Wp Header Logo 2467.png

آرمان امروز : آزادراه تهران – شمال پروژه ملی و فراملی است که با گذشت سه دهه هنوز به مقصد نرسید و اما و اگرهای زیادی درباره تکمیل و یا رهاشدن آن وجود دارد.
بیش از سه دهه قبل که کلنگ این پروژه به زمین زده شد، هدفش در درجه اول کاهش مسیر تردد از شمال به تهران و بالعکس بود تا ساحل نشینان بدون مخاطره از گردنه‌های البرز عبور کنند و محصولات و کالاها را به پایتخت و دیگر مناطق کشور برسانند.
طی این سه دهه با اجرای پرفراز و نشیب آزادراه تهران – شمال و شتاب دسترسی پایتخت نشینان و دیگر مناطق ایران زمین به مناطق شمالی، تبعات زیانباری برای این خطه از کرانه خزر شده است.
همزمان با افتتاح هر قطعه از آزادراه تهران- شمال بخشی از اراضی حاصلخیز مناطق پایین دست در کرانه خزر از کشت و کار کشاورزی خارج شد و به زیر تیغ ساخت و ساز و ویلاسازی رفت و بسیاری از کشاورزان دیروز امروز به نگهبانان ویلاهای خالی غیربومی‌ها تبدیل شدند.
آزادراه تهران – شمال در مجموع ۱۲۱ کیلومتر طول، ۱۷۹ دستگاه تونل به طول ۱۰۱ هزار و پنج متر و ۹۴ دستگاه پل بزرگ به طول ۱۲ هزار و ۶۳۳ متر خواهد داشت. در مورد مشخصات کلی آزاد راه تهران – شمال باید خاطرنشان کرد که چهار منطقه به طول ۳۳، ۲۱، ۴۷ و ۲۰ کیلومتر با اتمام این پروژه مدنظر قرار می‌گیرد و ۴۲ درصد از کل مسیر آزاد راه به صورت تونل و پل خواهد بود.
تعداد تونل‌ها در منطقه یک برابر ۳۹، در منطقه دو برابر با ۴۴، در منطقه سه برابر ۹۲ و در منطقه چهار برابر با چهار تونل خواهد بود و کل آزاد راه در نهایت با ۱۷۹ تونل مورد بهره برداری قرار می‌گیرد. طول تونل‌ها نیز به ترتیب در مناطق چهارگانه برابر با ۳۳ هزار و ۴۰۰ متر، ۳۲ هزار و ۷۶۵ متر، ۳۳ هزار و ۵۲۰ متر و ۱۳۲۰ متر خواهد بود و در مجموع کل آزاد راه ۱۰۱ هزار و پنج متر تونل خواهد داشت. با گذشت سه دهه قطعه اول و دوم و چهارم آزادراه تهران – شمال به صورت ناقص افتتاح و بهره برداری شد و این روزها، دولت در حال ارزیابی برای ساخت قطعه سوم این آزادراه است. این محور یکی از خاص ترین جاده‌های مواصلاتی در دنیا است و از نظر زیبایی و جذابیت مورد توجه مسافران و توریست‌های داخلی و بین المللی است
محمد اسلامی فعال محیط زیستی در مازندران با اشاره به پروژه نافرجام محور تهران – شمال افزود: این محور یکی از خاص ترین جاده‌های مواصلاتی در دنیا بوده و از نظر زیبایی و جذابیت مورد توجه مسافران و توریست‌های داخلی و بین المللی است.
وی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه همه ساله میلیون‌ها نفر از محور پرمخاطره کندوان به شمال سفر می‌کنند، افزود: زیبایی و جذابیت‌های طبیعی این مسیر به تنهایی دلیل بر تردد میلیونی از این جاده نیست چرا که محور مواصلاتی مازندران را به پایتخت پیوند می‌دهد و بسیاری از هموطنان ساکن در استان‌های کرج، تهران، قزوین و قم که خسته از روزهای سخت کاری همراه با آلودگی هوا و ترافیک و… هستند به همراه خانواده دل به این مسیر زده تا به دامنه جنگل و دریای خزر پناه برند.
وی با اشاره به پرمخاطره بوده محور کندوان و ریزش و رانش مکرر سنگ اظهار کرد: تاکنون در این مسیر افراد زیادی براثر ریزش و رانش سنگ جان خود را از دست دادند و ترافیک سنگین روزهای پایانی هفته و تعطیلات سبب شده که تردد در این مسیر سه ساعته بیش از ۱۵ ساعت طول بکشد.
این فعال محیط زیستی با اظهار اینکه بیش از سی سال از عمر کلنگ زنی آزادراه تهران – شمال می‌گذرد و هنوز به اتمام نرسیده است، افزود: دلیلی ندارد احداث ۱۰۰ کیلومتر راه بیش از ۳۰ سال به طول انجامد و هر ماه چند نفر در این مسیر کشته و زخمی شوند و خسارت‌های زیادی را متحمل شوند. اسلامی ادامه داد: باید تصمیمات قاطع و قابل اجرا برای آزادراه تهران- شمال اندیشیده و تا مشکلات ترافیکی منطقه حل شود.  افتتاح سه قطعه آزادراه تهران – شمال با آنکه به صورت ناقص انجام شده اما تاحدودی توانسته مشکلات ترافیکی محور کندوان را رفع کند اما باید به جنبه‌های مختلف اجرای پروژه توجه اساسی شود، به گفته جعفر اکبری مدرس دانشگاه در مازندران اساس پایداری، مربوط به ارضای نیازهای مردم با توجه به ابعاد اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، زیربنایی، کالبدی و زیست محیطی آن است.

source

einiat.ir

توسط einiat.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *