Wp Header Logo 50.png

همه پای کار پویش «نه به تصادف» آمدند

 

آرمان امروز: در شرایطی طی روزهای گذشته سومین کنگره بین المللی مرکز تحقیقات سوانح و مصدومین و مدیریت درمان مصدومین سوانح ترافیکی که در سالن همایش‌های بین المللی رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد که حوادث ترافیکی یکی از مهم‌ترین علل مرگ‌ومیر در کشور به شمار می‌رود و در بین جوانان و نوجوانان، از اصلی‌ترین دلایل فوت محسوب می‌شود. سالانه بیش از ۲۰ هزار نفر در اثر تصادفات جان خود را از دست می‌دهند و بیش از ۸۰۰ هزار نفر نیز دچار مصدومیت می‌شوند. طبق قانون، شورای عالی هماهنگی حمل‌و‌نقل و ایمنی کشور باید سالانه برای کاهش ۱۰ درصدی تلفات جانی ناشی از تصادف رانندگی در جاده‌های کشور اقدام کند. این شورا بر اساس بند ج ماده ۳۰ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور، «باید برنامه عملیاتی ارتقای ایمنی راه‌های کشور» را حداکثر ظرف ۶ماه از لازم الاجرا شدن این قانون به تصویب برساند. در همین رابطه جلسه شورای عالی هماهنگی حمل‌و‌نقل و ایمنی کشور به ریاست محمدرضا عارف، معاون اول رئیس ‌جمهور، وزرای راه و شهرسازی، آموزش و پرورش، صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دادستان کل کشور، دبیر هیأت دولت، سخنگوی دولت، استانداران اصفهان، تهران و فارس، رئیس سازمان ملی استاندارد، رئیس پلیس راهور فراجا و مسئولان دستگاه‌های مرتبط برگزار شد.

معاون اول رئیس‌ جمهور در ابتدا با قدردانی از تلاش‌های پلیس راهور، نیروهای هلال احمر، وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و بهداشت برای اجرای برنامه‌های اثرگذار طرح ترافیکی نوروزی ۱۴۰۴با عنوان «نه به تصادف» گفت: «در دولت دوم اصلاحات، وزیر وقت راه، برنامه عملیاتی برای ساماندهی و اصلاح نقاط حادثه خیز ارائه کرد اما آمار ۴۸۰۰ نقطه حادثه خیز جاده‌ها از آمار اوایل دهه ۸۰ بسیار بیشتر است که نشان می‌دهد اقدامات مناسب برای رفع نقاط حادثه خیز در دولت‌های مختلف به خوبی انجام نشده است. نباید به بهانه عدم تخصیص اعتبارات مالی در انجام مسئولیت‌های اصلاح نقاط حادثه‌خیز و رفع نواقص جاده‌های بین شهری کوتاهی کرد. ضرورت دارد درکنار فرهنگ سازی، تصمیمات قاطع مدیریتی برای کاهش آمار تلفات جاده‌ای اتخاذ شود.» هدف از اجرای پویش «نه به تصادف» یک کار خیر برای مردم بویژه جوانان است، چراکه جوانان بیشترین آمار کشته شدگان در تصادفات را دارند. حال اگر حتی یک مرگ در تصادفات کاهش پیدا کند، یعنی یک قدم مؤثر. عوامل بسیاری در بروز تصادفات از جمله ایمنی جاده‌ها، وجود نقاط حادثه‌خیز و پرخطر، ایمنی خودرو‌ها و خطای انسانی تأثیرگذار هستند، اما سهل‌الوصول‌ترین راه که در این پویش مورد توجه قرار گرفته، کاهش رفتار‌های پرخطر در رانندگی است، چرا که بیش از ۵۰ درصد از عوامل تصادفات به علت خطای انسانی است. متأسفانه بیش از ۵۰ تا ۶۰ درصد تصادفات منجر به فوت در ۳۰ کیلومتری شهرها رخ می‌دهد، چراکه رانندگان خسته وقتی به مقصد نزدیک می‌شوند با وجود اوج خستگی، وقفه‌ای را در رانندگی ایجاد نمی‌کنند با این تصور که تا مقصد راهی نمانده است؛ این امر باید به مردم آموزش داده شود.»
خط و نشان سردار رادان برای این گروه از رانندگان
فرمانده کل انتظامی گفت: از ادامه سفر رانندگانی که قوانین راهنمایی و رانندگی را در ایام نوروز رعایت نکنند و در جاده‌ها رفتارهای مخاطره آمیز داشته باشند، جلوگیری می‌شود. سردار احمدرضا رادان، درباره سفرهای نوروزی و کمپین «نه به تصادفات» که توسط پلیس راهور اجرا شده است، اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های اصلی مردم در سفرهای نوروزی، قصه پرغصه تصادفات جاده‌ای است. آنچه این موضوع را عجیب‌تر می‌کند، این است که بر اساس برآوردهای ما، کمتر از ۱۰ درصد رانندگان مرتکب تخلفات پرخطر می‌شوند. افرادی که اصرار بر تخلف داشته باشند، قطعاً از ادامه سفر باز خواهند ماند. هدف ما کاهش تصادفات و حفظ جان هموطنان عزیز در این ایام است.
۵۰ درصد از عامل تصادفات نیازمند فرهنگ سازی
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: آمارها نشان می‌دهد که موتورسواران بدون کلاه ایمنی، بیشترین درصد مرگ و میر را در حوادث درون‌شهری به خود اختصاص داده‌اند. دکتر محمدرضا ظفرقندی در سومین کنگره بین المللی مرکز تحقیقات سوانح و مصدومین و مدیریت درمان مصدومین سوانح ترافیکی که در سالن همایش های بین المللی رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران، افزود: طبق داده ها و آمارها ۹۷ درصد شهروندان موتور سوار از کلاه ایمنی استفاده نمی‌کنند و این یک زنگ هشداری برای ماست که باید با آموزش ها، فرهنگسازی بیشتر و همراهی پلیس راهور در جهت کاهش آن تلاش کرد. وی همچنین با اشاره به برگزاری پویش «نه به تصادف» افزود: جان آدمی عزیز و ارزشمند است و هدف اساسی این پویش این است که اگر همه ما با استفاده از تمام امکانات، ظرفیت ها و روش های موثر، حتی شده از آمار مرگ و میر یک نفر در این حوادث جاده ای را کم کنیم، گویی تمام انسان ها را نجات دادیم. ظفرقندی با اشاره به اقدامات برخی از کشورها در راستای کاهش آمار مرگ و میر تصادفات گفت: در کشوری مانند سوئد، با استفاده از تحقیقات علمی و بررسی نتایج آن به دنبال رساندن این آمار به صفر هستند و ما برای رسیدن به این هدف نیازمند تدوین برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت با همکاری تمامی ارگان ها و سازمان ها از جمله مجلس، قوه قضائیه، پلیس، آموزش و پرورش و حتی افراد جامعه هستیم. ۵۰ درصد از عامل تصادفات قابل حل است و نیازمند تبلیغات و فرهنگ سازی از طریق رسانه ها، آموزش به مردم و حتی کاهش زمان انتقال مصدومین به بیمارستان هاست. ایمن سازی خودروها، جاده‌ها و اصلاح نقاط حادثه خیز یک برنامه بلند مدت است که باید برای به تحقق آن برنامه ریزی و تلاش کرد، با توجه به زمان کم پویش «نه به تصادف» می‌توان از راهکارهایی استفاده کرد که در زمان کم نتیجه بخش باشند؛ از جمله می توان به همکاری جدی پلیس راهور در تدوین جریمه ها و ایست بازرسی های بیشتر جاده ای اشاره کرد.

source

einiat.ir

توسط einiat.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *