«آرمان امروز» از یک نشست گردشگری جهانی گزارش میدهد ؛
آرمان امروز- رها معیری: روز سهشنبه (۹ اردیبهشت) با حضور ۱۳۰ تورگردان جهانی از ۳۳ کشور در اکسپو ۲۰۲۵، جلسه جالبی در هتل استقلال تهران برگزار شدند. این تورگردانان به عنوان سفرای فرهنگی کشورهایی نظیر ویتنام، تایلند، هندوستان، تاجیکستان، ارمنستان، ترکیه، اوگاندا، موریس، بوسنی، عربستان، بحرین، هلند، قزاقستان، بنگلادش، ازبکستان، آفریقای جنوبی، پاکستان، بلغارستان، ترکمنستان، عمان، مالزی، اسلواکی، آذربایجان، عراق، افغانستان، ایتالیا، آلمان، انگلستان، تونس، قرقیزستان، روسیه، فرانسه و… به ایران آمده بودند و اولین هدفشان این بود که چطور می توان گردشگران را به ایران آورد و از ظرفیت بزرگ گردشگری این کشور کهن استفاده کرد. اما آنها یک مشکل بزرگ دارند و آن «ایران هراسی» برخی از رسانه ها است. تبلیغاتی که از واقعیت قویتر و ایران را کشوری ناامن معرفی می کنند. اما واقعیت را شاید بتوان در صحبت های «بن تاییهی» که از کشور اوگاندا در شرق آفرین در این برنامه حضور داشت، جستوجو کرد. او اولین بار است که به ایران سفر می کند و پیش از آن به جز تبلیغات و شایعات پیرامون ایران هیچی نمی دانست. این تورگردان فقط از نمایشگاه اکسپو، برج میلاد و موزه ایران باستان دیدن کرده و فقط در وصف این مکانها یک کلمه می گوید: «فوق العاده بود» او در ادامه گفته هایش به خیرنگار «آرمان امروز» می گوید: «ما برای اینکه بتوانیم ایران را در کشورمان معرفی کنیم، باید این را بدانیم که اصلا چطور می توانیم به این کشور سفر کنیم و از چه طریقی گردشگران را به ایران بیارویم. ما با توگردان های کشورهای دیگر، تبادل اطلاعات کردیم که چطور گردشگران را به ایران برسانیم. اینکه گردشگران یک چیز جدید و متفاوت میخواهند، قطعا در ایران به عنوان کشوری فوق العاده وجود دارد، و به این موضوع رسیدیم که که حالا چطور به ایران بیایم. بن تاییهی، با اشاره به اینکه ایران هرچقدر ظرفیت دارد، اما تبلیغات آن ضعیف است می گوید: «متاسفانه چقدر در زمینه تبلیغات ایران ضف دارد و در مقابل ظالمانه تبلیغ می شود، اما من که ایران را دیدم و شگفت زده شدم و الان یک تضاد مستقیم در ذهن من وجود دارد که تا چند روز پیش چگونه فکر می کردم و حالا که در ایران هستیم چه چیزی را می بینیم.»
گردشگری نه جنگ می شناسد و نه تحریم
اما حرمت الله رفیعی، رئیس انجمن صنفی دفاتر مسافرتی ایران برگزاری نشست های مشترک کاری برای برقراری تفاهمنامه های دو جانبه در حوزه گردشگری را گامی مثبت برای ارتقای صنعت گردشگری کشور اعلام کرد و افزود: «تصمیم سازان بزرگ گردشگری جهان امروز زیر یک سقف در تهران نشسته اند تا در همکاری با تور اپراتورهای ایران چرخ صنعت گردشگری جهان را به حرکت درآوردند. هیچ جریان اقتصادی در جهان بدون صنعت گردشگری شکل نمیگیرد. به گردش در نمی آید امروز زیر سقف ایران، تمام کسانی نشسته اند که تصمیم سازان بزرگ صنعت گردشگری محسوب می شوند. بنابراین گردشگری نه جنگ می شناسند و نه تحریم، نه بمب می شناسند و نه ظلم. گردشگران سفیران صلح جهان هستند که ارتباط میان اقوام را رقم می زنند و فرهنگ های جهان را به مشارکت می گذارند.» با این حال انوشیروان محسنی بندپی، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی نیز در رابطه به این موضوع به «آرمان امروز» می گوید» «در راستای معرفی جاذبهها و ظرفیتهای گردشگری داخلی، طی دو تا سه سال اخیر، حضور فعالی از کشورهای مختلف اروپایی از جمله ایتالیا، آلمان، لهستان و بلغارستان در نشستهای تخصصی گردشگری شاهد بودهایم. تاکنون نمایندگانی از ۱۳۳ کشور در این نشستها شرکت کردهاند. این نشستها جنبه کارشناسی داشته و با حضور فعالان برجسته و هماهنگکنندگان بینالمللی این حوزه برگزار شدهاند. پیشبینیها نشان میدهد در صورت رفع مشکلات زیرساختی، بهویژه در حوزه حملونقل، میتوان به اهداف تعیینشده در قانون برنامه توسعه دست یافت. چالشهایی نظیر نبود پروازهای مستقیم و محدودیتهای حملونقل هوایی، بارها از سوی نمایندگان کشورهای حاضر همچون بحرین و پاکستان مطرح شده است. تأخیر یا توقف در برقرار شدن پروازهای مستقیم میتواند مانع بزرگی در مسیر توسعه گردشگری بینالمللی به ایران باشد.»
تلاش برای تغییر چهره ایران در رسانهها
وی در ادامه می افزاید: با وجود این موانع، آزادیهایی در صنعت حملونقل هوایی وجود دارد که در صورت بهرهبرداری صحیح، میتوان مسیر ورود گردشگران را تسهیل کرد. در این میان، کاهش فضای ایرانهراسی در سطح جهانی از جمله اولویتهایی است که باید به آن پرداخت. یکی از ابزارهای مؤثر در این زمینه، صنعت گردشگری است که بهطور خاص توانایی خنثیسازی نگاههای منفی را دارد؛ اثربخشیای که کمتر صنعتی به آن دست یافته است. در همین راستا، از دیپلماسی نرم و فرهنگی حداکثر استفاده در حال انجام است. حضور ایران در نمایشگاههای بینالمللی، از جمله نمایشگاه ITM دبی پس از ۱۲ سال، فرصتی بود برای نمایش چهرهای واقعی و فرهنگی از کشور. همچنین ایران در نمایشگاههای بینالمللی ترکیه و اسپانیا حضور فعال داشته و برخی رویدادها نیز بهصورت مستقل در داخل کشور برگزار شدهاند.» معاون گردشگری با اشاره به اینکه در ادامه این مسیر، تا تیرماه سال جاری، دو رویداد بزرگ بینالمللی در ایران برگزار خواهد شد، خاطرنشان می کند: «نخست، «رویداد گردشگری سلامت» در خردادماه در استان همدان، و دوم «مجمع جهانی گردشگری شهری» در سوم و چهارم تیرماه در تهران، تحت نظارت سازمان جهانی گردشگری برگزار میشود. این رویدادها علاوه بر ارتقای تعاملات بینالمللی، گردشگران خارجی را نیز با خود به همراه خواهند داشت. بیتردید توسعه صنعت گردشگری با رویکرد فرهنگی و تعاملمحور، میتواند به یکی از مؤثرترین ابزارهای ایران در حوزه دیپلماسی عمومی و بازسازی تصویر بینالمللی کشور تبدیل شود.«
source