طرح کالابرگ الکترونیکی، برنامهای خلاقانه و مؤثر است که با هدف حمایت از معیشت خانوادههای ایرانی و ارتقای سطح تغذیه دهکهای کمدرآمد تا متوسط جامعه طراحی و اجرا شده است. این طرح که دهکهای اول تا هفتم درآمدی را در بر میگیرد، با تخصیص اعتبار مشخص به هر نفر، دسترسی آسانتر به کالاهای ضروری را ممکن ساخته و قدرت خرید خانوارها را افزایش داده است. یکی از ویژگیهای برجسته این ابتکار، انعطافپذیری آن در انتخاب اقلام مورد نیاز از دستههای مختلف مانند لبنیات، پروتئین و سایر مواد غذایی است که به خانوادهها این امکان را میدهد تا با آزادی عمل بیشتری نیازهای خود را تأمین کنند.
مرحله دوم طرح کالابرگ الکترونیکی از نیمه فروردین ۱۴۰۴ آغاز خواهد شد. بر اساس برنامهریزی انجامشده، این طرح در ۱۶ فروردین برای دهک های اول تا سوم فعال میشود و دهک های چهارم تا هفتم نیز از ۲۶ فروردین مشمول دریافت اعتبار خواهند شد.
مشمولان و میزان اعتبار تخصیصی
دهکهای اول تا سوم: ۵۰۰ هزار تومان به ازای هر نفر
دهکهای چهارم تا هفتم: ۳۵۰ هزار تومان به ازای هر نفر
دهکهای هشتم تا دهم: مشمول این طرح نخواهند بود
نحوه استفاده از کالابرگ
اعتبار تخصیصیافته صرفاً برای خرید ۱۱ قلم کالای اساسی از جمله لبنیات، پروتئین و خواربار قابلاستفاده خواهد بود.
مانده اعتبار استفادهنشده از مرحله اول، به دوره بعد منتقل خواهد شد.
تعداد فروشگاههای طرف قرارداد
این طرح در بیش از ۲۳۰ هزار فروشگاه (اعم از فروشگاههای زنجیرهای، عمدهفروشی و خردهفروشی) قابل اجرا خواهد بود.
نحوه ثبتنام و استعلام دهک خانوار
متقاضیان میتوانند برای استعلام دهک خود و بررسی وضعیت یارانه از روشهای زیر استفاده کنند:
۱. سامانه حمایت دولتی: مراجعه به سامانه مردمیسازی و توزیع عادلانه یارانهها به نشانی hemayat.mcls.gov.ir و ورود به بخش استعلام دهک.
۲. شماره تماس گویا: تماس با ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹ و وارد کردن کد ملی سرپرست خانوار برای دریافت اطلاعات.
۳. کد دستوری (USSD): شمارهگیری #کد ملی۴۳۸۵۷۴* از طریق تلفن همراه.
اعتبار ویژه برای کودکان و مادران باردار
مادران باردار و دارای فرزند زیر ۵ سال از خانوارهای دهک ۱ تا ۷، مبلغ ۱,۲۵۰,۰۰۰ تومان اعتبار خرید بستههای بهداشتی و سبد غذایی دریافت خواهند کرد.
کودکان ۵ تا ۵۹ ماهه دچار سوءتغذیه نیز مشمول دریافت اعتبار ۱,۱۰۰,۰۰۰ تومان (برای دهکهای ۱ تا ۵) و ۶۶۰,۰۰۰ تومان (برای دهکهای ۶ و ۷) خواهند شد.
جمعبندی
مرحله دوم کالابرگ الکترونیکی در نیمه فروردین ۱۴۰۴ اجرا میشود.
دهکهای اول تا سوم ۵۰۰ هزار تومان و دهکهای چهارم تا هفتم ۳۵۰ هزار تومان اعتبار دریافت میکنند.
این اعتبار فقط برای خرید کالاهای اساسی تعیینشده قابلاستفاده خواهد بود.
ثبتنام و استعلام دهک خانوار از طریق سامانه حمایت، شماره گویا و کد USSD امکانپذیر است.
حمایتهای ویژه برای مادران باردار و کودکان دچار سوءتغذیه نیز در نظر گرفته شده است.
کد دستوری #۱۴۶۳*۵۰۰* و برنامه شما برای استعلام کالابرگ الکترونیک
در اطلاعیه مرکز روابط عمومی و امور بینالملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آمده است: «این تصمیم با هدف کاهش مراجعه مشمولین طرح به کد دستوری #۱۴۶۳*۵۰۰* و برنامه «شما» اتخاذ شده است.
د دستوری استعلام کالابرگ الکترونیکی نوروزی/برای استعلام کالابرگ نوروز از این کد دستوری استفاده کنید
در اطلاعیه مرکز روابط عمومی و امور بینالملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آمده است: «این تصمیم با هدف کاهش مراجعه مشمولین طرح به کد دستوری #۱۴۶۳*۵۰۰* و برنامه «شما» اتخاذ شده است.
استعلام کالابرگ الکترونیکی با کد ملی
کاربر گرامی، کد ملی و شماره موبایل باید متعلق به سرپرست خانوار باشد.
مرکز روابط عمومی و امور بینالملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اطلاعیهای اعلام کرد: به منظور تسهیل در فرایند آگاهی از موجودی اعتبار طرح کالابرگ اسفند ماه، از این پس علاوه بر وجود این امکان از طریق کد دستوری #۱۴۶۳*۵۰۰* و برنامه «شما» میزان موجودی از طریق سرشماره V.Refah برای سرپرستان خانوار پیامک میشود.
روش استعلام باقیمانده اعتبار کالابرگ
در اطلاعیه مرکز روابط عمومی و امور بینالملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آمده است: «این تصمیم با هدف کاهش مراجعه مشمولین طرح به کد دستوری #۱۴۶۳*۵۰۰* و برنامه «شما» اتخاذ شده است.
ایسنا در خبری نوشت:تاکید می شود، این پیامک فقط شامل میزان «اعتبار کالابرگ» بوده و فاقد هر گونه «لینک» است. مرکز روابط عمومی و امور بینالملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از هموطنان خواست همچنان مراقب کلاهبرداران اینترنتی باشند .
ویژگیهای طرح کالابرگ الکترونیک
مشمولان طرح کالابرگ الکترونیکی میتوانند متناسب با نیازشان کالاهای تعیینشده را (حداقل سه نوع کالای مختلف) خریداری کنند.
محدودیتی در مقدار خرید هر کالا و نشان تجاری خاصی وجود ندارد، در صورت خرید بیش از سقف اعتبار تخصیصی، مابهالتفاوت هزینه باید توسط خریدار پرداخت شود. مشمولان میتوانند خریدهای خود را در چند نوبت انجام دهند و نیازی به استفاده از کل اعتبار در یک مرحله نیست.
اعتبار طرح کالابرگ الکترونیکی تا پایان خرداد ماه سال ۱۴۰۴ قابل استفاده و برداشت است. خریداران میتوانند محصولات تولیدکنندگان مختلف را از گروههای کالایی مدنظر انتخاب کنند.
طرح کالابرگ الکترونیکی در بیش از ۲۳۰ هزار فروشگاه عمده، خرد و ۱۳ فروشگاه زنجیرهای (افق کوروش، اتکا، ترقی، جانبو، دیلی مارکت، رفاه، گندم، محسن، مینومارت، هایپراستار، هایپرفامیلی، هفت و والمارکت) اجرا میشود. علاوه بر این، خرید اینترنتی از طریق «اسنپمارکت» و «دیجیکالا» نیز امکانپذیر است.
مشمولان این طرح میتوانند برای مشاهده فروشگاهها و اطلاع از مانده اعتبار خود، اپلیکیشن «شما» را از خدماتدهندگانی چون «بازار» و «مایکت» دریافت و نصب کنند.
همچنین امکان استعلام مانده اعتبار از طریق کد دستوری #۱۴۶۳*۵۰۰* فراهم شده است. مرکز تماس ۰۲۱-۶۳۶۹ آماده پاسخگویی به سؤالات و درخواستهای مشمولان طرح است.
به هموطنان توصیه میشود از ورود به لینکهای نامعتبر پرهیز کنند.»
source