با ورود نسل فعلی بازی های ویدیویی به مرحلهای که انتشار آثار موفق و تحسین شده به شکلی پیوسته جریان دارد، بهراحتی میتوان فراموش کرد که برخی از بازیهای جذاب از قبل معرفی شده، هنوز به نتیجهای نرسیدهاند و هیچ نشانهای از عرضه آنها در آینده نزدیک دیده نمیشود.
در حالیکه برخی آثار برای مدتی بسیار طولانی در سکوت خبری فرو رفتهاند، نباید فراموش کرد که فرآیند ساخت بازیهای ویدیویی مدرن بهشدت زمانبر و پیچیده است؛ موضوعی که میتواند تأخیرهای مکرر و مشکلات روند توسعه را تا حدی توجیه کند. با این حال، همواره مرور دوباره برخی از موردانتظارترین بازیهایی که سالها پیش معرفی شدند، اما هنوز خبری از عرضه آنها نیست، جذاب و قابل توجه است. در این مطلب به ۹ بازی از این دست میپردازیم.
۹. Splinter Cell Remake

شاید در مقایسه با سایر بازیهای فهرست، این عنوان باعث بروز نگرانیهای کمتری شده باشد. ریمیک Splinter Cell در دسامبر سال ۲۰۲۱ معرفی شد و تاکنون روند توسعه آن مطابق زمانبندی معمول برای یک بازی AAA مدرن پیش رفته است. با این حال، نگرانیهایی نیز وجود دارد، چرا که یوبیسافت سابقه طولانی در معرفی زودهنگام پروژهها دارد؛ موضوعی که معمولاً به فاصلههای زیاد میان معرفی اولیه و عرضه نهایی منجر میشود.
متاسفانه این پروژه نیز در همین مسیر قرار گرفته است؛ یوبیسافت در ماه می سال جاری بدون اینکه جزئیات بیشتری ارائه دهد، تنها تصویری عجیب از چهره سم فیشر را در قالب یک تیزر در شبکههای اجتماعی منتشر کرد. اگرچه انتظار میرود بهزودی اطلاعات بیشتری از این ریمیک به اشتراک گذاشته شود، اما سابقه یوبیسافت باعث شده تا نگران این پروژه باشیم.
۸. Star Wars: KOTOR Remake

بازی Star Wars: Knights of the Old Republic – Remake که در سپتامبر ۲۰۲۱ معرفی شد، تاکنون با مشکلات متعددی در روند توسعه مواجه بوده و این پرسش را برای بسیاری از طرفداران بهوجود آورده که آیا به خط پایان توسعه خواهد رسید یا خیر. این موضوع ناامیدکننده است، چرا که پتانسیلهای فراوانی در این ریمیک دیده میشود.
در ابتدا، استودیوی Aspyr وظیفه ساخت این ریمیک را بر عهده داشت، اما پس از اخراج کارگردان هنری و کارگردان طراحی پروژه، توسعه آن متوقف و در نهایت به استودیوی Saber Interactive واگذار شد. اگرچه هنوز احتمال عرضه این عنوان در آینده وجود دارد، اما به نظر نمیرسد که این اتفاق به این زودیها رخ دهد و حتی تضمینی هم وجود ندارد که این اتفاق رخ دهد.
۷. BioShock 4

باورش سخت است، اما نسخه بعدی از فرنچایز محبوب BioShock در دسامبر ۲۰۱۹ برای اولین بار توسط شرکت 2K، آنهم تنها در یک پست توییتری و بدون هیچگونه تبلیغات پر زرق و برق، معرفی شد. در کنار این اعلامیه، استودیوی جدیدی به نام Cloud Chamber نیز رونمایی شد که قرار بود وظیفه توسعه بازی را برعهده داشته باشد. این خبر خوشحالی طرفداران را در پی داشت، چرا که از زمان عرضه BioShock Infinite در سال ۲۰۱۳، انتظاری طولانی برای نسخه جدید این سری ایجاد شده بود. اما بعد از ۶ سال، همچنان خبری از این پروژه نیست، حتی یک تیزر کوتاه از آن به اشتراک گذاشته نشده است.
۶. In The Valley of Gods

بازی In the Valley of Gods دومین اثر استودیوی Campo Santo، سازنده بازی تحسین شده Firewatch، است که نخستین بار در دسامبر ۲۰۱۷ معرفی شد. شرکت Valve در آوریل ۲۰۱۸ این استودیو را خریداری کرد. شان وانامن، نویسنده اصلی In the Valley of Gods، به تیم نویسندگان Half-Life: Alyx منتقل شد و این تغییر روند توسعه بازی را دچار تداخل کرد.
از آن زمان به بعد، تنها اطلاعاتی که از این پروژه منتشر شده، تغییر تاریخ عرضه بازی به دسامبر ۲۰۲۹ در استیم بوده و هیچگونه اطلاعرسانی دیگری از سوی تیم سازنده صورت نگرفته است. با توجه به تجربه استثنایی که Firewatch برای بازیکنان به ارمغان آورد، امیدوار هستیم که استودیوی Campo Santo بتواند با In the Valley of Gods یک بازی موفق دیگر را عرضه کند، اگرچه بسیاری اعتقاد دارند دیگر کسی روی این پروژه کار نمیکند.
۵. Little Devil Inside

بازی Little Devil Inside، ساخته استودیوی Neostream Interactive، اولین بار در آوریل ۲۰۱۵ و از طریق کمپینی در Kickstarter معرفی شد. پس از موفقیت این کمپین، تیم سازنده تصمیم گرفت برنامه اولیه انتشار را به تعویق بیندازد و ابعاد بازی را گسترش دهد.
در طول یک دهه اخیر، اخباری هرچند پراکنده از روند توسعه این بازی منتشر شده، اما هنوز هیچ تاریخ عرضه مشخصی، حتی یک بازه زمانی تقریبی، برای Little Devil Inside اعلام نشده است. در کنار این بلاتکلیفی، تغییراتی نیز در تیم توسعه ایجاد شده که تا حدودی باعث نگرانی شدهاند.
آخرین خبر رسمی مربوط به سال گذشته است. در آن زمان Neostream Interactive اعلام کرد تیم سازنده کوچکتر شده و روند توسعه بازی به موتور Unreal Engine 5 انتقال یافته است. همچنین تریلر جدیدی نیز از بازی منتشر شد. با این حال، امیدواریم این پروژه بدون آسیب جدی به مسیر خود ادامه دهد و در نهایت فرصتی برای تجربه آن پیدا کنیم.
۴. The Last Night

اگرچه همه عنوان The Last Night را با نمایش تحسینبرانگیزش در کنفرانس E3 سال ۲۰۱۷ ایکس باکس به خاطر میآورند، اما این بازی در واقع از سال ۲۰۱۴ توسط استودیوی Odd Tales وارد فاز توسعه کامل شد و هدف آن انتشار تا پایان سال ۲۰۱۶ بود. با این حال، در ادامه مسیر توسعه، پروژه با چالشهای مدیریتی و چندین حاشیه جنجالی مواجه شد که آن را وارد دورهای از بلاتکلیفی کرد.
آخرین بهروزرسانی رسمی مربوط به سال ۲۰۲۱ و مصاحبهای با PC Gamer است، جایی که Odd Tales اعلام کرد که قصد دارد با صرف زمان کافی، بازی را تنها زمانی منتشر کند که واقعاً آماده باشد. از آن زمان تاکنون، هیچگونه خبر یا جزئیات جدیدی از سوی تیم توسعه منتشر نشده است.
با توجه به سبک بصری منحصربهفرد و دنیای مرموز و خلاقانهای که The Last Night وعده داده، امیدواریم تیم سازنده پس از یک دهه توسعه، بتواند تجربهای چشمگیر و فراموشنشدنی را تحویل مخاطبان دهد.
۳. Deep Down

Deep Down از زمان رونمایی طی رویداد معرفی PlayStation 4 در سال ۲۰۱۳، بهطور کامل در سکوت خبری قرار گرفت و هیچگاه بهطور رسمی لغو نشد. این بازی قرار بود تحت سرپرستی یوشینوری اونو، کارگردان معروف Street Fighter، توسعه یابد و از موتور گرافیکی جدید Panta Rhei استفاده کند.
از آن زمان، کپکام موتور بازی را به RE Engine منتقل کرد و هرگز از موتور Panta Rhei برای هیچ بازی منتشر شدهای استفاده نکرد. در سال ۲۰۱۸، حق امتیاز بازی منقضی شد. یک سال بعد، یوشینوری اونو اعلام کرد که هنوز از پروژه دست نکشیده، اما یک سال پس از آن از کپکام استعفا داد. در سال ۲۰۲۱، شاون لیدن، رئیس پیشین SIE Worldwide Studios، اعلام کرد که شاید اعضای دیگر تیم اونو، پروژه را ادامه دهند و به پایان برسانند.
Deep Down بازی بسیار جذاب و مرموزی به نظر میرسید که هنوز در هالهای از ابهام قرار دارد. امیدوار هستیم به مانند Pragmata، روزی شاهد نمایش جدیدی از آن باشیم، اما انتظار نداریم که این اتفاق رخ دهد.
۲. Tekken X Street Fighter

این بازی توسط کاتسوهیرو هارادا، تهیهکننده سری Tekken، در رویداد Comic Con San Diego 2010 بهطور رسمی معرفی شد. اکنون ۱۵ سال از معرفی رسمی Tekken x Street Fighter گذشته و خبری از بازی نیست. پروژه مذکور به دلایل مختلف، مدتهاست که در وضعیت تعلیق قرار دارد.
هارادا در سال ۲۰۱۲ اعلام کرده بود که تنها حدود ۱۰ درصد از روند توسعه بازی به پایان رسیده است. در سال ۲۰۱۴ و در جریان رویداد کامیککان، بار دیگر تأیید شد که پروژه هنوز در حال ساخت است. یک سال بعد در ۲۰۱۵، هارادا اعلام کرد که توسعه بازی بهخوبی پیش میرود و در همان زمان، شخصیت Akuma از Street Fighter را برای Tekken 7: Fated Retribution معرفی کرد؛ اتفاقی که بسیاری از طرفداران را به این فکر انداخت که شاید Tekken x Street Fighter بیشتر از آنچه تصور میشد پیشرفت کرده باشد.
متأسفانه هارادا در سال ۲۰۱۶ رسماً اعلام کرد که پروژه Tekken x Street Fighter به حالت تعلیق درآمده است. او بعدها در سال ۲۰۱۸ این موضوع را مجدداً تأیید کرد و توضیح داد که تنها حدود ۳۰ درصد از توسعه بازی به پایان رسیده بود. با این وجود، در سال ۲۰۱۹ اعلام شد که همچنان به انتشار این بازی علاقه دارد، اگرچه از آن زمان تاکنون هیچ اطلاعیه جدیدی درباره ادامه پروژه منتشر نشده است.
۱. Beyond Good and Evil 2

این بازی اولین بار در سال ۲۰۰۸ معرفی شد. بله درست خواندید، ۱۷ سال از رونمایی اولیه آن میگذرد. اما شرایط زمانی بدتر شد که پس از معرفی اولیه در سال ۲۰۰۸، بازی بهطور کامل در سکوت خبری فرو رفت و تنها در سال ۲۰۱۷ و کنفرانس ویژه یوبیسافت در E3 ظاهر شد.
در سال بعد، یعنی ۲۰۱۸، بازی Beyond Good and Evil 2 یک تریلر سینمایی دیگر طی مراسم یوبیسافت در E3 دریافت کرد، اما از آن زمان تاکنون بازی تقریباً در سکوت کامل به سر برده است. تنها گزارشهایی مبهم از سوی یوبیسافت درباره پیشرفت روند توسعه منتشر شدهاند، آنهم در حالی که این عنوان اکنون از Duke Nukem Forever نیز پیشی گرفته و به طولانیترین تأخیر در تاریخ بازیهای ویدیویی تبدیل شده است؛ عنوانی که شاید هیچ سازندهای نخواهد در کنار آن قرار بگیرد.
با وجود اطمینانهایی که یوبیسافت نسبت به ادامه روند توسعه بازی داده، باور این که Beyond Good and Evil 2 روزی واقعاً منتشر شود، روزبهروز دشوارتر میشود. از زمان معرفی اولیه بازی ۱۷ سال میگذرد، سالهایی که با سکوتهای طولانیمدت، گزارشهایی درباره اختلافات در بخش خلاقیت، تأخیرهای مکرر و جنجالها و تحولات داخلی متعدد همراه بوده است.
همانند دیگر بازیهای اشاره شده در این فهرست، ما نیز امیدواریم یوبیسافت خلاف انتظار عمل کرده و در نهایت یک محصول باکیفیت و بهیادماندنی روانه بازار کند. اما در حال حاضر، حتی تصور شکل نهایی این بازی نیز دشوار بهنظر میرسد. تنها میتوان امیدوار بود که یوبیسافت موفق شود و Beyond Good and Evil 2 را به نقطه اوج بازگرداند.
منبع: The Gamer
source