Wp Header Logo 1606.png

آرمان امروزـ گروه اقتصادی: در پی استعفای وزیر پیشین اقتصاد و خلأ به‌وجودآمده در رأس وزارت امور اقتصادی و دارایی، رئیس‌جمهور با ارسال نامه‌ای به مجلس شورای اسلامی، دکتر محمد مدنی‌زاده را به‌عنوان گزینه پیشنهادی این وزارتخانه معرفی کرد. معرفی وی با واکنش‌های متعددی در میان نمایندگان مجلس همراه شد؛ برخی از نمایندگان سابقه اجرایی و برنامه‌های اقتصادی او را مثبت ارزیابی کردند، در حالی که گروهی دیگر نسبت به توانایی‌های اجرایی وی ابراز تردید کردند.
پیشینه دکتر محمد مدنی‌زاده
دکتر مدنی‌زاده دارای دکترای اقتصاد از دانشگاه تهران است و سابقه تدریس در دانشگاه‌های معتبر کشور را دارد. وی در سال‌های اخیر در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، و نیز در ستاد اقتصادی دولت به‌عنوان مشاور و کارشناس اقتصادی فعالیت کرده است. او همچنین مدتی معاون سیاست‌گذاری در سازمان برنامه و بودجه بوده و به‌عنوان یکی از چهره‌های آکادمیک اقتصاد شناخته می‌شود.
برنامه‌های پیشنهادی مدنی‌زاده
در جلسه رأی اعتماد، مدنی‌زاده با ارائه برنامه‌ای ۱۲محوری، تلاش کرد رویکرد خود را برای اصلاح ساختار اقتصادی کشور تشریح کند. مهم‌ترین محورهای برنامه او عبارت بودند از:
اصلاح نظام مالیاتی: وی وعده داد که با گسترش پایه‌های مالیاتی، کاهش فرار مالیاتی و دیجیتال‌سازی فرآیندها، درآمدهای دولت را سامان خواهد داد. ساماندهی نظام بانکی: مدنی‌زاده بر لزوم اصلاح ترازنامه بانک‌ها، مهار خلق نقدینگی و هدایت اعتبار به سمت تولید تأکید کرد. کنترل تورم و ثبات اقتصادی: او بیان کرد که همکاری با بانک مرکزی جهت کنترل رشد نقدینگی و کاهش انتظارات تورمی از اولویت‌های او خواهد بود.
خصوصی‌سازی واقعی و مولدسازی دارایی‌ها: وی تأکید کرد که واگذاری‌ها باید به بخش خصوصی واقعی انجام شود و با شفافیت همراه باشد.
جذب سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی: مدنی‌زاده گفت که با ایجاد ثبات در مقررات و بهبود فضای کسب‌وکار، زمینه افزایش سرمایه‌گذاری را فراهم خواهد کرد.
عدالت اقتصادی و کاهش نابرابری: او وعده داد که سیاست‌های حمایتی هدفمند و گسترش پوشش تأمین اجتماعی را پیگیری خواهد کرد.
مدنی‌زاده در بخشی از سخنان خود گفت:اقتصاد ایران به اعتماد، شفافیت و انضباط نیاز دارد. با اتکا به دانش تخصصی، تجربه مدیریتی و همکاری بین‌قوه‌ای می‌توانیم مسیر اصلاحات ساختاری را هموار کنیم.
نظرات موافقان
تعدادی از نمایندگان مجلس به دفاع از صلاحیت و برنامه‌های مدنی‌زاده پرداختند. مهم‌ترین دلایل موافقت آنان عبارت بود از:
تخصص علمی بالا: بسیاری از موافقان تأکید کردند که مدنی‌زاده یکی از اقتصاددانان برجسته کشور است و برخوردار از دانش روز اقتصادی است. تجربه در نهادهای سیاست‌گذار: سابقه او در مرکز پژوهش‌های مجلس و سازمان برنامه و بودجه از نظر برخی نمایندگان، پشتوانه‌ای قوی برای مدیریت اقتصادی کشور است.
برنامه‌محور بودن: موافقان بیان داشتند که او با ارائه برنامه‌ای روشن و عملیاتی، نشان داد که برای چالش‌های کشور راهکار دارد.
حجت‌الاسلام سیدجواد حسینی‌کیا، نماینده سنقر، در دفاع از مدنی‌زاده گفت:ما به وزیری نیاز داریم که هم اهل علم باشد و هم قدرت تعامل با دولت و مجلس را داشته باشد. دکتر مدنی‌زاده این ویژگی‌ها را دارد و برنامه‌اش بر اصلاح نظام اقتصادی کشور متمرکز است.
نظرات مخالفان
در مقابل، گروهی از نمایندگان نسبت به توانایی اجرایی مدنی‌زاده ابراز تردید کردند. مهم‌ترین محورهای انتقاد آنان عبارت بود از:
عدم سابقه وزارت یا مدیریت کلان اجرایی: برخی نمایندگان معتقد بودند که مدنی‌زاده تجربه کافی در اداره یک دستگاه بزرگ اجرایی مانند وزارت اقتصاد را ندارد.
ابهام در نحوه اجرای برنامه‌ها: منتقدان گفتند که گرچه برنامه‌های او خوب است، اما چگونگی اجرای آن‌ها در شرایط خاص کشور مشخص نیست.
نگرانی از نگاه صرفاً تئوریک: برخی مخالفان هشدار دادند که نگاه صرفاً دانشگاهی ممکن است در برخورد با مسائل پیچیده اقتصادی کشور کافی نباشد.
احمد نادری، نماینده تهران، در مخالفت با مدنی‌زاده گفت: ما در شرایط جنگ اقتصادی هستیم و نمی‌توانیم وزارتخانه‌ای به این مهمی را به‌دست فردی بسپاریم که تاکنون سابقه مدیریت اجرایی در سطح کلان نداشته است.
رییس‌جمهور در دفاع از مدنی‌زاده چه گفت؟
مسعود پزشکیان با اشاره به دستور کار مجلس درباره بررسی صلاحیت علی مدنی زاده به عنوان وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی اظهار کرد: باید به نمایندگان بگویم که آقای مدنی‌زاده را بر اساس شاخص‌ها انتخاب کرده‌ایم و به خدا قسم می‌خورم که نه او را می‌شناختم و نه رابطه‌ای با او داشته‌ام و نه او دوستم بود و نه در این انتخاب ارتباط سیاسی و جریانی وجود داشت، بلکه بر اساس شاخص‌ها مشاهده کردیم که این برادر ما از نظر شاخص‌ها از منظر علمی، کارشناسی، اعتقادی، جوانی و ارتباط با طبقه نخبه و دانشمند جامعه یک سر و گردن از دیگران بالاتر است. درباره او با مقام معظم رهبری نیز مشورت کردیم؛ ایشان مخالفت نداشتند و الزاماً نه تایید و نه رد کردند؛ اینگونه نیست من بخواهم در اینجا حرف غلط و نادرستی بگویم. رئیس جمهور ادامه داد ادامه‌داد: من در عمرم دروغ نگفتم و بر اساس اعتقاد و باورم زندگی کردم و امروز نیز بر اساس باورم ایستادم و حاضرم بر این اساس تمام وجودم را در خدمت به مردم و مملکت قربانی کنم و از هیچ چیزی نیز باک ندارم؛ اینها چیزی است که دین، اعتقاد و کتاب من به ما یاد داده است. امروز دیگر جای آن نیست که به همدیگر تهمت بزنیم، تخریب کنیم و علیه همدیگر صحبت کنیم؛ همچنین امروز دیگر وقت آن نیست که از یکدیگر گلایه کنیم، من هم گلایه‌های زیادی دارم، اما با تمام وجود برای حل مشکلات مملکت ایستاده‌ایم و خواهیم ایستاد و همه تلخی‌ها و ناکامی‌ها را با تمام وجود خواهیم پذیرفت. باید دست به دست هم دهیم که نه تنها در اینجا، بلکه در جامعه تمام گلایه‌ها را کنار بگذاریم و در مقابل این جنایتکار وحشی و خونخوار و نسل‌کش با قدرت بایستیم. وقتی که توانستیم به ساحل برسیم باز هم بلند شویم و به همدیگه گلایه کنیم.
نتیجه رأی‌گیری
در پایان جلسه رأی اعتماد، پس از سخنان نمایندگان موافق و مخالف و دفاعیات نهایی مدنی‌زاده، رأی‌گیری انجام شد. نتایج نشان داد که فضای مجلس نسبت به وی دو قطبی بوده است. با این حال، مدنی‌زاده با کسب ۱۵۴ رأی موافق، ۹۸ رأی مخالف و ۱۸ رأی ممتنع موفق به کسب رأی اعتماد از مجلس شورای اسلامی شد.
جمع‌بندی
رأی اعتماد به دکتر محمد مدنی‌زاده را می‌توان نماد امید به تحول در سیاست‌گذاری‌های اقتصادی کشور دانست. هرچند او با چالش‌های بزرگی همچون ناترازی بودجه، تورم، بدهی‌های بانکی و تحریم‌ها روبه‌رو است، اما موفقیت او بستگی به حمایت‌های درون‌دولتی و هماهنگی با سایر نهادهای حاکمیتی دارد.
اکنون همه نگاه‌ها به وزارت امور اقتصادی و دارایی دوخته شده تا ببینند این اقتصاددان دانشگاهی چگونه می‌خواهد وعده‌های اصلاحی خود را در عمل به اجرا درآورد.

source

einiat.ir

توسط einiat.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *