وی افزود: مرحله اول طرح کالابرگ الکترونیک با واریز اعتبار به حساب سرپرستان خانوار تحت پوشش سازمانهای حمایتی (بهزیستی و کمیته امداد) در ۱۱ اسفندماه همراه بود و پس از گذشت چند روز این اعتبار به حساب سرپرستان خانوار سایر دهکهای درآمدی نیز واریز شد.
بنابر اظهارات سخنگوی طرح کالابرگ الکترونیک، در مرحله اول این طرح در مجموع ۵۵ میلیون نفر از طرح استقبال کردند.
دبیری با اشاره به اینکه مرحله دوم طرح کالابرگ الکترونیک با اولویت افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی از ۱۳ فروردین ماه آغاز شده است، تصریح کرد: از زمان اجرای مرحله دوم ۵ میلیون و ۷۸۰ هزار نفر توانستند با موفقیت خرید خود را انجام دهند که بالاترین درصد خرید مردم تاکنون هم در مرحله اول و هم در مرحله دوم از گروه حبوبات بوده است. این درحالیست که از ۲۰ فروردینماه نیز اعتبار مرحله دوم برای دهک اول تا سوم و از ۲۷ فروردینماه برای دهکهای چهار تا هفت درآمدی شارژ شده و به حساب سرپرستان خانوار واریز میشود.
دبیری در پاسخ به این سوال که آیا در اجرای این طرح، خریداران ملزم به استفاده از برند خاصی هستند، تصریح کرد: مشمولان طرح کالابرگ الکترونیک، میتوانند از تمام برندهای تولیدکننده، کالاهای مجاز را خرید کنند.
سخنگوی طرح کالابرگ الکترونیک با اشاره به دیگر مزایای این طرح، افزود: در صورت استفاده نکردن کامل از اعتبار مرحله اول، مانده اعتبار به دوره بعد منتقل خواهد شد. اعتبار کالابرگ الکترونیک تا پایان خردادماه ۱۴۰۴ قابل استفاده است. مشمولان میتوانند خریدهای خود را در چند نوبت انجام دهند و نیازی به استفاده از کل اعتبار در یک مرحله نیست. علاوه بر این نیز، به همه فروشگاهها تذکر داده شده است در راستای تنظیم خرید بازار، شهروندان تک خریدی از یک کالا نداشته باشند.
سخنگوی طرح کالابرگ الکترونیک تاکید کرد: اعتبار طرح کالابرگ، جدای از اعتبار تخصیصی و پرداختی بابت یارانه ماهانه افراد است که براساس منابع مالی دولت طی مراحلی به مشمولان ارائه میشود.
دبیری در ادامه درباره نحوه تسویه با فروشگاههای طرف قرارداد نیز به ارائه توضیحاتی پرداخت و تصریح کرد: هر ۷۲ ساعت با فروشگاهها تسویه میشود، بهگونهای که ۹۰ درصد از فروشندهها در نحوه تسویه این طرح رضایت داشتهاند و در حال حاضر با ۲۳۰ هزار فروشگاه در این زمینه قرارداد منعقد شده است.
source