تیم توسعهدهنده شبیهساز کنسول Xbox 360 اعلام کرده که مایکروسافت برای اجرای قابلیت سازگاری با نسل قبل (Backwards Compatibility) از تکنیکهای اختصاصی خود استفاده میکند.
در حالی که اخیراً شایعاتی مبنی بر همکاری مایکروسافت با تیم Xenia برای تقویت قابلیت اجرای بازیهای Xbox 360 روی کنسولهای مدرن منتشر شده بود، اعضای تیم این موضوع را رد کردهاند. یکی از توسعهدهندگان این شبیهساز در سرور رسمی Discord پروژه (طبق گفته یکی از کاربران ردیت با نام Stoksyxl) اعلام کرده که تیم Xenia به هیچ شکلی با مایکروسافت در ارتباط نیست.
در این پیام همچنین توضیح داده شده که مایکروسافت برای اجرای بازیهای قدیمی روی کنسولهای جدید خود، از فناوریهای شبیهسازی اختصاصیاش استفاده میکند. این موضوع به احتمال زیاد در صورت عرضه رسمی شبیهسازی Xbox روی رایانههای شخصی نیز صادق خواهد بود.
یکی از اعضای تیم Xenia در پیامی رسمی اعلام کرده است:
تیم Xenia (و به تبع آن Xenia Canary) هیچگونه همکاریای با مایکروسافت ندارد و به هیچ شکلی نیز با این شرکت در ارتباط نیست. مایکروسافت برای پیادهسازی قابلیت سازگاری با نسل قبل در کنسولهای Xbox One و Xbox Series از فناوری شبیهسازی اختصاصی خود استفاده میکند و حتی در صورت تصمیم به ارائه این عناوین روی رایانههای شخصی، دلیلی برای همکاری با Xenia نخواهد داشت.
این عضو تأکید کرده که Xenia همچنان یک پروژه جامعهمحور است که توسعه آن بر پایه رعایت اصول قانونی در زمینه شبیهسازی انجام میشود و این رویکرد در محیط سرور رسمی پروژه نیز حفظ و اجرا میگردد.
Xenia Canary نسخهای آزمایشی از این شبیهساز محسوب میشود که معمولاً شامل ویژگیهای جدید در حال آزمایش است. واژه Canary معمولاً برای نسخههایی بهکار میرود که بهروزترین قابلیتها را ارائه میدهند، اما به دلیل ماهیت آزمایشیشان، ممکن است حاوی باگها و مشکلات فنی متعددی نیز باشند.
Xenia یک شبیهساز Open-Source است که امکان اجرای بازیهای Xbox 360 را روی رایانههای شخصی فراهم میکند. با این حال، این شبیهساز هنوز تا رسیدن به عملکردی بینقص فاصله دارد و تیم توسعهدهنده آن نیز فهرستی از وضعیت سازگاری بازیها با این پلتفرم را بهصورت مستمر بهروزرسانی میکند.
اگرچه شبیهسازی در بازیهای ویدیویی از نظر قانونی موضوعی بحثبرانگیز به شمار میآید، اما تیم توسعهدهنده Xenia تأکید دارد که هدف این پروژه، انجام آزمایش، پژوهش و آموزش پیرامون مفهوم شبیهسازی است.
در همین حال، مایکروسافت نیز طی سالهای اخیر تمرکز زیادی بر حفظ سازگاری با نسلهای قبل در کنسولهای خود داشته است. این روند از میانه چرخه عمر Xbox One آغاز شد. از آن زمان، این شرکت تلاش کرده تا تعداد قابل توجهی از بازیهای نسلهای قبل، از جمله Xbox و Xbox 360، روی کنسولهای مدرن نیز بهخوبی قابل اجرا باشند. این قابلیتها هماکنون نیز روی کنسولهای نسل نهمی Xbox Series X/S در دسترس کاربران قرار دارد.
source