معاون تولیدی سازمان بازرسی کل کشور در پی شکایات واصله از سوی مسافران سفرهای هوایی مبنی بر عدم رعایت حقوق آنان و مناسب نبودن خدمات ارائه شده توسط برخی شرکتهای هواپیمایی و همچنین رصد و پایش عملکرد این شرکتها؛ طی مکاتبهای به وزارت راه و شهرسازی بر ضرورت نظارت بر شرکتهای هواپیمایی در ایام سفرهای نوروز ۱۴۰۴ تاکید کرد.
به گزارش ایسنا، در پی شکایات واصله از سوی مسافران سفرهای هوایی مبنی بر عدم رعایت حقوق آنان و مناسب نبودن خدمات ارائه شده توسط برخی شرکتهای هواپیمایی و همچنین رصد و پایش عملکرد این شرکتها؛ معاون تولیدی سازمان بازرسی کل کشور طی مکاتبهای به وزارت راه و شهرسازی بر ضرورت نظارت بر شرکتهای هواپیمایی در ایام سفرهای نوروز ۱۴۰۴ تأکید و تصریح کرد؛ علیرغم افزایش چند باره نرخ بلیت هواپیما از ابتدای سال جاری، برخی سایتها و دفاتر فروش از طریق کانالهای غیر رسمی با هدف شکلدهی بازار سیاه، نسبت به عرضه بلیت اقدام کرده و در برخی موارد، نسبت به فروش مازاد بر ظرفیت اقدام میکنند.
وی همچنین افزوده است: تعدادی از شرکتهای هواپیمایی با اخذ مجوزهای پروازی مازاد بر ظرفیت ناوگان و با هدف جذب مسافر نسبت به عرضه و فروش بلیت هواپیما در ساعات مختلف اقدام کرده و پس از ظرفیتسنجی، نسبت به ابطال و لغو پرواز کم مسافر اقدام میکنند که این امر موجبات سرگردانی مسافران را فراهم آورده است.
معاون تولیدی سازمان بازرسی کل کشور در این نامه با اشاره به اینکه برخی آژانسهای مسافرتی با تأخیر چند روزه نسبت به بازگشت مبلغ ناشی از ابطال بلیت اقدام میکنند که تحمیل هزینه مضاعف به مسافران و تشویش و نگرانی ناشی از ابطال بلیت، به خصوص در زمان بازگشت مسافران به مبدأ، از تبعات اقدام مذکور است، تأخیرات مکرر پروازها در ماههای اخیر، عدم پرداخت جریمه و جبران خسارت از سوی تعدادی شرکتهای هواپیمایی را مورد انتقاد قرار داده است.
وی در پایان با اشاره به در پیش بودن سفرهای نوروزی و اهمیت برنامهریزی دقیق برای دسترسی عموم اقشار جامعه به خدمات حمل و نقل هوایی مناسب و نیز نظارت بر شرکتهای هواپیمایی در عرضه و ارائه بلیت هواپیما و جلوگیری از فروش بلیت خارج از شبکه رسمی «ایجاد بازار سیاه» و مازاد بر ظرفیت ناوگان و همچنین جلوگیری از فروشِ چارتری و اجباریِ بلیتِ هواپیما به همراه محل اقامت شامل؛ هتل، مسافرخانه و … و نیز اعمال نظارت مؤثر بر شرکتهای هواپیمایی برای رعایت شیوهنامه حقوق مسافر هوایی؛ تاکید کرد که سازمان هواپیمایی نظارت بر نحوه اعطای مجوزهای پروازی بر اساس سطح کمی و کیفی خدمات ارایه شده، تعداد ناوگان، سطح رضایتمندی مسافران، تأخیرات و غیره، اعمال نظارت روزانه و برنامه ریزی شده بر عملکرد شرکتهای هواپیمایی، سامانههای فروش بلیت به نحو مقتضی، جلوگیری ازرقابتهای ناصحیح بین شرکتهای هواپیمایی و متصدیان حمل و نقل هوایی، نظارت بر عملکرد فرودگاهها به منظور ارائه تسهیلات، امکانات و خدمات رفاهی مناسب به مسافران و همچنین اطلاعرسانی شیوهنامه حقوق مسافر هوایی از طریق نصب بنر، پنل نمایشی و یا از طرق مقتضی دیگر در فرودگاهها، اتخاذ تمهیدات لازم جهت پیش بینی هواپیمای پشتیبان در موارد ابطالی و تأخیر پرواز در ایام نوروز و تسریع در رسیدگی به شکایات واصله از سوی مسافرین اعم از؛ حضوری، تلفنی، برخط و … و ارائه پاسخ مناسب و بهموقع به ایشان را مورد تأکید قرار داده است.
انتهای پیام
source