وی اظهار داشت: امت اسلام، مبانی مشترکی دارد که می تواند از پراکندگی فاصله بگیرد و متحد شود، امت اسلام، امتی است که یک دین، یک کتاب و یک پیامبر دارند و این اصول و پایه هایی است که میان همه امت اسلام مشترک است و اگر این اصول را به خوبی درک و به آن پایبند باشد، سبب میشود به یک امت واحده و یکپارچه تبدیل شوند که در هدف، عقیده، رهبری و قانونگذاری متحد است.
در این صورت، ملتهای اسلامی همگی به امت واحده تبدیل میشوند که خداوند در قرآن در این زمینه میفرماید: و بی تردید این [اسلام] آیین [حقیقی] شماست در حالی که آیینی یگانه است و منم پروردگار شما پس مرا بپرستید.(سوره انبیاء آیه 92)
وحدت در هدف
انسانی که در این کره زمین زندگی میکند، برای هدفی آفریده شده است که اگر آن را بشناسد، تلاش کند و به آن برسد، در دنیا و آخرت سعادتمند می شود و اگر آن را نشناسد یا از آن روی بگرداند، در دنیا و آخرت شقاوتمند می شود. این هدف را خود خداوند مشخص کرده و در کتاب خود (قرآن کریم) تبیین کرده و به خاطر آن، انسان را خلق کرده است و آن هدف، عبادت و بندگی خداوند است. همانطور که در قرآن فرموده است: جن و انس را نیافریدم مگر برای آنکه مرا عبادت و بندگی کنند.
وحدت عقیده
شیخ البیاتی گفت: تفرقهای که امت اسلام به آن دچار شده، امکان وحدت و همکاری را از بین برده است به همین سبب ابتدا باید این تفرقه از طریق دور کردن ملحدان و کافران و اصلاح عقاید منحرفان درمان شود تا قلبها با هم متحد و تالیف نفوس محقق شود.
وی افزود: ولی کسانی که به بیماری الحاد و کفر و شرک مبتلا شده اند، در شرایط عدم آگاهی اسلامی و خودشیفتگی نسبت به تمدن و فرهنگ غرب رخ داده که علیه دین شوریده و پرچم جنگ علیه اسلام و مسلمانان را برافراشته است.
امروز مسلمانان شروع به درک ماهیت واقعی تمدن غرب و پیامدهای منفی و تاثیرات فاسد آن کردهاند به طوری که آگاهی در صفوف آنها در حال افزایش بوده و آنها ارزش این دین را درک می کنند و فهمیدهاند که بدون پایبندی به عقیده و دستورات بزرگ خداوند، هیچ سعادتی در این زندگی برای انسان وجود ندارد.
وحدت رهبری
این عالم اهل سنت عراقی گفت: این مسئلهای مهم است، مسلمانان در گذر زمانها با وجود تفاوتهای مکانی و تعدد مذاهب، رهبری واحد دارند و خداوند عزوجل در کتاب خود در مواضع متعدد آن را مورد تاکید قرار داده و فرموده است: «ای اهل ایمان! از خدا اطاعت کنید و [نیز] از پیامبر و صاحبان امر خودتان [که امامان از اهل بیت اند و چون پیامبر دارای مقام عصمت می باشند] اطاعت کنید. و اگر درباره چیزی [از احکام و امور مادی و معنوی و حکومت و جانشینی پس از پیامبر] نزاع داشتید، آن را [برای فیصله یافتنش] اگر به خدا و روز قیامت ایمان دارید، به خدا و پیامبر ارجاع دهید؛ این [ارجاع دادن] برای شما بهتر واز نظر عاقبت نیکوتر است.(سوره نساء آیه 59)»
خداوند همچنین در قرآن کریم هشدار میدهد که «و هر کس بعد از آنکه [راه] هدایت برایش روشن و آشکار شد، با پیامبر مخالفت و دشمنی کند و از راهی جز راه مؤمنان پیروی نماید، او را به همان سو که رو کرده واگذاریم و به دوزخ درآوریم؛ و آن بد بازگشتگاهی است.(سوره نساء آیه 115)» و نیز در آیه دیگری می فرماید: «و [از اموال و احکام و معارف دینی] آنچه را پیامبر به شما عطا کرد بگیرید و از آنچه شما را نهی کرد، باز ایستید و از خدا پروا کنید؛ زیرا خدا سخت کیفر است.(سوره حشر آیه 7)»
شیخ البیاتی همچنین به وحدت قانونگذاری اشاره کرد و گفت که یکی از دلایل اصلی از هم گسستگی و پراکندگی امت اسلام، قوانین متعدد است که نه تنها ارتباط با دین ندارد بلکه ضد دین و عقیده است و به نام قوانین، شکافی میان رهبران و ملتها و حتی میان خود رهبران اسلامی به وجود آمده و این اختلافات بر امت اسلام تاثیر گذاشته است.
وی خاطر نشان کرد: مادامی که قوانین در امت اسلام یکپارچه نشود، هرگونه تلاش برای وحدت امت اسلام منجر به شکست خواهد شد به طوری که هیچ جایی برای قوانین غیر اسلامی در جامعه اسلامی وجود ندارد و هیچ کس حق ندارد قوانین غیر اسلامی را برای حکومت بر جامعه اسلامی وضع کند. حق فقط خداوند بزرگ است و هیچ یک از مخلوقات حق ندارند که قوانین را از غیر او دریافت کنند، به طوری که خداوند در (سوره احزاب آیه 36)قرآن می فرماید: و هیچ مرد و زن مؤمنی را در کاری که خدا و رسول حکم کنند اراده و اختیاری نیست (که رأی خلافی اظهار نمایند)
قانونگذاری باید مناسب و واحد باشد، و آن قانونگذاری اسلامی است، زیرا امت اسلام با قوانین مختلف متحد نمیشود، زیرا قوانین در زندگی انسان و مفاهیم و درک و اندیشه او تاثیر میگذارد، بنابراین، در صورتی که قانونگذاری واحدی شکل گیرد، وحدت مطلوب هم محقق میشود.
این عالم اهل سنت عراقی از مهمترین توصیههای پیامبر(ص) را توصیه به برادری ایمانی، عدم حسادت ورزیدن به یکدیگر، همکاری بر پایه نیکی و تقوا، حسن رفتار با همسایه و توصیه هایی که بر برابری و عدالت میان مسلمانان، حرمت ناموس و اموال و نیز توصیه هایی که بر برادری میان مومنان تاکید می کند، عنوان کرد.
وی افزود: حرام بودن ریختن خون، حرمت خون و ناموس و اجتناب از اختلافات و نهی از دشمنی و حسادت ورزیدن مسلمانان با یکدیگر و اینکه بندگان خداوند برادر یکدیگر هستند، از دیگر توصیه های پیامبر(ص) است.
این عالم اهل سنت عراقی ادامه داد: همچنین باید به توصیههای دیگر پیامبر(ص) اشاره کرد که مربوط به رفتار شخصی است، توصیه به صدق و حق گویی، توصیه به عفو و احسان که اینها از مکارم اخلاق پیامبر(ص) است و باید به آن تمسک بجوییم.
شیخ البیاتی در ادامه بر اهمیت چنگ زدن به ریسمان بزرگ الهی به عنوان عامل اساسی و لازم برای نجات از هلاکت و نابودی و محافظت از آنچه شر است در دنیا و آخرت، نجات مییابد.
وی در پایان گفتوگو با تقریب تاکید کرد که وحدت امت اسلام، اعم از شیعه و اهل سنت تنها در صورت عمل کردن به کتاب خداوند و سنت و توصیه های پیامبر(ص) و قانونگذاری بر پایه آن دو محقق می شود که هدفی بسیار بزرگ است.
انتهای پیام/
source