مدیر انتشارات استودیوی لاریان، سازنده بازی تحسینشده Baldur’s Gate 3، نگرانی عمیق خود را از پتنت (حق اختراع) جدید نینتندو در زمینه احضار شخصیتهای کمکی ابراز کرده و معتقد است از اینگونه امتیازات انحصاری اغلب با سوء نیت استفاده میشوند. این پتنت که به نینتندو اجازه میدهد سیستم احضار و مبارزه کاراکترهای فرعی را به نام خود ثبت کند، موجی از نگرانی را در میان توسعهدهندگان و بازیکنان به راه انداخته است.
بر اساس گزارشهای جدید، شرکت نینتندو اخیرا دو پتنت جدید را در ایالات متحده به ثبت رسانده است. یکی از این پتنتها مربوط به مکانیزم جابهجایی روان بین اشیاء قابل سوار شدن است، اما این دومین پتنت است که توجه جامعه بازیهای ویدیویی را به خود جلب کرده است: سیستمی برای احضار شخصیتها و درگیر کردن آنها در مبارزه با یکدیگر.
این موضوع با واکنش سریع مایکل دوس، مدیر انتشارات استودیوی لاریان، مواجه شد. او در پاسخ به خبری در این مورد در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشت:
این نوع پتنتها اغلب با سوء نیت و به شکلی نادرست مورد استفاده قرار میگیرند.
این اظهارنظر که از سوی یکی از مدیران استودیوی موفق سالهای اخیر مطرح شده، به سرعت بازتاب یافت و نگرانیهای موجود در این باره را تشدید کرد.
پتنت مذکور که با شماره ۱۲,۴۰۳,۳۹۷ به ثبت رسیده، سیستمی را توصیف میکند که در آن یک شخصیت اصلی قادر است یک شخصیت فرعی را احضار کند تا پس از دریافت دستورات لازم، در یک فضای مجازی با شخصیت دیگری وارد مبارزه شود. این توصیف کلی باعث نگرانی بسیاری از بازیکنان و توسعهدهندگان شده است، زیرا این مکانیزم یکی از سیستمهای رایج و بنیادین در بسیاری از بازیهای ویدیویی، از جمله عناوین نقشآفرینی و اکشن است. منتقدان معتقدند که انحصاری شدن چنین سیستمی میتواند خلاقیت را محدود کرده و بهانهای برای شکایتهای حقوقی علیه دیگر استودیوها، به خصوص بازیهایی مانند Palworld که شباهتهایی با این مکانیزم دارند، فراهم آورد.
نکته قابل توجه این است که نینتندو برای ثبت این پتنت با هیچ مخالفتی روبرو نشده است. این شرکت درخواست خود را در ماه مارس ۲۰۲۳ ارائه داده، در ژوئیه ۲۰۲۵ آن را دریافت کرده و هفته گذشته به طور رسمی به نام این کمپانی صادر شده است.
source