به گزارش شهرآرانیوز، عصر امروز پاتوق فیلم کوتاه انجمن سینمای جوانان مشهد با حضور امیر خضراییمنش، مترجم و منتقد سینما، هنرمندان و فیلمسازان جوان و اعضای خانه سینمای مشهد در پردیس سینمایی مهر کوهسنگی برگزار شد.
اکران و نقد و بررسی چهار فیلم کوتاه نیمکت به کارگردانی بهروز شمشیری، ازکارافتاده ساخته حمید کرمانی، رخپوش اثر مسعود دهنوی و باغ وحش ساخته نفیسه زارع در این پاتوق صورت گرفت.
امیر خضراییمنش، مترجم و منتقد سینما درباره نمایش چهار فیلم کوتاه در این پاتوق گفت: آنچه به صورت کلی میتوانم درباره آثار بهنمایشدرآمده بگویم، این است که نحوه ورود به موضوع و سوژههایی که دیدیم، مناسب فیلم بلند است و برای ژانر فیلم کوتاه خوب نیست.
خضراییمنش بیان کرد: به عنوان مثال فیلم کوتاه “از کارافتاده” برشهای نامفهومی از یک موضوع اجتماعی داشت که به قول سینماییها برگرفته از سندرم فرهادی است. این سوژه برای فیلم بلند مناسب بود و صحنههایی عجیب و دور از ذهن و پایانبندی دردناکی داشت که همه و همه در ژانر و مدیوم فیلم کوتاه قرار نمیگیرد.
این منتقد سینما اظهار کرد: فیلم “رخپوش” نیز به همین شکل است و مخاطب فقط دیالوگهایی میشنود که باید برای هر کدام جوابی داشته باشد، اما فیلم نمیتواند به آن پاسخ دهد. این فیلم سفارشی است و ساخت خوبی ندارد. ساخت موقعیت به خوبی صورت نگرفته و سوالهای زیادی در ذهن مخاطب ایجاد میکند. دکوپاژ و میزانسن آن نیز بهصورت حرفهای صورت نگرفته است.
خضراییمنش به پایانبندی قهرمان “رخپوش” اشاره کرد و ادامه داد: پایان فیلم نیز فیلمساز بهدنبال نشاندادن فداکاری قهرمان حماسی بود، اما اگر قهرمان حماسی ضعیف نشان داده شود، بیشتر به آن شخصیت ضربه زده و نقش او در نگاه مخاطب ضعیف میشود؛ بنابراین گاهی نشانندادن برخی صحنهها و نپرداختن به برخی موضوعات و سوژهها بهتر از انجامدادنش است.
وی فیلم باغ وحش را نسبت به بقیه فیلمها بهتر ارزیابی و اظهار کرد: سوژه و نگاه این فیلم بیشتر به فیلم کوتاه نزدیک است و ایده و دیدگاه سینمایی کارگردان بهتر در این فیلم دیده میشود. بازیها نسبتا خوب است و ایدههای تصویری و کنجکاوبرانگیزانه مناسبی در فیلم به تصویر کشیده شده است.
این مترجم در پایان درباره اهمیت فیلم کوتاه و آسیبهایی که کارگردانها به آن دچار میشوند، ابراز کرد: مهمترین و اساسیترین جنبه که کارگردانها به سمت فیلم کوتاه میروند، ممکن است به دلیل هزینه و بودجه و ایده باشد. فیلمساز فیلم کوتاه اگر مدام درگیر این باشد که اثرش سکوی پرشی برای ساخت فیلم بلند باشد، مسیر را اشتباه میرود؛ چراکه فیلم کوتاه خود یک ژانر حرفهای و جداگانه است.
سرپرست انجمن سینمای جوانان مشهد نیز درباره برگزاری پاتوقهای فیلم کوتاه گفت: پاتوقهای فیلم کوتاه بعد از وقفهای کوتاه ماهانه با حضور فیلمسازان و منتقدان برگزار خواهد شد.
سیدمحمد مداححسینی در پاسخ به این سوال که چرا نمایش آثار فیلمسازان مشهدی در پاتوق اکران نشده است، ادامه داد: آثار پاتوقهای فیلم کوتاه به صورت متمرکز و از سوی انجمن سینمای جوانان ایران به دیگرمراکز معرفی میشود و ما نیز همان آثار را اکران خواهیم کرد، اما سعی میکنیم در جلسات بعدی، حداقل یک اثر از فیلمسازان مشهدی را نقد و بررسی کنیم.
source