Wp Header Logo 600.png
پیامبر اکرم(ص) با ایجاد عدالت اجتماعی موجب تقویت قدرت سیاسی مسلمانان شد  
به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب، آیت‌الله سید طه موسوی هشترودی، استاد حوزه علمیه قم در وبینار  نهم سی و نهمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی در خصوص اقدامات وحدت آفرین نبی مکرم اسلام گفت: یکی از مسائل مهم در بعثت نبی مکرم اسلام و انقلاب جامعه جاهلیت، اقدام وحدت آفرین نبی مکرم اسلام بود. آن حضرت در آغاز حکومت دینی  اقدام به تاسیس نظام اخوت میان اقشار مختلف مسلمانان کردند .

 

وی افزود: دومین اقدام نبی مکرم اسلام برای ایجاد وحدت بین مسلمین، اصلاح و ایجاد مفاهیم اخلاقی مانند شجاعت، سخاوت و از خودگذشتگی در میان مسلمانان بود. 

 

آیت‌الله موسوی هشترودی ادامه داد: وقتی که پیغمبر گرامی اسلام دین اسلام را عرضه کرد، عده زیادی از فقرا و بردگان که در زمان جاهلیت در سطح اجتماعی پایین تر جامعه بودند، به اسلام گرویدند و همین مستمسکی شده بود که بزرگان جاهلیت مانند ابوسفیان اسلام را دین بی ارزشی تلقی کنند که فقط بردگان به آن گرایش پیدا می کنند لذا پیغمبر گرامی اسلام با این عمل توانستند این معادله را به هم بریزند.

 

این استاد حوزه علمیه در ادامه خاطرنشان کرد: پیامبر گرامی اسلام توانستند شجاعت از جنگ طلبی را به دفاع از حق و دفاع از مظلوم تبدیل کنند. 

 

 وی افزود:‌ ما امروز شاهد هستیم که صهیونیسم مردم مظلوم بی دفاع غزه و فلسطین را به خاک و خون می کشد، به آنها گرسنگی می دهد و بیش از شصت هزار زن و کودک را به خاک و خون کشیده است و هنوز هم به جنایت های خود ادامه می دهد، در حالی که شرکای عرب و مسلمان آنها که خود را مدعی می دانند، سکوت کرده‌اند.

 

آیت‌الله موسوی هشترودی ادامه داد: پیغمبر گرامی اسلام در صدر اسلام میان ابوسفیان و بلال حبشی تفاوتی قائل نبودند و شجاعت را در مبارزه با نفس، مبارزه با کفر و مبارزه با ظالم و ستمگر در برابر دفاع از مظلوم قلمداد می کردند که متاسفانه امروز شاهد آن نیستیم. ما اگر ما بخواهیم مانند پیغمبر گرامی اسلام، جامعه اسلامی ایجاد کنیم که منجر به عزت اسلام در جهان شود، لازم است از مظلوم دفاع کنیم.

 

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: سومین اقدام نبی مکرم اسلام ایجاد وحدت رویه در اندیشه و عمل بود که بر محور توحید قرار داشت یعنی توجه به پروردگار متعال .

 

وی تأکید کرد:‌ بعضی از مسلمانان که امروز به خاطر دیدن هیبت و هیمنه نظامی برخی از قدرت ها و کشورهای غربی سر تعظیم در برابر آنها فرود می آورند و اجازه ظلم و تعدی و تجاوز به بدنه مسلمین می دهند، این کار جای افتخار ندارد؛ افتخار این است که انسان بتواند بر محور توحید به اطاعت پروردگار عالم عمل کند هرچند که به ضررش تمام شود.

 

وی خاطرنشان کرد: چهارمین اقدام پیغمبر گرامی اسلام برای ایجاد وحدت در میان مسلمانان معرفی نقش جامعه در برون رفت از مشکلات دنیوی بود، هم گفتار و هم رفتار ایشان بر پایه اتحاد و انسجام بود. ما اگر امروز به دنبال عزت اسلام در برابر مبانی کفر و یهود و صهیونیسم بین الملل هستیم، لازم است که همه جوامع اسلامی امت واحده شود و بر اساس معیارهای قرآنی به آموزه های نبی مکرم اسلام عمل کنند.

 

این استاد حوزه علمیه پنجمین اقدام وحدت آفرین پیغمبر گرامی اسلام را راهبرد سیاسی و فرهنگی ایشان در دو محور سیاسی – حکومتی و فرهنگی – عقیدتی برای ایجاد وحدت اسلامی دانست و گفت:‌ پیامبر اسلام تلاش کردند با راهبرد مشورت با مردم، عدالت اجتماعی و آموزش دینی را به میان جامعه بیاورند که ما جای آن را در بسیاری از جوامع اسلامی خالی می بینیم .

 

وی افزود:‌ متاسفانه هر چه جلوتر می رویم آموزش مفاهیم دینی و معارف دینی بر محور قرآن و سنت نبی مکرم اسلام کمرنگ تر شده است و در بعضی از جوامع اسلامی که حتی حکومت اسلامی دارند، مردمشان متاسفانه اطلاعات جزئی از اعمال دینی و حتی واجبات خود ندارند و با خواسته ها و اندیشه های پیغمبر گرامی اسلام آشنا نیستند.

 

وی در پایان اظهار کرد: این اقدامات پیغمبر گرامی اسلام اولا اختلافات قبیله ای و قومی را از بین برد و ثانیا امت واحده اسلامی را تاسیس کرد و با ایجاد عدالت اجتماعی و حذف امتیازات طبقاتی و نسبی، عدالت را در جامعه برقرار کرد و موجب تقویت قدرت سیاسی و نظامی مسلمانان شد و در اندک زمانی جامعه جهانی اسلام محقق شد. لذا ما اگر می خواهیم امروز در جامعه بین الملل، اسلام و اندیشه های پیغمبر گرامی اسلام را پیاده کنیم، چاره ای جز وحدت میان مسلمین در همه حوزه ها نداریم.

 

انتهای پیام/

 

https://taghribnews.com/vdcc1xqee2bqos8.ala2.html

source

einiat.ir

توسط einiat.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *