
تسهیلاتیارها در سالهای اخیر سعی کردند تا با نوآوری و فناوری دسترسی اقشار مختلف جامعه را به منابع بانکی در قالب اعتبار یا تسهیلات افزایش بدهند، اما همچنان با مقاومت و سنگاندازی بدنه سنتی نظام بانکی دست و پنجه نرم میکنند. در دوران جنگ 12 روزه هم علاوه بر توقف در فعالیت، جذب کاربر و اعتباردهی جدید، افت چشمگیر درآمدها و قطع یا اختلال اینترنت با فشارهای مالیاتی و بیمه درگیر بودند. با این حال، هر چند در حال حاضر توانستهاند فعالیت خود را از سر بگیرند، اما همچنان از ارقام و درآمدهای قبل از جنگ عقب هستند.
چالش جدید در اقساط
توقف جذب کاربر و اعتباردهی جدید، از بین رفتن فروش و درآمدها، افزایش چالش در بازپرداخت اقساط و عدم دسترسی به سرورهای داخلی و خارجی چالشهای فعالان صنعت لندتک در جنگ 12 روزه است که مدیران برخی از این پلتفرمها در گفتوگو با «آیتیایران» درباره آنها صحبت کردند. مهدی مومنی، مدیر عامل ازکیوام در این باره توضیح داد: «با توجه به اینکه پلتفرمهای وامدهی در حوزه بانکی فعال هستند و نظام بانکی هم تحت تاثیر فضای ریسکی در کشور قرار میگیرد، به همین دلیل در شرایط بحرانی، آسیبهای جدی به فضای اعتباری کشور وارد میشود. در نتیجه لندتکها تحت تاثیر جنگ ۱۲ روزه با چالشهای جدی در فروش و اعتباردهی مواجه شدند که ازکی وام هم در آن دوران، جذب کاربر و اعتبار جدید را متوقف کرد.» به گفته این فعال صنعت لندتک، میزان درآمد و اعتباردهی ازکیوام کاهش ۷۶ درصدی در زمان جنگ ۱۲ روزه داشته است. همچنین اغلب فروشگاههای همکار در تهران تعطیل شدند، اما آن دسته از فروشگاههایی که در خارج از تهران فعال بودند، فروش داشتند که این بخش هم آسیب دید. با این حال، علیرضا قنادان، مدیرعامل لندو مطرح میکند که در روزهای ابتدایی چندان چالش قابل توجهی نداشتند و حتی به نسبت درخواستهایی برای تسهیلات هم وجود داشته است. البته این فعالیت به صورت دورکاری بوده و در برخی روزها با اختلال و قطعی شبکه پرداخت درگیر شدند. به همین دلیل پرداخت اقساط هم با مشکل مواجه شد و درآمد پلتفرم هم به صفر رسید. در سایر روزها هم تقریبا نصف شرایط عادی شده بود و کاهش درآمدها هم ادامه داشت. بنابراین، از ارزیابی فعالان صنعت لندتک میتوان گفت که کسبوکارهای این حوزه تحت تاثیر جنگ با افت چشمگیر درآمدها مواجه شدند و در حال حاضر هم هنوز نتوانستند نصف درآمد قبل از جنگ را بازگردانند.
اینترنت ملی و بیهوده
این پلتفرمها نه تنها هیچ حمایت و همراهی از سمت سازمان امور مالیاتی و سازمان تامین اجتماعی نداشتند؛ بلکه در زمان جنگ و حملات این سازمانها مطالبات خود را برداشت کردند. چالشهای بیمه هم از این شکل بود که پس از پرداخت مطالبات تازه به فکر تمدید مهلت افتادند و همان هم به دلیل تمرکز بر مراجعه حضوری روش اجرایی مناسبی نداشت. پلتفرم لندو هم در دوران جنگ با فشارهای مالیاتی و بیمه دست و پنجه نرم کرد و بدون هیچ تنفس و مهلتی مجبور به پرداخت مطالبات شدند. حتی در حال حاضر هم تماس های اداره مالیات با این کسبوکار وجهه حمایتی ندارند. این در حالی است که این پلتفرم و سایر مشاغل مجازی هم در اواخر خرداد و نیمه اول تیر ماه با کاهش چشمگیر درآمدها مواجه شدند. قنادان در این باره توضیح میدهد: « با توجه تسهیلات لندو از طریق کارت بانکی اعطا میشود و شبکه لجستیک هم در دوران جنگ تعطیل بود، توزیع کارت بانکی به مشتریان را متوقف کردیم که از این موضوع آسیب دیدیم. چالشهای ما با سازمان مالیاتی و تامین اجتماعی همچنان ادامه دارد و این دو به تنهایی میتواند شرکت ما را به ورشکستگی ببرد. حتی میتواند شرکت را در نقدینگی و سرمایه در گردش با چالشهای جدی مواجه خواهد کرد.» او همچنین به تاثیر بخشنامه بانک مرکزی درباره امهال اقساط وامها در دوران جنگ اشاره و بیان میکند: « به دلیل این بخشنامه غیر شفاف تعدادی از کاربران اقساط را پرداخت نکردند. حتی افرادی که در سالهای گذشته به مجموعه ما بدهکار و مشکوک الوصول بودند، در آن زمان فکر کردند که کلیه جرایم بخشیده شده است که برای ما چالش بزرگتری ایجاد کرد. با این حال، شرکت در راستای مسئولیت اجتماعی خود تمدید مهلت پرداخت اقساط را در نظر گرفت، اما لازم و نیاز بود که بانک مرکزی در این زمینه عملکرد شفاف و بهتری می داشت.»
علاوه بر همه اینها اختلالهای اینترنت آسیبهای جدی به کسبوکارهای این حوزه وارده کرده است. پلتفرم ازکیوام به سرویسهای خارجی متعددی برای پشتیبانی، استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی و بازاریابی نیاز دارد که در دوران جنگ ابزارهای مشابه داخلی هم یا از دسترس خارج شدند یا اختلال شدید داشتند. از طرف دیگر، گوگل ادز به عنوان مهمترین ابزار و بستر تبلیغاتی کسبوکارهای مجازی فیلتر است و با قطع اینترنت در دوران جنگ رتبه سرچ کسبوکارها در گوگل هم اثر منفی گذاشته و به مشاغل ضرر زده است. مومنی همچنین درباره تاثیر قطع اینترنت بر کاهش پرداخت اقساط میگوید: «در کنار تمام ضررها و آسیبهای قطع و اختلال اینترنت، مهمترین آن قطع ارتباط کاربران و عدم پرداخت منظم اقساط است. در فروش نیز با تعطیلی فروشگاههای حضوری و اینکه آنها هم مبتنی بر خدمات آنلاین هستند، در واقع ۱۰۰ درصد کاهش داشتیم.» او در ادامه صحبتهای خود به قطع اینترنت و اختلالهای آن اشاره و بیان میکند: «در پی این موضوع نگاه توسعه را کنار گذاشتیم و بر امنیت، حفظ اطلاعات و پشتیبانگیری از سرویسهای بیرونی از جمله هوش مصنوعی و مارکتینگ متمرکز شدیم.»
مدیر عامل لندو نیز مطرح میکند که علاوه بر قطع اینترنت و عدم دسترسی به سرویسهای خارجی، سرورها و پلتفرمهای داخلی هم به دلیل افزایش تقاضا و اختلالها مشکل داشتند. تیم های فنی و عملیاتی این شرکت در زمینه استفاده از ابزارها و یا توسعه و بهروزرسانی نرمافزارها به دلیل ملی شدن اینترنت با چالش مواجه شدند و نتوانستند فعالیت کنند. قنادان هم با اشاره به ارائه اینترنت آزاد به کسبوکارها معتقد است که عدم دسترسی به مشتریان در زمان قطع اینترنت و اتصال کسبوکار به آن فاجعه است. او در این باره با بیان اینکه تقریبا 90 درصد از ورودیهای سایت لندو و بازاریابی یا تبلیغات آن از طریق شبکه گوگل و سرچ انجام میشود که حتی با اینکه سایت لندو بر بستر اینترنت داخلی فعال است، هم نمیتوان ضرر این قطع ارتباط را جبران کرد. بنابراین، از نظر کسبوکارهای مجازی ارائه اینترنت اضطراری به آنها نه تنها مشکل را حل نمیکند؛ بلکه آنها را هم دچار اختلالهای جدیتری خواهد کرد.
source