در عصر حاضر با گسترش رسانههای دیجیتال و شبکههای اجتماعی، جنگ روانی به سطح پیچیدهتری رسیده است. در این بین دشمنانی چون رژیم صهیونیستی و حامیان آن به صورت گسترده از جنگ روانی برای نشان دادن قدرت خود به تمامی مردم جهان بهویژه در طوفان الاقصی حتی بعد از آن بهرهبرداری کردهاند.
در این بین “سینا قربانی” تحلیلگر و کارشناس مسائل رسانه با اشاره به اینکه تاكتیکهای جنگ رسانهاى بر پایه ايجاد ترس و ترديد در مخاطبین استوار است، به خبرنگار حوزه بین الملل خبرگزاری تقریب گفت: توزیع اطلاعات نادرست و گمراهکننده، مشابه سازى، وارونهسازی، بزرگنمایی، كوچک نمايى، دروغپراکنی و… از تاکتیکهای رايج در عرصه جنگ رسانهاى است.
وی ادامه داد: به طور کلی جنگ رسانهای به دو شیوه اعمال میشود. در شيوه اول “دولتمردان” با استفاده از رسانهها تحت فشار قرار مىگیرند تا بر اثر ایجاد ترس و ترديد مجبور شوند در برابر متخاصم عقب نشينی كنند. در شيوه دوم، “ملت عليه دولتها” دست به اعتراض میزنند تا دولت بر اثرِ فشار افكار عمومى به سمت خواسته حریف تغيير رفتار دهد.
جنگ رسانهاى محصول دوران جنگ سرد است
این تحلیلگر رسانه با اشاره بر اینکه جنگ رسانهاى محصول دوران جنگ سرد است، اظهار داشت: با پايان گرفتن جنگ سرد در غرب اين ايده تقويت شد كه پيروزى بر كمونيسم در اثر “فشار تبليغاتى” و “كاركرد رسانههاى غرب” بود؛ بنابراین رسانهها مىتوانند در توسعه تفكر و منش غرب در سراسر دنيا كارآمد باشند.
قربانی خاطر نشان کرد: با ظهور پديدههاى جديد كه در تعارض با نظريههاى اجتماعى و تاريخى غرب بود و از انقلاب اسلامى ایران_ به عنوان مهمترین آن می توان نام برد، استفاده از اين رسانهها در چهارچوب جنگ نرم مورد توجه سياستمداران غربی قرار گرفت. بر همین مبنا راه اندازى رسانههاى مختلف به عنوان مسیرهای “ارتباط با افكار عمومى جهان“، شيوهاى بود كه از بدو پیروزیهای بزرگ به اجرا در آمد و به تدريج كامل شد.
وی افزود: در حال حاضر صدها بنگاه رسانهای در سطح جهان وظيفه پيشبرد جنگ رسانهاى غرب عليه گروه های مقاومت و ایران را بر عهده دارند که در این بین بر اثر توسعه شبکههای اجتماعی، جريانهايى در داخل کشورهای اسلامی ايجاد شده يا مورد حمايت بنگاههای خارجی قرار میگیرند تا در زمينه راه اندازى رسانههاى “عامل” در اين جنگ به نفع غرب عمل کنند.
این تحلیلگر با تاکید بر اینکه تحلیل و بررسی شکل و جهت حرکت محتوای رسانههای ضد مقاومت به طور مستمر اهمیت ویژهای در تامین امنیت روانی جامعه دارد، بیان داشت: اکنون زمان آن فرا رسیده است تا درمقابل شیوهها و ابتکارات رسانهای دشمن تغییر آرایش داد و سازماندهی جدیدی برای مقابله آن انجام داد.
قربانی با بیان اینکه سازمانهای عملیات روانی عمدتا در ذیل مراكز نظامی، امنیتی و تحقیقات استراتژیك قرار گرفته و با سرویسهای اطلاعاتی رابطه تنگاتنگی دارند، تصریح کرد: واحدهای عملیات روانی سازمانیافته آمریکا طیف وسیعی از رادیوها،تلویزیونها، مراکز تبلیغاتی، تحقیقاتی، مراکز فیلمسازی، خانههای فرهنگی و… را شامل میشوند.
رسانهها اولویت فکری افکارعمومی را در جهان کنونی تعیین میکنند
این تحلیلگر رسانه با اشاره بر اینکه ابزارهای رسانهای، “جهانِ ذهنی” و “غیر ذهنی” را به افکارعمومی دنیا مخابره میکنند، اظهار داشت: این رسانهها هستند که اولویت فکری افکارعمومی را در جهان کنونی تعیین میکنند. به طور مثال این رسانهها هستند که مردم امروز به مردم فلسطین و غزه فکر میکنند و فردا به یک کودتا در خاومیانه و هفته بعد به موضوع دیگری…، بنابراین همه این دستورات فکری برای جهانِ ذهنی و غیر ذهنی توسط کسانی تعیین میشود که “فرماندهی مراکز روانی” را در اختیار دارند.
وی خاطرنشان کرد: میلیونها واژه، به طور ۲۴ ساعته به افکارعمومی کشورهای اسلامی و حتی مردم دنیا توسط رسانههای خارجی وارد میشود که عمده هدف تمامی آنها تعیین اولویتهای فکری و رفتاری است.
قربانی در پایان ضمن یادآوری این واقعیت که تاکتیکهای جنگ رسانهای بر پایه ایجاد ترس استوار است، تصریح کرد: بنابراین اگر با همین زاویه دید محتوا در رسانههای خارجی و رفتار سازمانی آنان را خوانش و تحلیل کنیم، متوجه خواهید شد که در ۳۰ روز گذشته، عمده تمرکز اتاقهایی عملیات روانی وابسته به غرب و رژیم صهیونی افزایشِ شاخص ترس و تردید در افکارعمومی مردم جهان علیه گروههای مقاومت بوده است و همچنان نیز این روند ادامه خواهد داشت اگر نگاه آفندی در مقابل جنگ ترکیبی دشمن را تغییر ندهیم.
انتهای پیام/
source