آرمان امروز_گروه اقتصادی: ظهر دیروز اخباری درباره صدای انفجار شدید در بندرعباس در فضای مجازی منتشر شد. پس از آن مشخص شد که انفجار در بندر شهید رجایی شهر بندرعباس رخ داده است. خبرنگار تسنیم اعلام کرده «یک مخزن سوخت در بندر شهید رجایی به علت نامعلومی دچار انفجار شده و بلافاصله تیمهای واکنش سریع به منطقه اعزام شدهاند. اکنون فعالیتهای بندر شهید رجایی متوقف شده تا سریعا اوضاع تحت کنترل نیروهای امنیتی و امدادی قرار گیرد.هنوز اطلاع دقیقی از تعداد مجروحان و فوتیهای این انفجار در دست نیست اما شدت انفجار به حدی بالا بوده که خسارت های فراوانی برجای گذاشته است.» بندر شهید رجایی که در نزدیکی بندر عباس در جنوب ایران واقع شده، بهعنوان مهمترین و بزرگترین بندر تجاری کشور، نقشی حیاتی در حمل و نقل کالا و تسهیل تجارت خارجی ایفا میکند. این بندر بهویژه برای واردات و صادرات کالاهای غیرنفتی، شامل کالاهای مصرفی، ماشینآلات، مواد اولیه صنایع، و کالاهای کشاورزی اهمیت بالایی دارد. از آنجا که بندر شهید رجایی مرکز عمده ترانزیت کالا در ایران است، توقف فعالیتهای آن میتواند تبعات اقتصادی قابلتوجهی بهویژه در زمینه واردات و صادرات داشته باشد. بندر شهید رجایی با دارا بودن ۲۰ پست اسکله و ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه حدود ۸ میلیون TEU (واحد معیاری برای کانتینر) یکی از مهمترین بندرهای کشور از نظر حجم جابجایی کالا بهشمار میرود. براساس گزارشات رسمی، بیش از ۵۰ درصد از صادرات و واردات غیرنفتی ایران از این بندر انجام میشود. این بندر همچنین مقصد عمده کالاهای وارداتی ایران از کشورهای مختلف بهویژه چین، هند، امارات، و ترکیه است. در سالهای اخیر، حجم واردات از بندر شهید رجایی شامل کالاهایی نظیر مواد اولیه صنعت، ماشینآلات، تجهیزات پزشکی، خودرو و لوازم خانگی بوده است. بهطور مشابه، صادرات از این بندر شامل کالاهایی نظیر محصولات پتروشیمی، میوهجات، کالاهای معدنی و سایر محصولات غیرنفتی میشود.
ارزش کل صادرات و واردات از بندر شهید رجایی بهطور متوسط سالانه بیش از ۳۰ میلیارد دلار برآورد میشود که بخش عمدهای از این رقم مربوط به واردات کالاهایی است که برای تأمین نیازهای داخلی و صنایع مختلف کشور ضروری هستند.
توقف فعالیت در بندر شهید رجایی میتواند تاثیرات جدی بر زنجیره تأمین کالاهای مورد نیاز کشور و تجارت خارجی ایران داشته باشد. این توقف میتواند بهویژه در زمانهای پیک واردات و صادرات (مانند ایام تعطیلات یا فصلهای خاص صادرات محصولات کشاورزی) مشکلاتی ایجاد کند که باعث اختلال در جابجایی کالا و افزایش هزینههای مربوط به انبارداری، حمل و نقل و تأخیر در تحویل کالا میشود.
اگر بندر شهید رجایی به هر دلیل دچار توقف عملیاتی شود، این امر میتواند به معنای توقف ورود کالاهای حیاتی به کشور باشد که خود باعث کمبود موجودی در بازار، افزایش قیمتها و در نهایت تورم خواهد شد. از سوی دیگر، صادرات نیز به دلیل عدم امکان تخلیه و بارگیری کالاها ممکن است کاهش یابد که این کاهش میتواند به زیان تولیدکنندگان و صادرات غیرنفتی کشور منجر شود.
توقف یا اختلال در فعالیتهای بندر شهید رجایی هزینههای قابلتوجهی برای اقتصاد ایران به همراه خواهد داشت. بر اساس برآوردها، هزینههای مرتبط با توقف فعالیتهای بندر میتواند از نظر مستقیم و غیرمستقیم به میلیاردها تومان برسد. این هزینهها شامل هزینههای نگهداری کالاها در انبارها، هزینههای حمل و نقل جایگزین، افزایش قیمت کالاها، و ضرر ناشی از کاهش صادرات میشود.
علاوه بر این، توقف در بندر شهید رجایی میتواند منجر به از دست دادن اعتماد تجار و کاهش تعاملات تجاری بینالمللی ایران با سایر کشورها شود که تاثیرات بلندمدتی بر روند رشد اقتصادی و جایگاه تجاری ایران در منطقه خواهد داشت.
بندر شهید رجایی نهتنها بهعنوان بزرگترین بندر تجاری ایران، بلکه بهعنوان شریان اصلی برای تأمین کالاها و صادرات غیرنفتی، نقشی حیاتی در اقتصاد کشور دارد. هرگونه اختلال یا توقف فعالیتهای این بندر میتواند تبعات اقتصادی سنگینی بهویژه در زمینه واردات، صادرات و افزایش هزینههای حمل و نقل برای کشور ایجاد کند. به همین دلیل، اهمیت حفظ عملیات روان و بیوقفه در این بندر برای جلوگیری از خسارتهای اقتصادی غیرقابل جبران بسیار حیاتی است.
source