یا خیر. حتی ممکن است برخی مایل باشند تا زمان عرضه پورت PC صبر کنند.
برای اثبات اینکه چند درصد از طرفداران با قیمت ۸۰ یا ۱۰۰ دلاری GTA 6 مشکلی ندارند، نیاز به یک نظرسنجی گسترده داریم. مطمئنا کسانی خواهند گفت که نه تنها با قیمت آن مشکلی نخواهند داشت، بلکه این بازی را پیش خرید هم خواهند کرد. تحلیلگران DFC Intelligence پیشبینی میکنند که GTA 6 در اولین سال انتشار خود، درآمد هنگفت ۳.۲ میلیارد دلاری برای Rockstar Games به ارمغان بیاورد. یوشیو اوساکی (Yoshio Osaki)، مدیرعامل مشاور IDG، یک میلیارد دلار پیش خرید را برای این بازی پیشبینی کرده است. اوساکی حتی معتقد است که GTA 6 یکی از بزرگترین لانچهای تاریخ صنعت سرگرمی را رقم خواهد زد.
توجیه این موضوع برای اکثر افراد بسیار آسان است. Grand Theft Auto 5 و Red Dead Redemption 2 عناوینی هستند که حتی با استانداردهای امروزی هم تقریبا بینقص به نظر میرسند. این دو بازی، نشان دهنده سالها کار سخت برای ارائه دهها ساعت گیمپلی با کیفیت هستند. دنباله این فرنچایزها یک بازی معمولی نخواهد بود و عرضه آنها به عنوان یک رویداد بزرگ شناخته میشود. چه از طرفداران این ژانر و مشتاقانه منتظر دنباله آن باشید، یا اینکه فقط کسی باشید که صرفا میخواهد در موج هایپ این بازی قرار گیرد، هیچ مبلغی از نظر شما زیاد نیست. علاوه بر این، برخی از مخاطبین تنها تعداد انگشت شماری بازی در سال خریداری میکنند، بنابراین هزینه ۱۰ تا ۳۰ دلار بیشتر برای آنها اصلا چالش بزرگی نیست.
سوال اصلی اینجاست که اگر GTA 6 قیمتی بالاتر از ۷۰ دلار داشته باشد، آیا بقیه ناشران هم قیمت بازیهای خود را افزایش خواهند داد یا خیر؟ بال اذعان میکند که هیچ بازیکنی به چنین افزایش قیمتی راضی نیست، اما خاطرنشان کرد که اگر تورم را محاسبه کنید، متوجه میشوید ۸۰ یا ۱۰۰ دلار برای یک بازی زیاد نیست. همچنین این واقعیت وجود دارد که امروز بودجه ساخت بازیهای ویدیویی در بالاترین میزان خود قرار دارد. عناوین The Last of Us Part 2 و Horizon Forbidden West هر کدام بیش از ۲۰۰ میلیون دلار بودجه داشتند و Marvel’s Spider-Man 2 حتی ۳۱۵ میلیون دلار بود.
حتی اگر GTA 6 قیمتی معادل ۷۰ دلار باشته باشد، افزایش قیمت دیر یا زود اتفاق میافتند. اما آیا مخاطبان برای آن آماده هستند؟
پاسخ به این سوال آسان نیست، اما بازیهای متعددی را دیدیم که با وجود برچسب قیمت ۷۰ دلاری، استقبال خوبی از آنها شد. برای مثال Baldur’s Gate 3 که علیرغم قیمت ۷۰ دلاری نسخه کنسولی، به موفقیت بزرگی رسید. یا مثلا The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom نیز با وجود اینکه اولین عنوان روی نینتندو سوییچ با قیمت ۷۰ دلار بود، اما باز هم فروش بسیار خوبی داشت.

اما در جبهه مقابل، شکستهای بزرگی مانند Suicide Squad: Kill the Justice League یا عناوینی که عملکرد ضعیفی داشتند، مانند Star Wars Outlaws و Dragon Age: The Veilguard را هم در نظر بگیرید. شما میتوانید عوامل مختلفی را برای این شکستها ذکر کنید، مانند بازیکنانی که از المانهای سرویسمحور کلافه شدهاند، یا شاید هم انتطار تجربه بهتری را داشتند و یا به راحتی با یک بازی قانع نمیشوند. شاید این روزها بازیهای جنگ ستارگان روی بورس نباشند. شاید طرفداران Dragon Age به دلیل تغییرات گیمپلی، داستان آیندهنگرانه یا همراهان نچندان جذاب، از Dragon Age: The Veilguard صرف نظر کردند.
اکثر گیمرها معتقد هستند که کیفیت برای جذابیت یک بازی بیشترین اهمیت را دارد. بهترین بازی سال ۲۰۲۴ یعنی Astro Bot طی ۹ هفته ۱.۵ میلیون نسخه فروخت و دلایل پشت آن هم احتمالاً زیاد است. تقریبا مشخص است که هیچ کس حاضر نیست برای بازیهای ضعیف، پر از باگ و دارای خریدهای درون برنامهای پولی پرداخت کند.
امروز GTA 6 تمام پتانسیلها را دارد. زمانی که Rockstar گیمپلی و جزئیات بیشتری را در ماههای آینده فاش کند، شاید برخی از طرفداران قدیمی ناامید شوند، اما قدرت تبلیغات و بازاریابی هنوز هم موفقیت آن را تضمین میکند، حتی اگر این بازی با باگ و مشکلات فراوانی منتشر شود یا خرابی سرورهای GTA Online تکرار شود، همچنان لانچ موفقیتآمیز رخ خواهد داد.
اگر سایر عناوین قیمت مشابهای با GTA 6 داشته باشند، قطعا فشار بیشتری برای برآورده کردن انتظارات به سازندگان وارد خواهد آمد، چرا که مشکلات توسعه ناگهان با افزایش درآمد برطرف نمیشود یا کیفیت افزایش نخواهد یافت. یک بار دیگر به بازار امروز و تعداد انبوه شکستهایی که برای عناوین ۷۰ دلاری رخ داده است نگاه کنید.
حتی اگر هزینههای بازیهای ویدیویی در سالهای اخیر رشد چندانی نداشته باشند، بازار همچنان بسیار رقابتی است و بازیهای رایگان و پولی متعددی برای جلب توجه بازیکنان رقابت میکنند. این تنها منجر به فشار بیشتر در عرصه گیمینگ AAA خواهد شد. شاید GTA 6 برای مدتی در صدر بماند و تنها بازی ۸۰ یا ۱۰۰ دلاری باشد، اما کم کم شرکتهای بزرگ دیگر نیز ارائه بازی با قیمتهای بالاتر را امتحان خواهند کرد. این موضوع به هر شکل که پیش برود، باید پرسید آیا مدیران Take-Two Interactive در حال نظارت و فکر کردن به آن هستند، یا خیر.
source