Wp Header Logo 3116.png

اجرای مرحله سوم از کالابرگ الکترونیکی که مدتی به دلیل عدم تأمین اعتبار متوقف شده بود، بار دیگر در کانون توجه دولت قرار گرفته است.

در شرایطی که گرانی‌های بی‌وقفه و کاهش قدرت خرید، سفره بسیاری از خانوارهای ایرانی را کوچک‌تر کرده، چشم امید بسیاری از مردم به اجرای مرحله سوم کالابرگ دوخته شده است.

اقتصادآنلاین نوشت: طرحی که گرچه با اهدافی چون عدالت یارانه‌ای و تأمین نیازهای معیشتی پایه‌ریزی شده، اما با چالش‌هایی نظیر کمبود بودجه و ابهام در تخصیص منابع روبه‌روست. این گزارش، به بررسی آخرین وضعیت کالابرگ الکترونیکی مرحله سوم، گروه‌های مشمول، چالش‌ها و پیامدهای احتمالی می‌پردازد.

جزئیات جدید از مرحله سوم کالابرگ الکترونیکی

به گزارش منابع رسمی، اجرای مرحله سوم از کالابرگ الکترونیکی که مدتی به دلیل عدم تأمین اعتبار متوقف شده بود، بار دیگر در کانون توجه دولت قرار گرفته است. سخنان اخیر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی حاکی از آن است که با دستور مستقیم رئیس‌جمهور، تأمین منابع لازم در دستور کار سازمان برنامه و بودجه قرار گرفته است. با این حال، هنوز زمان دقیق واریز مبالغ مشخص نشده و بلاتکلیفی همچنان ادامه دارد.

دهک‌های واریز یارانه نقدی مشمول؛ عدالت یا تبعیض؟

بر اساس آخرین اعلام وزارت کار، در سومین مرحله کالابرگ فقط دهک‌های ۱ تا ۳ مشمول دریافت یارانه غیرنقدی خواهند بود. این تصمیم با هدف تمرکز منابع محدود بر اقشار بسیار کم‌برخوردار اتخاذ شده است، اما کارشناسان اجتماعی و اقتصادی نسبت به پیامدهای حذف دهک‌های ۴ تا ۷ هشدار داده‌اند چراکه بسیاری از این خانوارها، کارگران، معلمان، بازنشستگان و حقوق‌بگیران قراردادی هستند که همچنان در زیر خط فقر معیشتی قرار دارند.

منابع تأمین اعتبار؛ ابهام همچنان باقی است

هرچند طبق گفته وزیر کار، حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار میلیارد تومان بودجه از مراحل قبلی باقی مانده، اما تخصیص این مبلغ تنها برای دهک‌های پایین کافی است. دولت وعده داده است که با حذف یارانه پردرآمدها، منابع بیشتری آزاد شود. با این حال، اجرای موثر این بخش از قانون هنوز با اما و اگر همراه است.

مرحله سوم کالابرگ در حالی در آستانه اجراست که بسیاری از خانوارها در تنگنای معیشتی چشم به این حمایت بسته‌اند. اگرچه تخصیص منابع محدود به دهک‌های اول قابل درک است، اما حذف دهک‌های آسیب‌پذیرِ مرزی می‌تواند ثبات اجتماعی را تهدید کند. موفقیت این مرحله، نه‌تنها به تأمین بودجه، بلکه به نگاه جامع‌نگر و عادلانه در سیاست‌گذاری اقتصادی بستگی دارد. در نهایت، باید دید که آیا این مرحله آغازی بر بازگشت اعتماد عمومی به سیاست‌های حمایتی دولت خواهد بود یا نقطه‌ای دیگر از تردیدها و انتقادات است.

 ماجرای یارانه ۹۰۰ هزار تومانی چیست؟ / مبلغ یارانه برای دهک‌های مختلف در خرداد ۱۴۰۴

دهک‌های اول تا نهم در ماه خرداد مشمول دریافت یارانه هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین، مبلغ یارانه نقدی از اردیبهشت ۱۴۰۱ تاکنون تغییر نکرده است اما در طول ۳ سال اخیر در برخی ماه‌ها یارانه بگیران مبالغ بیشتری به‌عنوان یارانه دریافت کرده‌اند. 

از اسفند ۱۴۰۳ طرح کالابرگ الکترونیکی در کشور اجرا شد که در قالب آن به دهک‌های اول تا سوم مبلغ ۵۰۰ هزار تومان و به دهک‌های چهارم تا هفتم مبلغ ۳۵۰ هزار تومان اعتبار خرید کالا اختصاص داده شد. این طرح در اسفند و فروردین اجرا شد و در حالی که گفته شده بود در ماه‌های پیش رو تداوم پیدا خواهد کرد، اجرای آن در اردیبهشت متوقف شد.

با این حال به تازگی وزیر کار اعلام کرده است: سیاست دولت ادامه طرح کالابرگ الکترونیکی است و مرحله سوم کالابرگ الکترونیکی هم اجرا می‌شود.

بدین ترتیب انتظار می‌رود که طرح کالابرگ در هفته‌های پیش رو ادامه پیدا کند اما اجرای آن در خرداد ۱۴۰۴ هنوز قطعی نیست.

چنانچه طرح کالابرگ در خردادماه اجرا شود، مبلغ یارانه اختصاص داده شده به یارانه بگیران در این ماه افزایش خواهد یافت.

در حال حاضر یارانه بگیران دهک‌های اول تا سوم مبلغ ۴۰۰ هزار تومان و یارانه بگیران دهک‌های چهارم تا نهم مبلغ ۳۰۰ هزار تومان یارانه نقدی (به ازای هر نفر) دریافت می‌کنند که در صورت اجرای طرح کالابرگ در ماه خرداد، یارانه اختصاص داده شده به دهک‌های اول تا سوم مبلغ ۹۰۰ هزار تومان، یارانه اختصاص داده شده به دهک‌های چهارم تا هفتم مبلغ ۶۵۰ هزار تومان و یارانه اختصاص داده شده به دهک‌های هشتم و نهم مبلغ ۳۰۰ هزار تومان خواهد بود.

۵+۱ معیار حذف یارانه نقدی

هیئت وزیران در دولت چهاردهم با توجه به آئین‌نامه اجرایی که به‌استناد جز (۶) بند (الف) تبصره (۸) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۳ به تصویب رسیده است، چندین شاخص را برای دهک‌بندی جدید و همچنین حذف یارانه افراد دهک‌های بالا اعلام کرده است.

مدارک لازم برای جداسازی یارانه

براساس جلسه ۲۱ بهمن هیئت‌وزیران، به پیشنهاد مشترک سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و با موافقت مقام‌معظم‌رهبری، معادل ریالی یک میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی به منظور حمایت از معیشت خانوار‌ها تخصیص داده می‌شود. طبق این مصوبه، این منابع طی دو مرحله در اختیار وزارت رفاه قرار می‌گیرد و مقرر شده این وزارتخانه در دو مرحله کالابرگ معیشتی برای هفت دهک پایین درآمدی که جمعیتی برابر ۶۰ میلیون نفر را شامل می‌شوند، به آنها تخصیص دهد.

مبلغ تخصیص در دهک‌های اول تا سوم به ازای هر نفر ۵۰۰ هزار تومان و برای خانوار‌های در دهک چهار تا هفتم به ازای هر نفر ۳۵۰ هزار تومان خواهد بود. احمد میدری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این ارتباط گفته است که «زیرساخت فناوری اطلاعات فراهم شده و بخشنامه‌های مربوطه در حال ارسال به استان‌هاست، قبل از ماه مبارک رمضان در ۱۰ اسفند ۱۴۰۳ اولین نوبت کالا برگ الکترونیک را به ۷ دهک درآمدی می‌دهیم.» آنطور که میدری تأکید کرده است: «کالابرگ به ۷۰ درصد جامعه تعلق می‌گیرد و ۱۱ قلم کالای اساسی در قالب کالابرگ در فروشگاه‌ها به مردم ارائه خواهد شد.» اقلام کالابرگ الکترونیک شامل گوشت، مرغ، تخم‌مرغ، برنج، ماکارونی، روغن، شیر، پنیر، ماست، حبوبات، قند و شکر می‌شود.

هیئت وزیران در دولت چهاردهم با توجه به آئین‌نامه اجرایی که به‌استناد جز (۶) بند (الف) تبصره (۸) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۳ به تصویب رسیده است، چندین شاخص را برای دهک‌بندی جدید و همچنین حذف یارانه افراد دهک‌های بالا اعلام کرده است. این شاخص‌ها را به‌طور کلی در ۶ بخش می‌توان دسته‌بندی کرد؛

۱. مجموع درآمد اعضای خانوار

۲. تراکنش‌های خرید ماهانه

۳. دارایی‌های ملکی

۴. خودرو‌های لوکس

۵. سفر‌های خارجی

۶. اقامت در خارج از کشور.

این ۶ شاخص به‌عنوان شاخص‌هایی که بر توانمندی مالی خانوار دلالت دارند، مدنظر قرار گرفته و احتمالاً یارانه نقدی خانوار‌هایی که یکی از این ۶ شاخص را داشته باشند، قطع خواهد شد. البته این فرایند به‌صورت تدریجی انجام می‌شود و احتمالاً افرادی که واجد تعداد بیشتری از این شاخص‌ها هستند، در اولویت خواهند بود. این شاخص‌ها جزئیاتی دارند که در ادامه به آنها پرداخته می‌شود.

– حذف یارانه براساس مجموع درآمد اعضای خانوار

در بخش اول، میزان مجموع درآمد اعضای خانواده مبنای دهک‌بندی و حذف یارانه است. بر این اساس، خانوار یک نفره اگر در سال ۱۴۰۳ سه برابر حداقل حقوق (جمعاً ۳۰ میلیون تومان) درآمد داشته باشد، در ردیف حذف یارانه قرار می‌گیرد. اگر بعد خانوار دونفره باشد، مبنای حذف یارانه درآمدی معادل ۳.۷۵ برابر حداقل حقوق سال تعیین‌شده در بودجه سال ۱۴۰۳ (۳۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان) خواهد بود. در خانوار سه‌نفره، مجموع درآمد برای حذف یارانه ۴.۵ برابر حداقل حقوق در بودجه سال جاری که ۴۵ میلیون تومان برآورد شده است. در خانوار چهار نفره، ۵.۲۵ برابر حداقل حقوق در بودجه سال جاری که ۵۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان برآورد شده است. در خانوار پنج نفره، مبنای حذف یارانه، داشتن درآمدی معادل ۶ برابر حقوق در بودجه سال ۱۴۰۳ که ۶۰ میلیون تومان است.

۲- حذف یارانه براساس تراکنش‌های خرید ماهانه‌

برای خانوار یک‌نفره، اگر میانگین ماهانه خرید مجموع کارت‌های بانکی ۵۰ میلیون تومان باشد، فرد در ردیف حذف یارانه قرار می‌گیرد. در خانوار

دو نفره این مقدار ۶۰ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان، در خانوار سه‌نفره ۷۵ میلیون تومان، در خانوار چهارنفره ۸۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و در خانوار پنج‌نفره این میزان ۱۰۰ میلیون تومان است.

یارانه با افزایش قیمت همراه بود؟/ مبالغ یارانه نقدی اردیبهشت ۱۴۰۴

۳- حذف یارانه براساس دارایی‌های ملکی‌

براساس مصوبه هیئت وزیران، خانوار‌هایی که ارزش مجموع املاک و مستغلات آنها (مانند باغ ویلا‌های مجلل) بیش از ۳۵ میلیارد تومان باشد، مشمول قطع یارانه خواهند شد.

۴- حذف یارانه براساس خودرو‌های لوکس‌

خانوار‌هایی که دارای یک یا چند خودروی سواری یا وانت دوکابین با مجموع ارزش ۳ میلیارد تومان باشند، از لیست دریافت یارانه خارج می‌شوند.

۵- حذف یارانه براساس سفر‌های خارجی‌

خانوار‌هایی که بیش از ۵ سفر خارجی در یک سال داشته باشند، دیگر مشمول دریافت یارانه نخواهند بود.

۶- حذف یارانه براساس اقامت در خارج از کشور

ایرانیان مقیم خارج از کشور، بر اساس اعلام وزارت امور خارجه، از لیست یارانه‌بگیران حذف خواهند شد.

نقشه استانی فقر

اینکه کدام استان‌ها به یارانه و کالابرگ دولتی مستحق‌ترند، موضوعی است که باید در برنامه‌های دولت و آزمون وسع دولت به‌طور جدی‌تر مدنظر برنامه‌ریزان و سیاستگذاران قرار گیرد. اکثر کشور‌های جهان، فقر را به عنوان کمبود یا نبود درآمد تعریف می‌کنند. با این حال، افراد فقیر تجربه خود از فقر را بسیار گسترده‌تر می‌دانند. فردی که فقیر است ممکن است به‌طور همزمان از چندین عامل محرومیت رنج ببرد. ازاین‌رو، تمرکز بر یک عامل به تنهایی، مانند درآمد، برای درک ماهیت واقعی فقر کافی نیست. در ایران مطالعه‌های متعددی در اندازه‌گیری فقر چندبعدی انجام شده است ولی بیشتر آنها از داده‌های طرح هزینه و درآمد خانوار که محاسبه نماگر‌های مرتبط با فقر چندبعدی را محدود می‌کند، استفاده کرده‌اند.

حمیدرضا نواب‌پور و پریا ترابی کهلان در مقاله‌ای با عنوان «مطالعه‌ای در فقر چندبعدی و سهم بعد‌ها در استان‌های ایران» می‌نویسند: «افراد فقیر می‌توانند انواع مختلفی از محرومیت را به‌طور همزمان تجربه کنند. به عنوان مثال، افراد ممکن است از وضعیت نامناسب سلامتی یا سوء‌تغذیه عدم دسترسی به آب آشامیدنی سالم یا برق کیفیت پایین شغل یا تحصیلات کم رنج ببرند.

این محرومیت‌های به هم پیوسته، همیشه نتیجه فقر مالی نیست. به‌طور کلی در حالی که بین کسانی که از فقر پولی رنج می‌برند و افرادی که از فقر چندبعدی رنج می‌برند، همپوشانی وجود دارد، اما این دو گروه به‌طور دقیق همسان نیستند. از این رو تمرکز بر یک عامل مانند درآمد به تنهایی برای درک ماهیت واقعی فقر کافی نیست بنابراین شاخص فقر چندبعدی سراسری (G-MPI) برای اولین بار توسط ابتکار توسعه انسانی و فقر آکسفورد (OPHI) با همکاری برنامه توسعه سازمان ملل (UNDP) برای گنجاندن در گزارش توسعه انسانی سازمان ملل در سال ۲۰۱۰ ایجاد شد تا معیار‌های سنتی فقر درآمدی را با در نظر گرفتن محرومیت در سلامت، تحصیلات و استاندارد‌های زندگی که یک فرد به‌طور همزمان با آن مواجه است، تکمیل کند. معیار‌های فقر چندبعدی با نشان دادن طیف وسیعی از محرومیت‌هایی که افراد فقیر تجربه می‌کنند آشکار می‌کنند که چه کسی و چگونه فقیر است. به همین دلیل است که آرمان‌های توسعه پایدار (SDG) با پیام «پایان بخشیدن به تمام گونه‌های فقر در همه‌جا» به صراحت اولین هدف خود را کاهش فقر چندبعدی می‌داند. علاوه بر این معیار‌های فقر چندبعدی را می‌توان تجزیه کرد تا سطح فقر در منطقه‌ها و زیرگروه‌های جمعیتی یک کشور را نشان دهد.

در این خصوص وزارت رفاه در گزارش سال ۱۳۹۹ خود با عنوان «گزارش پایش فقر سال ۱۳۹۹» براساس شاخص‌های ترکیبی، اقدام به رتبه‌بندی محروم‌ترین استان‌های کشور کرد. براساس این رتبه‌بندی، در همان سال ۱۳۹۹ استان سیستان و بلوچستان با ۶۲ درصد محرومیت در رتبه اول قرار داشت. این مقدار ۲ برابر نرخ ۳۱ درصدی افراد زیر خط فقر در کل کشور بوده است. استان خراسان شمالی با ۴۶ درصد دوم و استان هرمزگان با ۴۴ درصد سوم بود. کهگیلویه و بویراحمد با ۴۲ درصد در رتبه چهارم، گلستان با ۴۲ درصد در رتبه پنجم و لرستان با ۴۱ درصد در رتبه ششم قرار داشت. کردستان با ۴۰ درصد، خراسان رضوی با ۳۸ درصد، خراسان جنوبی با ۳۷ درصد، کرمان با ۳۷ درصد و کرمانشاه نیز با ۳۷ درصد در رتبه‌های بعدی قرار داشتند. در این رتبه‌بندی، یزد با ۱۶ درصد، تهران با ۱۷ درصد و سمنان و البرز نیز با ۱۹ درصد در رتبه‌های بعدی با کمترین نرخ فقر بوده‌اند.

یک خانواده ۴ نفره در سال ۱۴۰۴ چگونه امرار معاش می‌کند؟

در شرایط اقتصادی کنونی کشورمان، افزایش قیمت‌ها و نوسانات اقتصادی متعدد، اهمیت توجه به هزینه‌های خانوار را دو چندان کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، بررسی هزینه و درآمد خانوار (بودجه خانوار)، برای اولین بار در سال ۱۳۱۴ توسط بانک ملی ایران انجام شده و هدف اصلی این بررسی‌، به دست آوردن ضرایب مصرف برای محاسبه شاخص هزینه زندگی بوده است.

توجه به وضعیت هزینه‌های خانوار در ایران بیش از ۹۰ سال قدمت دارد. ایجاد تعادل بین درآمد و هزینه‌های خانوار یکی از اهداف مهم دولت‌ها بوده است و یکی از اساسی‌ترین مؤلفه‌های ایجاد رضایت از زندگی است.

خانواده‌های ایرانی نیاز دارند تا هزینه‌های خود را به دقت مدیریت کنند تا از بروز مشکلات مالی آتی جلوگیری کنند.

به نظر می‌رسد در حال حاضر خانواده‌های ایرانی برنامه‌ریزی های مالی خود را روی موضوعات کوتاه مدت جاری برنامه‌ریزی می‌کنند و کمتر دیدگاه‌های بلند مدت مانند خرید مسکن را در برنامه‌های خود جای می‌دهند.

اهمیت بررسی هزینه‌ها

هدف این گزارش تحلیل و بررسی هزینه‌های ماهیانه یک خانواده ایرانی برای شناسایی، دسته‌بندی هزینه‌ها برای بهینه‌سازی مدیریت مالی خانواده ایرانی است.

وضعیت هزینه‌های خانواده ایرانی در حال حاضر چگونه است؟

مسکن با سهم ۴۲.۲ درصدی بیشترین سهم از هزینه ماهانه خانوار ایرانی را به خود اختصاص می‌دهد. افرادی که صاحبخانه هستند در وضعیت بهتری قرار دارند، اما مستأجران و افرادی که با وام خانه‌دار شده‌اند، در برنامه‌ریزی های خود با فشارهای مالی بیشتری رو به رو هستند.

خرید خوراکی و هزینه‌های خورد و خوراک ۲۵ درصد هزینه‌های ماهیانه خانوار ایرانی را به خود اختصاص می‌دهد.

بهداشت و درمان و حمل‌ونقل و ارتباطات به ترتیب با سهم ۹ درصد و هشت درصد در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرد. سهم لوازم، اثاث و خدمات همراه با هزینه پوشاک و کفش تقریباً معادل سه درصد است.

زیستن یا زندگی کردن مسئله این است

 

بر اساس این گزارش، هزینه‌های معمول یک خانواده شامل موارد ذیل است؛

  • هزینه‌های مسکن

    • اجاره یا هزینه اقساطی (خرید خانه)
    • هزینه‌های آب، برق، گاز و اینترنت

  • هزینه‌های خوراک

    • مواد غذایی
    • اقلام غیر خوراکی (نظیر پاک‌کننده‌ها و محصولات بهداشتی)

  • هزینه‌های حمل و نقل

    • سوخت
    • هزینه‌های مربوط به حمل و نقل عمومی

  • هزینه‌های سلامت

    • دارو و درمان
    • بیمه‌های درمانی

  • هزینه‌های آموزشی

    • مدارس و دانشگاه‌ها
    • هزینه‌های فوق‌برنامه

  • هزینه‌های تفریح و سرگرمی

    • سینما، رستوران، سفر

  • هزینه‌های دیگر

    • موارد غیر قابل پیش‌بینی

 

تغذیه یکی از مهمترین موضوعات دخیل در سلامت و رشد جسمی اعضای خانواده است. مراکز علمی برجسته کشور از جمله انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی و دانشکده علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی تهران، الگویی تحت عنوان «سبد غذایی بهینه» طراحی کرده‌اند که ترکیبی استاندارد از گروه‌های غذایی ضروری برای تأمین نیازهای روزانه بدن ارائه می‌دهد.

خبرگزاری مهر با استفاده از این جدول و استخراج لیست قیمت‌های وقت مواد غذایی این لیست تلاش می‌کند تا نگاه دقیقی به هزینه‌های این بخش داشته باشد.

لیست هزینه‌های خوراک یک خانواده چهار نفره در اردیبهشت سال ۱۴۰۳

زیستن یا زندگی کردن مسئله این است

 

لیست هزینه‌های خوراک یک خانواده چهار نفره در اردیبهشت سال ۱۴۰۴

زیستن یا زندگی کردن مسئله این است

 

مقایسه میزان افزایش هزینه‌های خوراک یک خانواده چهار نفره در سال ۱۴۰۳ و سال ۱۴۰۴

در بررسی بین لیست سال ۱۴۰۳ و سال ۱۴۰۴ حدود ۵/‌۶۲ درصد افزایش در هزینه‌ها مشاهده می‌شود. لازم به ذکر است جدول ذیل برنامه سبد غذایی بهینه خانوار است و می‌تواند تفاوت‌هایی با سفره غذایی فعلی خانوارهای ایرانی داشته باشد.

بررسی ترکیب هزینه‌های ماهانه خانوار ایرانی نیز نشان می‌دهد که مسکن با سهم ۴۲.۲ درصدی بیشترین سهم از هزینه ماهانه خانوار ایرانی را به خود اختصاص می‌دهد. در این میان افراد دارای منزل مسکونی شخصی از آسایش بیشتری برخوردار هستند و در تأمین هزینه‌های زندگی در شرایط بهتری قرار دارند.

حداقل مبلغ حقوق سال ۱۴۰۴ در مجموع ۱۴۸,۱۲۰,۶۴۸ ریال است که از مجموع ارقام ذیل به دست آمده است:

– پایه حقوق: ۱۰۳,۹۰۹,۶۸۰ ریال ماهانه.

– بن کارگری: ۲۲,۰۰۰,۰۰۰ ریال ماهانه.

– حق مسکن: ۹,۰۰۰,۰۰۰ ریال ماهانه.

– حق اولاد (برای هر فرزند): ۱۰,۳۹۰,۹۶۸ ریال ماهانه.

– حق سنوات (برای کارگران با سابقه): ۲,۸۲۰,۰۰۰ ریال ماهانه.

با کسر ۴۲.۲ درصد از کل مبلغ دریافتی یک کارگر در سال ۱۴۰۴ بابت مسکن، مبلغ ۸۵,۶۱۳,۷۳۴ ریال از آن باقی می‌ماند که باید به سایر هزینه‌ها از جمله هزینه خوراک اختصاص پیدا کند.

در بررسی دیگر بر اساس آمار، خرید خوراکی و هزینه‌های خورد و خوراک ۲۵ درصد هزینه‌های ماهیانه خانوار ایرانی را به خود اختصاص می‌دهد.

با مبنا قراردادن مبلغ کل حقوق دریافتی و محاسبه ۲۵ درصد از ان به عدد ۳۷,۰۳۰,۱۶۲ ریال رو به رو می‌شویم که در مقایسه با عدد لازم جهت تهیه سبد غذایی بهینه بر اساس نظر انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی و دانشکده علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی تهران تفاوت فاحشی دارد.

این فاصله چگونه پر می‌شود؟

این فاصله با رنج پر می‌شود. تنگدستی تأثیرات گسترده‌ای بر زندگی فرد و جامعه دارد. در ابعاد مختلف زندگی، از جمله سلامتی جسمی و روانی، روابط اجتماعی، تحصیلات و فرصت‌ها، تنگدستی باعث ایجاد چالش‌ها و مشکلات زیادی می‌شود.

تنگدستی در بعد روانی باعث استرس و اضطراب، ادراک منفی از خود و اختلال روانی شده و در بعد اجتماعی خود تأثیراتی همچون کاهش ارتباط خانوادگی و اجتماعی، کاهش فرصت پیشرفت در زندگی و فرسایش اعتماد به نفس می‌شود.

به طور کلی تنگدستی موضوعی پیچیده است که تأثیرات زیادی در زندگی فردی و اجتماعی افراد دارد.

وضعیت شغلی بر اساس آمارها چگونه است؟

۱۷ درصد خانواده‌های ایرانی پارسال درآمد خود را از محل مشاغل آزاد کسب کرده‌اند. حدود ۳۰ درصد کارمند و مزدبگیر بوده‌اند و ۵۳ درصد درآمدهای غیرشغلی داشته‌اند. درآمد غیرشغلی شامل چیزهایی مثل حقوق بازنشستگی (۳۰ درصد) و اجاره‌بهای مسکن شخصی (۴۲ درصد) می‌شود.

زیستن یا زندگی کردن مسئله این است

 

دسترسی خانواده‌های ایرانی به سایر امکانات زندگی

بررسی خانوارهای ایرانی نشان می‌دهد در سال گذشته ۹۹.۶ درصد خانواده‌ها به آب لوله‌کشی دسترسی داشته‌اند؛ ۱۰۰ مردم برق داشته‌اند و ۹۶.۷ درصد هم از گاز شهری بهره می‌برده‌اند.

۶۶.۱ درصد مردم به سیستم فاضلاب شهری دسترسی دارند؛ ۹۹.۴ درصد خانه‌آشپزخانه و ۹۹.۹ درصد حمام دارند. ضریب دسترسی به اینترنت هم ۸۷ درصد است و ۸۶.۸ درصد افراد در شبکه‌های اجتماعی حاضرند.

۵۶.۴ درصد خانواده‌های ایرانی خودروی شخصی و ۱۷.۲ درصد موتورسیکلت دارند در ۹۸.۹ درصد خانه‌ها تلویزیون و ۳۵.۳ درصد دستگاه رایانه قرار دارد.

ضریب نفوذ وسایل رفاه خانواده‌ها

بر اساس این گزارش، بررسی ضریب نفوذ وسایل رفاه خانواده‌های ایرانی نیز نتایج زیر را نشان می‌دهد؛

– یخچال و فریزی ۹۹.۸ درصد

– اجاق گاز ۹۹.۹ درصد

– جاروبرقی ۹۵.۷ درصد

– ماشین لباسشویی ۹۲.۶ درصد

– تلفن همراه ۹۹.۲ درصد

لازم است مسئولین مربوطه با بررسی آمارها و همچنین پایش های اجتماعی لازم نسبت به شناسایی کاستی‌ها و همچنین اتخاذ راهکارهای مؤثر و فوری، اقدام به بهبود وضع موجود نمایند.

source

einiat.ir

توسط einiat.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *