وی افزود: پس از جنگ جهانی دوم و با وقوع راهپیماییهای اجتماعی، حقوق بشر به یک موضوع جهانی تبدیل شد و در سال 1948، مجمع عمومی سازمان ملل متحد اعلامیه جهانی حقوق بشر را، مشتمل بر 30 ماده به تصویب رسانید. اما آنچه که امروز جهان اسلام و شرق را به یک بازاندیشی در حوزه حقوق بشر رسانده است در واقع همان مبانی حقوق بشر است.
محسنزاده سپس گفت: اشخاص متعدد و متنوعی در سال 1948 در نوشتن این اعلامیه 30 مادهای سهم داشتند، اما سوال این است این افراد با توجه به چه مبانی و منابعی دست به قانون نویسی بردهاند، آیا این مبانی و دیدگاه های غربی نزد تمام مردم جهان قابل پذیرش است؛ همانگونه که رهبر انقلاب حضرت آیت الله خامنهای نیز اینگونه از این مبانی یاد میکند: شنیدم بعضی از قضات محترم در احکام قضائیشان استناد میکنند به مبانی حقوق بشری غرب! این غلط است. آن مبانی، مبانی نادرستی است؛ حالا خودشان هم که عمل نمیکنند هیچ ــ نشانههای واضحش امروز در دنیا جلوی چشم همه هست امّا اصلاً مبانی، مبانی غلطی است؛ قاضی ما نمیتواند برای حکم خودش به غیر قانون داخلی کشور استناد کند؛ باید [طبق] قوانین داخلی انجام بگیرد.
سرپرست معاونت حقوق مالکیت فکری وزارت دادگستری تصریح کرد: حقوق بشر مشترک در صورتی قابل تصور است که مبنای انسان شناختی بر معنای مشترک انسانیت با صرف نظر از شرایط اقلیمی و تاریخی قائل باشد و مبنای معرفت شناختی به گونهای باشد که امکان معرفت آن حقیقت مشترک را فراهم آورده باشد و به همین دلیل دیدگاههایی که در بُعد هستی شناختی حقیقت واحدی را نمیپذیرند و به نسبیت حقیقت قائل اند و در بعد انسان شناختی انسان را حقیقتی واحد نمیدانند به لحاظ معرفتی و منطقی نمیتوانند از حقوق مشترک بشر دفاع کنند.
محسنزاده با تاکید بر اینکه این نخستین و مهم ترین محل تعارض جهان اسلام با حقوق بشر غربی است، اظهار داشت: حال منظور جهان اسلام از این مبانی چیست، کوتاه و مختصر آنکه اراده تشریعی خداوند، فطرت الهی انسان، وحی و عقل، منابعی هستند که بر اساس جهانبینی توحیدی برای تدوین حقوق بشر اعتبار پیدا میکنند و این منابع در قبال منابعی نظیر عرف، هواها و خواستههای افراد و اقوام و گروههای مختلف است که بر مبنای انگارههای مشرکانه به عنوان منابع حقوق معرفی میشوند که به نظر، کلیدی ترین مفهموم مشترک بین انسانها عقل و فطرت است.
وی ادامه داد: حضرت آیت الله جوادی آملی در تبیین نقش فطرت انسان به عنوان یک منبع برای شناخت حقوق بشر مینویسد: «ما بر آنیم که همهٴ انسانها میتوانند در کنار یکدیگر زندگی صلحآمیز و دوستانهای داشته باشند، این از آن روست که در میان همهٴ افراد بشر یک جهت مشترک و پایدار وجود دارد. و همین جهت است که میتواند خوشبختی بشر را تضمین سازد و رفاه راستین انسان را تأمین کند.
سرپرست معاونت حقوق مالکیت فکری وزارت دادگستری تاکید کرد: قرآن این جهت مشترک را روح مینامد و بیان میکند که این روح دارای فطرت الهی است. از دید قرآن مجید این اصل مشترک یعنی فطرت، دارای سه ویژگی است: نخست این که خدا را میخواهد و بس. دوم این که در همهٴ آدمیان به ودیعه نهاده شده است، و سوم آن که از گزند هر گونه تغییر و تبدیل در امان است. در قرآن آمده است: ﴿فطرت الله التی فطر الناس علیها لا تبدیل لخلق الله﴾.
وی با بیان اینکه مبانی ذکر شده مطمئنا فقط مختص مسلمانان نیست بلکه با توجه به دوعنصر عقل و فطرت اگر با هر انسانی وارد تعامل و گفت و گو شویم قطعا به مبانی مشترک خواهیم رسید، ادامه داد: تمدن غرب بار ها حرفش را در حوزه حقوق بشر زده اما مواضعش را با عمل طور دیگری اثبات کرده است.
محسنزاده افزود: رهبر انقلاب در یکی از سخنرانی های خود این گونه این مطلب را تبیین می فرمایند: غربی ها سه قرن دنیا را غارت کردند. از شرق آسیا، از اندونزی، از فیلیپین، از نپال، از شبهقارّهی هند بگیرید تا آسیای مرکزی و آسیای غربی و تا شمال آفریقا، بخشهای مغرب آفریقا و تا سرتاسر آفریقای سیاه؛ غربیها سه قرن اینها را غارت کردند؛ در همان حالی که غربیها در عمل این جور مشغول جنایت بودند، روشنفکرانشان و متفکّرانشان برای دنیا قانون حقوق بشر کشف میکردند و وضع میکردند!
سرپرست معاونت حقوق مالکیت فکری وزارت دادگستری ادامه داد: رهبری در آن مطالب ادامه میدهند: یعنی این تناقض در عمل و قول، این ریاکاری غربیها [مشهود است]. در عمل آن جور، در زبان این جور؛ کشورهای اروپایی، بعد هم آمریکا به معنای واقعی کلمه در سرتاسر دنیا انواع و اقسام جنایتها را انجام دادند. خب اینها شاهکارهای تمدّن غرب است.
وی سپس، گفت: کشورهای اسلامی با همکاری و تلاش مشترک، پس از بررسی و جمعبندی اسناد پیشین مانند اعلامیه حقوق بشر و تکلیف اساسی انسان در اسلام (۱۹۷۹ مکه) و سند حقوق بشر در اسلام (۱۹۸۸ طائف)، اعلامیه حقوق بشر اسلامی را در قاهره تصویب کردند. این اعلامیه به عنوان مکمل اعلامیه جهانی حقوق بشر مطرح شد و تأکید بر احترام به ارزشها و مبانی اسلامی داشت. اما این اعلامیه نیز به نظر اهداف جهان اسلام را به خوبی نمایان نکرد و همچنان این احساس نیاز به یک بازاندیشی وجود دارد.
محسنزاده همچنین اظهار داشت: حال این فرصتی برای اندیشه ورزان ایرانی و به طور کلی جهان اسلام است تا با مبانی الهی و تشریعی خود وارد میدان حقوق بشر شوند و با کشور های مختلف در اقصی نقاط جهان از شرق تا غرب و از شمال تا جنوب یک گفتمان نوین را تشکیل دهند.
نخستین اجلاس بینالمللی حقوق بشر در رهیافت شرقی به همت دانشگاه باقرالعلوم(ع) و با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، با حضور 40 میهمان بینالمللی از 22 کشور از 8 و 12 اردیبهشت ماه سال جاری در تهران، قم و اصفهان برگزار میشود.
انتهای پیام/
source