Wp Header Logo 1554.png

مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد از تعطیلی مدارس این استان در روز چهارشنبه ۲۶ دی ماه به خاطر آنفلوانزا خبر داد.

ایوب رضایی ، اظهار کرد: بنا به تصمیم اتخاذ شده مدارس کهگیلویه و بویراحمد در تمامی مقاطع تحصیلی در روز چهارشنبه 26 دی ماه با هدف پیشگیری از شیوع بیماری آنفلوانزا در همه شهرستان‌های این استان تعطیل شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد این را هم گفت که آزمون دروس روز چهارشنبه به روز‌های هفته آینده موکول می‌شود که از طریق مدیران مدارس اطلاع رسانی خواهد شد.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش، تعطیلی مدارس به دلیل برگزاری مراسم اعتکاف را تکذیب کرد.

سخنگوی وزارت آموزش‌وپرورش در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: خبر تعطیلی رسمی مدارس به دلیل اعتکاف اشتباه است.

فارس نوشت: برنامه امتحانات نهایی زمستان از دوم دی آغاز شد و ۱۷ دی‌ پایان یافت و به گفته رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش‌وپرورش، امتحانات سایر پایه‌ها نیز باید تا قبل از ۲۴ دی‌ پایان می‌پذیرفت.

اما غیرحضوری شدن مدارس در روزهای متعددی به دلایلی مانند بارش برف و برودت هوا، آلودگی هوا و مدیریت مصرف انرژی موجب شد که برنامه‌ریزی امتحانات داخلی و هماهنگ استانی با تغییراتی مواجه شود و در برخی مدارس، امتحانات تا قبل از ۲۴ دی (ایام اعتکاف) پایان نپذیرد.

به همین دلیل زمان امتحانات طولانی‌تر شده است و برخی مدارس هم طوری برنامه‌ریزی کرده‌اند که دانش‌آموزان بعد از ایام اعتکاف, امتحانات باقی‌مانده را بدهند.

علی فرهادی سخنگوی وزارت آموزش‌وپرورش در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: خبر تعطیلی رسمی مدارس به دلیل اعتکاف اشتباه است.

وی افزود: برنامه امتحانات سراسری مدارس به اتمام رسیده است و در بعضی از مدارس، امتحانات داخلی برقرار است که با توافق بین خانواده‌ها و مدارس برنامه قابل‌تغییر خواهد بود.

فرهادی ادامه داد: آموزش‌وپرورش اعتکاف را فرصتی برای تهذیب و رشد فکری دانش‌آموزان می‌داند.

اطلاعیه دیرهنگام آموزش و پرورش؛ لغو امتحانات مدارس در روز اعتکاف

برخی دانش‌آموزان به دلیل برگزاری امتحانات توسط مدارس شهر تهران نتوانستند در مراسم اعتکاف شرکت کنند. آموزش و پرورش تهران در اطلاعیه‌ای دیرهنگام اعلام کرد که مدارس در روز چهارشنبه امتحان برگزار نخواهند کرد.

در حالیکه برخی دانش‌آموزان به دلیل برگزاری امتحانات توسط مدارس شهر تهران در روز چهارشنبه از حضور در مراسم اعتکاف بازماندند، آموزش و پرورش تهران در اطلاعیه‌ای دیر هنگام گفت که مدارس فردا امتحان برگزار نکنند.

به گزارش تسنیم، وزارت آموزش و پرورش روز گذشته، دوشنبه 24 دی، اعلام کرد که مدارس به دلیل اعتکاف تعطیل نخواهند بود. با این حال، برای دانش‌آموزانی که تمایل به شرکت در این مراسم دارند، غیبت موجه ثبت خواهد شد.

پس از انتشار این خبر در خبرگزاری تسنیم، تعدادی از شهروندان با این خبرگزاری تماس گرفتند و اعلام کردند که برخی از مدارس شهر تهران برای روز چهارشنبه 26 دی امتحان تعیین کرده‌اند، بنابراین حضور دانش‌آموزان در مراسم اعتکاف برای آنها میسر نخواهد بود.

در حالی که انتظار می‌رفت اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران در راستای حمایت از دانش‌آموزان برای شرکت در این مراسم، در اطلاعیه‌ای اعلام کند که مدارس در این روز امتحان برگزار نخواهند کرد، متاسفانه خبری از صدور چنین اطلاعیه‌ای نبود و بسیاری از دانش‌آموزان که تمایل به شرکت در اعتکاف داشتند، از این فرصت بازماندند.

در حال حاضر، آموزش و پرورش شهر تهران، اطلاعیه‌ای دیرهنگام منتشر کرده است که اعلام می‌کند مدارس در روز چهارشنبه امتحان برگزار نخواهند کرد.

مسئولان باید پاسخ دهند که صدور این اطلاعیه دیرهنگام چه فایده‌ای خواهد داشت؟ به ویژه در شرایطی که بسیاری از دانش‌آموزان نتواسته‌اند در مراسم اعتکاف شرکت کنند و از سوی دیگر، مدارس نیز برنامه‌ریزی لازم برای برگزاری امتحانات در این روز را انجام داده‌اند. آیا این وضعیت باعث سردرگمی بیشتر مدارس و دانش‌آموزان نخواهد شد؟

در اطلاعیه آموزش و پرورش شهر تهران آمده است:

«بدین‌وسیله به اطلاع می‌رساند، پیرو دستورالعمل ارسالی از مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش وزارت متبوع، مبنی بر برنامه‌ریزی و مدیریت امتحانات داخلی پایانی نوبت اول از دوم دی‌ماه تا 24 دی‌ماه، برای تسهیل در شرکت دانش‌آموزان در مراسم معنوی اعتکاف، همکاری‌های لازم انجام شود و امتحانات داخلی پایانی نوبت اول به بعد از ایام اعتکاف موکول گردد.

شایان ذکر است که مطابق بند 5 ماده 5 ساماندهی وظایف و اختیارات کمیسیون‌های خاص در شورای مدارس، هر واحد آموزشی باید برنامه‌ریزی کرده و امتحانات مربوطه را پس از ایام اعتکاف برگزار نماید.»

تاریخ اعتکاف ۱۴۰۳ + تعریف و شرایط اعتکاف در ایام البیض

اعتکاف در ایام البیض (۱۳، ۱۴ و ۱۵ رجب) در مساجد بزرگ اکثر شهرهای ایران برگزار می‌شود.

اعتکاف یعنی اینکه زمانی را از دنیا و تعلقات آن جدا شویم و با خدا ارتباط خالصانه برقرار کنیم تا پلیدی‌ها و زشتی‌ها را بزداییم. انجام اعتکاف به روزهای خاصی از سال مقید نیست و هر زمانی می‌توان آن را بجا آورد، اما در منابع دینی ثواب خاصی برای معتکف شدن در ۱۳ تا ۱۵ رجب ذکر شده است.

تاریخ دقیق روزهای اعتکاف در تقویم شمسی برابر است با:

  • سه شنبه ۲۵ دی ۱۴۰۳
  • چهارشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۳
  • پنج شنبه ۲۷ دی ۱۴۰۳

تاریخ دقیق روزهای اعتکاف در تقویم قمری برابر است با:

  • سه شنبه ۱۳ رجب ۱۴۴۶
  • چهارشنبه ۱۴ رجب ۱۴۴۶
  • پنج شنبه ۱۵ رجب ۱۴۴۶

تاریخ دقیق روزهای اعتکاف در تقویم میلادی برابر است با:

  • سه شنبه ۱۴ ژانویه ۲۰۲۵
  • چهارشنبه ۱۵ ژانویه ۲۰۲۵
  • پنج شنبه ۱۶ ژانویه ۲۰۲۵

اعتکاف چیست؟

اعتکاف از جمله اعمال مستحبی و دارای فضیلت بسیار زیاد است. به توقف حداقل ۳ روز در مسجد به قصد عبادت به همراه رعایت شرایط لازم را اعتکاف و به شخص به جا آورنده اعتکاف، معتکف گویند. اعتکاف از ماده «عکف» در لغت به معنای اقبال و روی آوردن به چیزی و بزرگداشت آن است. اعتکاف در اصطلاح فقهی نوعی عبادت است که انسان سه روز یا بیشتر در مسجد مقیم می‌شود و هر سه روز را روزه گرفته و به عبادت و راز و نیاز با خدا می‌پردازد.

زمان اعتکاف

اعتکاف از نظر زمان محدود به وقت خاص نیست، تنها از آن رو که لازمه اعتکاف، روزه گرفتن است، باید در زمانی اعتکاف شود که شرعا بتوان روزه گرفت. پس هر گاه روزه گرفتن صحیح باشد، اعتکاف نیز صحیح است، ولی بهترین زمان برای اعتکاف دهه آخر ماه مبارک رمضان، و ایام البیض ماه رجب است.

اَیامُ البیض چیست؟

اَیامُ البیض (به معنای روزهای سفید)، به روزهای سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم ماه قمری گفته می‌شود. در روایات بر روزه گرفتن در این ایام تأکید شده است. در ایران اعتکاف، در ایام البیض ماه رجب برگزار می‌شود.

دلیل نامگذاری ایام البیض چیست؟

بیض جمع بَیضاء و در عربی به معنای سفید است. چون روزهای سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم ماه قمری نور ماه از شب‌های دیگر بیشتر است، اعراب این سه روز را اَیامُ البیض به معنای روزهای سفید نامیدند. اَیامُ لَیالِی البیض به معنای روزهای شب‌های سفید است که شب‌های آن حذف شده و به ایام البیض معروف شده است. (شیهد ثانی، مسالک الأفهام، ۱۴۱۹ ق، ج ۲، ص ۷۶)

ایام البیض یعنی چه؟

در ایام البیض، «ایام» جمع یوم به معنای روز و «بیض» جمع ابیض به معنای سفید و درخشان است. «روزهای سپید» برابر پارسی آن است.

اقسام اعتکاف

اعتکاف دو نوع است:

  • اعتکاف مستحب: اعتکاف یک عمل مستحب است.
  • اعتکاف واجب: در اصل اعتکاف یک عمل مستحب است اما اگر انسان برای انجام آن نذر کند یا با خدای خود عهد کند یا قسم بخورد به سببی واجب تبدیل می‌شود.

شرایط اعتکاف کننده

  • عقل (اعتکاف دیوانه صحیح نیست)
  • ایمان (اعتکاف غیر مؤمن صحیح نیست)
  • قصد قربت (هرگونه ریا و خودنمایی، اعتکاف را باطل می‌کند)
  • روزه داری در ایام اعتکاف
  • اجازه گرفتن از کسی که اجازه او لازم است مثلاً فرزند از والدین

شرایط اعتکاف

  • زمان آن از سه روز کمتر نباشد
  • مکان آن در مسجد باشد
  • ادامه ماندن در مسجد و خارج نشدن از آن
  • روزه از ارکان اصلی اعتکاف است و باید روزه ماند.
  • دوری از محرمات و امور دنیوی

اهمیت و فضیلت اعتکاف

اعتکاف، یک عمل مستحبی است که در روایات و احادیث معصومین (ع) همسنگ حج و عمره دانسته شده است. اعتکاف به عنوان سنت پیامبر (ص) در کشورهای اسلامی برگزار می‌شود.

«اعتکاف» توصیه قرآنی و جز سیره و سنت پیامبر اسلام و اهل بیت (ع) است. برای نمونه خداوند در قرآن می‌فرماید «وَ عَهِدْنَآ إِلَی إِبْرَاهِیمَ وَ إِسْمَعِیلَ أَن طَهِّرَا بَیْتِیَ لِلطَّآئِفِینَ وَ الْعَکِفِینَ وَ الرُّکَّعِ السُّجُودِ: و ما به ابراهیم و اسماعیل امر کردیم که خانه مرا برای طواف کنندگان و مجاوران و رکوع کنندگان و سجده کنندگان پاک و پاکیزه کنید» (سوره بقره، آیه ۱۲۵).

توصیه روایات به برگزاری اعتکاف در ماه مبارک رمضان به ویژه در دهه آخر این ماه است. امام صادق (ع) در این باره فرمودند: «کانَ رَسُولُ اللهِ (ص) إذا کانَ الْعَشْرُ الاَواخِرُ اِعْتَکَفَ فِی الْمَسْجِدِ وضربت لَهُ قُبَّةٌ مِنْ شَعْرٍ، وَشَمَّرَ الْمیزَرَ وَطَوی فِراشَهُ: همیشه این گونه بود که در دهة آخر [ماه رمضان] رسول خدا در مسجد معتکف می‌شد، خیمه‌ای از پشم برای او بر پا می‌کردند، و او پرده‌ای می‌آویخت و بستر خواب را جمع می‌کرد»

این روایت نشان می‌دهد، اولاً، معتکف شدن در ماه رمضان، جزو سیره حضرت محمد (ص) بود، ثانیاً، پیامبر (ص) همیشه در زمان اعتکاف، عبادت می‌کردند. بنابراین نباید در روزهای اعتکاف مشغول سخن گفتن درباره دنیا بود. ثالثاً معتکف شدن در سایر ایام سال از جمله ماه رجب، اشکالی ندارد. رابعاً رایج شدن برخی امورات مذهبی مانند اعتکاف در زمان‌هایی مانند ماه رجب (که ماه ریزشِ رحمت الهی است) از باب عمومات، ایرادی ندارد بلکه فرصتی مناسب برای خودسازی و عبادت است.

source

einiat.ir

توسط einiat.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *