دیوید گیدر، پیشکسوت استودیوی Bioware، از بازی نقش آفرینی نوبتی جدید لذت میبرد و معتقد است که بازی Clair Obscur: Expedition 33 میتواند سبک JRPG را متحول کند.
با انتشار بازی Clair Obscur: Expedition 33 توسط استودیوی Sandfall Interactive و ناشر Kepler Interactive، این نقشآفرینی نوبتی موفق شده توجه علاقهمندان و فعالان صنعت بازی از جمله دیوید گیدر، نویسنده کهنهکار BioWare و خالق دنیای مجموعه Dragon Age، را به خود جلب کند. گیدر در یادداشتی در فضای مجازی، نظر خود را درباره این اثر تحسینشده چنین بیان کرده است:
در حال تجربه Clair Obscur: Expedition 33 هستم و باید بگویم که تا اینجای کار، این بازی همان جایگاهی را در میان JRPGها دارد که Baldur’s Gate 3 در دنیای CRPGها به دست آورد. عنوانی زیبا، صیقلیافته، خوشساخت و با نگارشی قابل توجه؛ و از همه مهمتر، مبارزاتی نوبتی که واقعاً سرگرمکنندهاند.
وی در ادامه، با لحنی طنزآمیز افزوده است: «باورم نمیشود که تازه فهمیدهام Lumina Pointها دقیقاً چه کاربردی دارند!» (اشارهای به یکی از سیستمهای تواناییها در بازی). در پاسخ به یکی از طرفداران که از دامنه احساسی فوقالعاده بازی یاد کرده بود، گیدر بار دیگر از شیوهی روایت داستانی Sandfall Interactive تمجید کرده و گفته است:
از نظر من، این بهترین روش برای روایت داستان است. تا زمانی که لحظات شادی وجود نداشته باشند، لحظات تلخ معنای خود را از دست میدهند. اگر تعادل میان این دو از بین برود، تجربه احساسی اثر از دست خواهد رفت.
گیدر تنها چهرهی تحسینکنندهی این بازی نبوده است. Clair Obscur: Expedition 33 با عملکرد درخشانی در Steam موفق شده از برخی عناوین مطرح JRPG همچون Metaphor: ReFantazio پیشی بگیرد و تنها در روز نخست انتشار، بیش از ۵۰۰ هزار نسخه به فروش برساند. دیگر فعالان برجسته صنعت، از جمله مدیر نشر Baldur’s Gate 3 و مدیر انجمن Palworld نیز از این بازی استقبال کردهاند.

![[DEMON] [DEMON]](https://gamefa.com/wp-content/uploads/avatars/195400/1745412526-bpthumb.jpg)
source