Wp Header Logo 37.png

در شرایطی بازارهای مالی سرتاسر جهان وضعیت ناپایداری پیدا می‌کنند. در این اوقات معمولا سرمایه‌گذاران در وضعیتی قرار می‌گیرند که پیش‌بینی آینده برایشان مشکل می‌شود. این غیرقابل‌پیش‌بینی شدن می‌تواند حاصل تغییر و تحولات سیاسی، اقتصادی، فناورانه و تحول در امور داخلی و بین‌المللی کشورها باشد.

بسیاری از عواملی که در سطح کلان بر اقتصاد بین‌الملل تأثیر می‌گذارند معمولا بر قیمت بیت کوین نیز اثر دارند. میزان این تأثیر بسته به شرایط می‌توان تفاوت‌هایی داشته باشد.

حرکت قیمت بیت کوین با احساسات بازار

عدم قطعیت در وضعیت مالی سطح جهان از جهات مختلف احساسات معامله‌گران را درگیر می‌کند. ناپایداری به هر شکلی که در بازارهای مالی ایجاد شود می‌تواند در دیگر ابعاد آن نیز تأثیر داشته باشد؛ برای مثال در شرایطی بحران‌ها در خاورمیانه ممکن است قیمت نفت را با نوسان مواجه کنند. در این صورت احتمال دارد برخی معامله‌گران حس امنیت بیشتری از سرمایه‌گذاری در بیت کوین داشته و اقدام به خرید آن کنند.

در شرایط مشابه، همین بحران‌ها ممکن است باعث خروج سرمایه از بازار بیت کوین شده و به کاهش قیمت آن دامن بزنند؛ برای مثال بی‌ثباتی سیاسی و اقتصادی در کشورها ممکن است باعث شود معامله‌گران بیت کوین‌های خود را به فروش برسانند و به دارایی‌های پایدارتری مانند تتر، دلار یا طلا تبدیل کنند.

بنابراین در اغلب مواردی که بازارهای سنتی ناپایدار هستند، احساسات معامله‌گران نسبت به آن‌ها نمی‌تواند معیار کافی برای پیش‌بینی روندهای قیمتی BTC باشد. در چنین موقعیتی باید شاخص‌های دیگر را معیار قرار داد.

تغییر قیمت بیت کوین مطابق با بازارهای سنتی

پس از همه‌گیری کرونا، الگوی نوسانات قیمت بیت کوین شباهت بیشتری به بازارهای سنتی اقتصادهای بزرگ جهان پیدا کرد؛ به شکلی که برای مثال نزول نسبی شاخص‌های بورس در آمریکا می‌تواند منجر به نزول قیمتی متقابل بیت کوین شود. در شرایطی که روند بازارهای سنتی چندان مشخص نباشد روند قیمتی بیت کوین نیز ناپایدار می‌شود.

همین مسئله باعث می‌شود که نتوان به BTC به‌عنوان یک دارایی ایمن در شرایط ناپایداری بازار نگاه کرد. در واقع این رمزارز نمی‌تواند در میان گزینه‌های سرمایه‌گذاری با دارایی‌هایی مانند طلا مقایسه شود.

تغییر قیمت بیت کوین مطابق با بازارهای سنتی

تحت ‌تأثیر قرار گرفتن با تغییرات در قانون گذاری

زمانی که بازار غیرقابل‌پیش‌بینی می‌شود، برخی تغییرات و قانون‌گذاری‌ها در پروتکل بیت کوین می‌تواند پایداری بیشتری برای آن فراهم کند. در این شرایط معامله‌گران به‌طور دقیق قانون‌گذاری کشورها و مؤسسات مختلف بر این ارز را بررسی می‌کنند. وقتی که تصویب یا رد یک قانون نزدیک می‌شود بازار BTC می‌تواند با نوسانات کوتاه‌مدت ناشی از احساسات بازار مواجه شود. پس از اعمال قانون اثرات آن به‌تدریج آشکارتر و پایدارتر می‌شوند.

اگر معیار مناسب دیگری برای پیش‌بینی وضعیت بازار وجود نداشته باشد توجه به همین تغییرات اساسی می‌تواند نقشه راه مناسبی ترسیم کند.

اثر بیت کوین بر آلت کوین‌ ها در ابهام شرایط بازار

آلت کوین‌ها تأثیرپذیری بالایی از بیت کوین دارند. معمولا زمانی که روند قیمت BTC دوره‌های صعودی را تجربه می‌کند معامله‌گران میل بیشتری به سرمایه‌گذاری در بازار رمزارزها پیدا می‌کنند. در مواقعی که بیت کوین نزول قیمتی مداوم پیدا می‌کند نیز رغبت کلی بازار به خرید آلت کوین‌ها کاهش پیدا می‌کند.

اگر شرایط عمومی بازارهای مالی در حالت ابهام قرار گرفته و پیش‌بینی قیمت BTC سخت شده باشد، احتمالا دقت پیش‌بینی ارزش آلت کوین‌ها نیز کاهش می‌یابد. در این شرایط بهترین گزینه پیشرو صبرکردن برای بررسی عواملی است که می‌توانند سرنوشت بازار را روشن‌تر کنند.

جمع بندی

زمانی که وضعیت کلی بازارهای مالی در ابهام قرار می‌گیرد، قیمت بیت کوین‌ نیز غیرقابل‌پیش‌بینی می‌شود. در این شرایط ارزش BTC می‌تواند تحت‌تأثیر عوامل مختلفی از جمله احساسات بازار و تحولات در بازارهای سنتی قرار گیرد. در این صورت بهتر است تا زمان فراهم شدن یک معیار قابل‌اتکا برای پیش‌بینی روند بازار بااحتیاط بیشتری به معامله پرداخت.

source

einiat.ir

توسط einiat.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *