خبرگزاری تقریب (تنا)، در ابتدای این نشست، حجتالاسلام دکتر فرهاد داودیپور، مدیر پژوهشکده حوزوی فقه و علوم انسانی امام رضا علیهالسلام، با اشاره به نقش «انتظار ظهور» در اندیشه شیعی، این مفهوم را به عنوان پایهگذار فلسفه زیستجهان بشریت معرفی کرد. وی تأکید کرد که فلسفه شیعه، در مقایسه با تفکرات بدبینانه فیلسوفان غربی نظیر مالتوس، که بر رشد تصاعدی جمعیت و کاهش منابع تأکید دارند، یک دیدگاه روشن و امیدوارانه نسبت به آینده بشر ارائه میدهد. دکتر داودیپور افزود که برخلاف نگاه فیلسوفان غربی، که به دوران تاریک و جنگ جهانی بر اثر افزایش جمعیت و کمبود منابع اشاره میکنند، در فلسفه اسلامی، بیکرانی هستی و یکپارچگی جهان نویدبخش آیندهای روشن و امیدبخش است. وی همچنین گفت که نگاه شیعی به ضرورت «منجی» به عنوان یکی از اصول بنیادین فلسفه تاریخ اسلامی، همزمان با انتظار و اشتیاق به ظهور منجی همراه است.
در ادامه، حجتالاسلام دکتر جعفری، معاون پژوهشی پژوهشکده مهدویت، به تفاوتهای اساسی در نگاه هستیشناسانه اسلام و فلسفههای پوچگرایانه یا نهیلیستی پرداخت. وی بر این باور بود که در دیدگاههای پوچگرایانه، جهان به صورت تصادفی و بدون هدف خاصی ساخته شده است، اما در جهانشناسی اسلامی، هستی هدفمند است و هر جزء از جهان برای رسیدن به یک هدف معین خلق شده است. دکتر جعفری با اشاره به مفهوم «عمل و عکسالعمل» در اسلام، تصریح کرد که جهان بر اساس قوانین اخلاقی و طبیعی عمل میکند و این قوانین به تجسم اعمال و نتایج آنها میانجامد. وی با بیان اینکه دنیا به عنوان «مزرعه آخرت» در نظر گرفته میشود، تأکید کرد که انسان در این دنیا مسئول است تا در مسیر تکامل خود و جامعه گام بردارد.
حجتالاسلام دکتر جعفری در بخش بعدی سخنان خود به مسأله تکامل انسان در سنت انتظار شیعی پرداخت. او توضیح داد که از دیدگاه شیعه، انسان مسئول است تا دنیای خود و دیگران را برای آخرت آماده سازد و این مسئولیت شامل ایجاد محیطی مناسب برای رشد معنوی است. در این راستا، وی تأکید کرد که بهترین محیط رشد آن است که تحت هدایت انسان کامل، که در فلسفه اسلامی به معنای «ولیالله» یا «انبیاء و اوصیاء» است، قرار گیرد. به این ترتیب، انسان با قرار گرفتن در مسیر «انتظار» از یک سو خود را به سمت کمال میبرد و از سوی دیگر جامعه را به سوی تحقق مدینه فاضله هدایت میکند. این فرآیند، به گفته دکتر جعفری، به معنای دقیق کلمه، همان «انتظار» در دیدگاه دینی است.
این نشست با تأکید بر اهمیت ایجاد محیطی مناسب برای رشد انسان و جامعه، و با نگاه ویژه به فلسفه مهدویت و انتظار، به بررسی عمیقتر مفاهیم فلسفی و دینی در ارتباط با آینده بشریت پرداخته و به نقش مهم انسان در این فرآیند اشاره کرد.
انتهای پیام/