با وجود حرکت صنعت بازیهای ویدیویی به سمت عرضه دیجیتالی محتوا، هنوز هم گیمرها خرید نسخه فیزیکی را ترجیح میدهند.
صنعت بازیهای ویدیویی در سالهای اخیر تلاش زیادی برای حرکت به سمت آیندهای کاملاً دیجیتالی کرده است. همچنین بسیاری از افراد تولید نسخه فیزیکی بازیها را امری قدیمی و پرهزینه برای تولیدکنندگان قلمداد میکنند. با این حال، به نظر میرسد گیمرها دیدگاه متفاوتی نسبت به این قضیه دارند و همچنان دوست دارند نسخههای فیزیکی بازیها را خریداری کنند. یک گزارش جدید نیز این موضوع را تأیید میکند. طبق این گزارش، تقریباً ۸۰٪ از فروش بازیهای نینتندو سوییچ در اروپا به صورت فیزیکی انجام شده است.
انتشار محتوا به صورت فیزیکی نقش مهمی در حفظ تاریخ بازیهای ویدیویی ایفا میکند. مواردی مانند قطع دسترسی بازیکنان به بازی The Crew، غیر قابل اطمینان بودن مالکیت دیجیتالی را نشان میدهد. سایت Game Business اخیراً گزارشی منتشر کرده که آمار فروش نسخههای فیزیکی بازیها را نشان میدهد. بر اساس این گزارش، درصد بالایی از فروش سه عنوان بزرگ به صورت فیزیکی بوده است:
- ۴۵٪ از فروش بازی Hogwarts Legacy
- ۴۹٪ از فروش Assassin’s Creed Mirage
- ۴۵٪ از فروش Resident Evil 4 Remake

حتی نسخه فیزیکی بازی Marvel’s Spider-Man 2 با فروشی ۵۴ درصدی، نسخه دیجیتالی را پشت سر گذاشته است. اگرچه، نسخه دیجیتالی بازی Astro Bot، در اروپا ۶۰٪ و در بریتانیا ۵۵٪ از کل میزان فروش را به خود اختصاص داده بود. به نظر میرسد بازیهای مانند FC 2025 و WWE 2K25 که بیشتر روی بخش آنلاین تمرکز دارند، فروش بهتری را به صورت دیجیتالی تجربه میکنند.
اما با وجود تمام این مسائل، در مقیاس بزرگتر، بازار بازیهای فیزیکی طی سال ۲۰۲۴ روندی کاهشی داشته است:
- فروش بازیهای فیزیکی پلی استیشن ۵، ۸۰۰ هزار واحد کاهش یافت.
- فروش بازیهای فیزیکی ایکس باکس، ۳۰۰ هزار واحد کاهش یافت.
- نینتندو سوییچ با افت ۱.۸ میلیون واحدی بیشترین کاهش را تجربه کرد که تأثیر چشمگیری بر بازار داشت.
به نظر میرسد، بازیکنان هنگام خرید بازیهای داستانمحور یا خانوادگی بیشتر تمایل به تهیه نسخه فیزیکی دارند، اما در بازیهای آنلاین به دلیل تخفیفات و دسترسی آسان فرمت دیجیتالی را انتخاب میکنند.
source