مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان با بیان اینکه بازماندگی از تحصیل و ترک تحصیل از عوامل مهم آسیبهای اجتماعی هستند؛ بر شناسایی دقیق افراد بازمانده از تحصیل و ترک تحصیل برای حضور در کلاس درس با استفاده از ظرفیتهای مختلف به صورت فرد به فرد تاکید کرد.
به گزارش ایسنا، محمدرضا فرحبخش در نشست بررسی اجرای طرح نظام مراقبت اجتماعی دانشآموزان (نماد) که در سیرجان برگزار شد، اظهار کرد: رصد و پایش دقیق آماری دانشآموزان و ارائه راهکارهای متناسب با بوم هر منطقه باید در دستور کار شهرستانها و مناطق قرار گیرد و خروجی آن نیز به اداره کل ارائه شود.
وی افزود: انسجام و وحدت در اجرای برنامههای پیشگیرانه آسیبهای اجتماعی باید نتیجهبخش باشد؛ بنابراین اقدامات موثر باید روند افزایشی و میزان آسیبها روند کاهشی داشته باشد.
فرحبخش با بیان اینکه کاهش آسیبهای اجتماعی نیازمند برنامهریزی و هدفگذاری دقیق است، افزود: در اجرای راهکار سند تحول بنیادین، تکلیف آموزش و پرورش سنگین است و به فرموده رهبر معظم انقلاب، باید احساس کنیم دانشآموز آسیبدیده فرزند خودمان است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان بیان کرد: هر چند رویکرد آموزش و پرورش در زمینه آسیبهای اجتماعی پیشگیرانه است، اما ناگزیر بخشی از دانشآموزان در معرض آسیبها قرار دارند و باید در کنار شناخت کافی از آسیبها و ارائه راههای پیشگیری، ارجاع و پیگیری مسائل دانشآموزان نیز در دستور کار باشد.
وی اظهار کرد: آموزش و پرورش در خط مقدم مبارزه با آسیبهای اجتماعی قرار دارد و با هدف کاهش این آسیبها، برخی مناطق به صورت پایلوت در سطح استان انتخاب میشوند تا تجارب حاصل شده، تعمیم یابد.
فرحبخش تاکید کرد: ایجاد نظام شناسایی، طراحی مداخلات به موقع و موثر، هم افزایی منابع و ایفای نقش اساسی باید به تاثیرگذاری لازم منجر شود.
وی با بیان اینکه بیش از ۶۸۰ هزار دانش آموز در مدارس استان کرمان تحصیل میکنند، گفت: هر برنامهای برای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی در استان باید در مدارس انجام شود و دیگر دستگاههای عضو ائتلاف نماد، باید با محوریت برنامهریزی و هزینه کنند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان گفت: تبادل آمار و ارقام و اطلاعات بین آموزش و پرورش و دیگر دستگاههای مرتبط با طرح نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان، باید بهبود یابد تا اهداف و برنامههای پیشگیرانه با انسجام و همافزایی محقق شود.
وی با تاکید بر تدوین برنامه علمی و عملیاتی درباره پیشگیری از آسیبهای اجتماعی اظهار کرد: باید در راستای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی دانشآموزان را توانمند کنیم.
source