به گفته وی، بسیج «نرمافزار حرکت عمومی انقلاب اسلامی» است و از دل نیازهای بحرانها قالب و فرم گرفته است.
وی با اشاره به فداکاری شخصیتهایی که جان خود را در این مسیر ایثار کردند، افزود: پس از جنگ نیز بسیج در بازیابی و مدیریت حوادث نقش متفاوت و اثرگذاری ایفا کرد، هرچند مدتی در قالبهای قدیمی خود باقی مانده بود.
مسئول سازمان بسیج فرهنگیان کشور ادامه داد: در سال ۷۸ مجبور شدیم بسیج را بازخوانی کنیم و این نهاد وارد دگردیسی و میدانهای جدیدی شد.
صدیقی تصریح کرد: اواخر دهه ۷۰ زمانی بود که بسیاری از واقعیتها را بهتر درک کردیم و به تولید نرمافزارهایی برای تحقق اهداف انقلاب پرداختیم؛ مانند ایده راهیان نور و اعتکافها. به همین دلیل ادبیات بسیج از نظامی و امنیتی به فرهنگی و تربیتی تغییر یافت.
وی با بیان اینکه در دهه ۷۰ هنوز اتکای بسیج به ادبیات نظامی و سیاسی موجب فاصله گرفتن از میدان واقعی شده بود، خاطرنشان کرد: در اواخر دهه ۷۰ و ۸۰ نرمافزار بسیج واکنشی عمل میکرد و مسأله اصلی انقلاب بر محور چیستی و چرایی حرکت متمرکز بود. اما پس از آن بسیج میدان را فهمید و تحولات مثبت آغاز شد.
بیانیه گام دوم انقلاب، رساله جامع برای طراحی آینده کشور
مسئول سازمان بسیج فرهنگیان کشور با اشاره به اینکه رهبر انقلاب از دهه ۹۰ تعریف جدیدی از بسیج ارائه دادهاند، افزود: ماهیت تشکیلات بسیج در دهههای ۷۰ و ۸۰ پدافندی بود اما از دهه ۹۰ دستور عملیات آفندی داده شده است؛ چرا که رویکرد پدافندی دیگر کارآمد نیست و بسیج باید به تشکیلات آفندی تبدیل شود.
صدیقی بیانیه گام دوم انقلاب را رسالهای جامع برای طراحی آینده کشور دانست و گفت: در تاریخ حرکت اسلام چنین سندی برای ترسیم آینده وجود نداشته است.
وی افزود: رهبر انقلاب تأکید دارند که باید تمدن نوین اسلامی شکل بگیرد و ساخت این تمدن یک عملیات کنشی است. بنابراین بسیج برای تأثیرگذاری بر آینده باید خود را بازطراحی کند.
مسئول سازمان بسیج فرهنگیان کشور تصریح کرد: با تصور اینکه مانند گذشته پیش برویم، موفقیت حاصل نمیشود؛ پس از ۴۶ سال باید تصمیم بگیریم که بر اساس نیازهای امروز حرکت کنیم.
صدیقی بیان کرد: رهبر انقلاب بارها تأکید کردهاند که بسیج باید نقش حلپذیری مسائل آموزش و پرورش را بر عهده بگیرد. در آموزش و پرورش ۱۵۰ ریزمسأله و ۲۶ مسأله اصلی وجود دارد که باید با جدیت پیگیری شود.
وی با اشاره به شخصیتهای اثرگذار انقلاب، گفت: پس از شهید مطهری، دومین شخصیتی که رهبر انقلاب به دفعات از او یاد میکنند شهید کاظمی آشتیانی است و لازم است همه ما این شخصیت را به خوبی بشناسیم.
به گفته وی، امروز هر فرد باید پاسخگوی انقلاب باشد و هر کس باید برای حل یکی از مسائل نظام تعلیم و تربیت قدم بردارد.
وی بیان کرد: در میدان حل مسأله انقلاب اسلامی، اصل نخست شناخت است و دومین ویژگی حرکت تکاملی بسیج، داشتن تصویر و ایده آیندهنگر ، سومین ویژگی، امید و چهارمین ویژگی، اراده راهکار است.
انتهای پیام/
source