Wp Header Logo 2224.png
آرمان خالقی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه استان‌های خبرگزاری تقریب، با اشاره به برگزاری همایش ملی و بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در آذربایجان‌غربی «اینوا» اظهار داشت: برگزاری اینگونه همایش‌ها در طول سالیان گذشته در این سطح و حجم مشابه نداشته است.

وی تصریح کرد: با توجه به تدارکات و پیش‌جلسات برگزار شده و دعوتی که از مقامات کشوری و مهمانان خارجی که تمایل به سرمایه‌گذاری در استان داشتند، از نظر شکلی و کلی رویداد کم‌نظیری در استان بود.

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: علاوه بر آن با توجه به اینکه تجربه چنین رویدادی در این اندازه، در سطح استان وجود نداشت اما می‌توانست بهتر از این برگزار می‌شد.

سرمایه‌گذار نیازمند اطلاعات دقیق‌تر و توجه ویژه است

وی به حجم بالای مهمانان این رویداد ملی و بین‌المللی اشاره کرد و افزود: این نیز نیازمند تدارکات دقیق از نظر اقامت و پذیرایی و نوع پذیرش مهمانان بود چون سرمایه‌گذار نیازمند توجه ویژه و اطلاعات دقیق‌تر و احترام بسیار است و باید بداند اگر وارد سرمایه‌گذاری در استان شود با استقبال ویژه مواجه شده و زمینه همه اقداماتی که لازم است برایش انجام شود وجود دارد.

خالقی با اشاره به برخی ضعف‌های برگزاری این رویداد خاطرنشان کرد: سالن برگزاری رویداد فرصت‌های سرمایه‌گذاری، با وجود مدعوین بسیار، گنجایش این همه مهمان را نداشت و با توجه به حجم بالای مدعوین، باعث شد که برخی مهمانان نتوانند میزبانی شایسته‌ای را دریافت کنند.

وی ادامه داد: باید محل حضور مهمانان، به ویژه مهمانان خارجی از قبل تعیین شده و بدان‌جا هدایت می‌شدند و محل و نوع پذیرایی از آنان مستلزم هماهنگی بیشتری بود در حالی که ناهماهنگی‌هایی مشاهده شد وگرنه برگزاری این رویداد کار ارزشمندی بود که می‌توانست در دو نوبت و حتی به صورت تخصصی‌تر در حوزه‌های صنعت، معدن، گردشگری و سلامت تقسیم‌بندی می‌شد.

 دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با اشاره به نشست‌های B2B در این رویداد اظهار داشت: این نشست به معنای تعامل سرمایه‌گذاران با سرمایه‌پذیران است یعنی کسانی که در داخل به دنبال جذب سرمایه‌گذار هستند.

میزهای تخصصی باید بهتر و بیشتر مدیریت می‌شدند

وی ادامه داد: علاوه بر آن میزهای تخصصی می‌توانست بهتر و بیشتر مدیریت شده و نشست‌های B2B بسیار موثرتر و دقیق‌تر با امکانات بهتر برگزار شود.

خالقی بیان کرد: در برگزاری B2B ها نظم، برنامه‌ریزی و هدفمندی بیشتری انتظار می‌رفت اما متاسفانه اینگونه نبود در حالی که خروجی چنین گردهمایی‌هایی در B2B خود را نشان می‌دهد چون افراد، فرصت‌های سرمایه گذاری را با اطلاعات ریزتر و دقیق‌تری به هم معرفی می‌کنند.

وی با اشاره به سایر ضعف‌های برگزاری رویداد بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در استان تصریح کرد: پنل‌های تخصصی نیز نیازمند فرصت بیشتری بود چون سرمایه‌گذار به دنبال دریافت اطلاعات درست بودند و این کار نیز باید در فضایی متناسب و با آرامش و فرصت مناسبی انجام می‌شد و فهرست مهمانان و حوزه تخصصی آنان و شماره تماسشان در اختیار افراد گذاشته می‌شد تا حتی پس از برگزاری پنل، آنان می‌توانستند با یکدیگر هماهنگ شده و امورات خود را پیگیر کنند.

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در ادامه با اشاره به اینکه چنین رویدادی حداقل باید دو روزه برگزار شود بیان کرد: حتی سخنرانان باید کوتاه‌تر صحبت کرده و آنچه را که «می‌توانند» به سرمایه‌گذار عرضه کنند را اعلام کنند و اینکه برای حمایت از سرمایه‌گذاری چه آورده‌ای دارند و چه وضعیتی را می‌توانند ایجاد کنند که سایر استان‌ها آن را در توان ندارند را ارائه دهند، نه اینکه مسئولان به ارائه گزارش‌عملکرد بسنده کنند.

باید برگزاری رویدادهای فرصت‌ سرمایه‌گذاری در استان تداوم یابد

وی با بیان اینکه در این رویداد به صورت ضمنی اعلام شد که آذربایجان‌غربی خواهان رویه جدیدی در پذیرش سرمایه‌گذاران است افزود: بی‌تردید باید برگزاری چنین رویدادهایی تداوم داشته و به صورت مجدد با تمامی سرمایه‌گذاران، مکاتبه و تبادل اطلاعات شود و نباید با توجه به اینکه بانک اطلاعاتی بسیاری با سرمایه‌گذاران به دست آمده، آنها را رها کرد.

خالقی با اشاره به اینکه برای برگزاری بهتر رویداد فرصت‌های سرمایه‌گذاری در سالیان آینده باید تشکل‌های بخش خصوصی مثل اتاق بازرگانی و خانه صنعت و معدن استان نقش بیشتری ایفا کنند خاطرنشان کرد: در واقع باید اقتصاد را خصوصی کرد چون آنها نقش بیشتری در اجرا، دعوت، مذاکرات و هماهنگی‌ها داشته و علاوه بر آن باید پای بخش خصوصی در چنین رویدادی کاملا باز و پررنگ باشد تا بتوان نتیجه بهتری گرفته شود.

وی ادامه داد: خوشبختانه اقتصاد استان به گونه‌ای است که نقش واحدهای دولتی در آن کم‌رنگ است و می‌توان کاری کرد که در آینده برای چنین رویدادی با محور قرار دادن بخش خصوصی بتوانند کاری کنند.

ظرفیت‌های مغفول سرمایه‌گذاری در آذربایجان‌غربی

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با اشاره به ظرفیت‌های مغفول سرمایه‌گذاری در استان اظهار داشت: متاسفانه تاکنون هر آنچه در آذربایجان‌غربی انجام شده بنا به خواسته بخش خصوصی بوده و اینکه بتوان فرصت‌ها را به گونه‌ای تشخیص داد که بدانیم در چه زمینه‌ای ایجاد زنجیره‌های ارزش توجیه دارد؟

وی گفت: آذربایجان‌غربی با توجه به همجواری با سه کشور می‌تواند منشاء خیر و برکت برای استان باشد اما باید بدانیم این مزیت چگونه می‌تواند در کف میدان خود را در زندگی روزمره مردم استان نشان دهد.

خالقی تصریح کرد: در آذربایجان‌غربی با توجه به همجواری و فرصت تجاری، تقویت شرکت‌های تجاری که توان صادراتی بالایی دارند بسیار حائز اهمیت است و باید این شرکت‌ها بتوانند مدیریت صادرات بسیاری از استان‌ها را نیز به مقصد کشورهای همجوار بر عهده بگیرند.

وی ادامه داد: اگر در آذربایجان‌غربی توان صادرات و بازارسازی وجود داشته باشد، هم شرکت‌های داخل استان می‌توانند از این فرصت استفاده کنند و هم اینکه سایر تولیدکنندگان استان‌ها می‌توانند در این فرصت تجاری که خلق می‌کنند توان آنها را تجمیع کنند.

باید توان صادراتی آذربایجان‌غربی تقویت شود

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با تاکید بر اینکه تقویت توان صادراتی استان بسیار مهم است افزود: این نیز نیازمند افراد متخصص در حوزه تجارت بوده که ظرفیت تجاری داشته و تحصیل کرده این رشته‌ها باشند و زبان هم بدانند که همین خود سبب شکوفایی ظرفیت صنعتی در آذربایجان‌غربی می‌شود.

وی با بیان اینکه دغدغه صنعت باید تولید باشد اظهار داشت: در این راستا نه باید گرفتار بروکراسی اداری باشد و نه بازار آزارش دهد و بنابراین اگر بتوان کنسرسیوم‌های صادراتی را تجمیع و در استان شکل دهیم، این خود کمک می‌کند تا ظرفیت‌های صنعتی نیز در استان شکل گیرد و تقویت شود.

خالقی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه آذربایجان‌غربی می‌تواند یکی از دروازه‌های ورود به اوراسیا باشد اما باید ظرفیت آن را ساخت و کمک کرد که در کدام سمت است.

وی گفت: در حوزه شوینده‌ها با توجه به اینکه بازار مصرف در کشور همجوار وجود دارد و حتی پتروشیمی نیز مزیت است می‌توان به صنعت شوینده در استان توجه ویژه داشت و یا زنجیره تولید قطعات را در استان تقویت کرد.

بسیاری از صنایع بزرگ دنیا در پیوند با یکدیگر ایجاد می‌شوند

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران خاطرنشان کرد: بسیاری از صنایع بزرگ دنیا در پیوند با یکدیگر ایجاد می‌شوند تا بتواند در زنجیره ارزش برای خود جایگاه تعریف کنند بنابراین باید ظرفیت‌ها را شناسایی و از سرمایه‌گذار و صاحبان فناور کمک گرفت.

وی در ادامه با اشاره به اینکه برای اینکه سرمایه‌گذار به جای فراری شدن از استان، جذب آن شود باید محیط کسب و کار نسبت به سایر جاها برایش جذاب‌تر و ساده‌تر باشد افزود: علاوه بر آن باید سهولت انجام امور در آن به عینه قابل مشاهده باشد و امنیت سرمایه‌گذاری در آنجا ملموس باشد.

خالقی گفت: از سوی دیگر باید معطلی آن کمتر و بروکراسی اداری و زمان صدور مجوز کسب و کار نسبت به سایر استان‌ها کاهش یابد.

بانک‌ها نباید با سرمایه‌گذار به صورت سخت‌گیرانه و بهانه‌جویانه رفتار کنند

وی اظهار داشت: باید با آغوش بازتری سرمایه‌گذار را پذیرفت و در مراکز دعاوی رسیدگی ساده‌تر و تخصصی‌تر باشد هر چند که بانک‌ها نباید با سرمایه‌گذار به صورت سخت‌گیرانه و بهانه‌جویانه رفتار کنند و اگر رفتار دستگاه‌های نظارتی مانند تامین اجتماعی، مالیات و گمرک محترمانه‌تر و حمایتگرانه‌تری باشد آن موقع سبب ایجاد جذابیت می‌شود بنابراین تمامی دستگاه‌های زیربط با اقتصاد باید در این فرایند وظیفه خود را بهتر از سایر استان‌ها انجام دهند.

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: علاوه بر آن هماهنگی بین دستگاه‌ها باید انجام شود تا فرایند عملیاتی شدن سرمایه‌گذاری چندان طول نکشد.

وی ادامه داد: در پایان این گونه رویدادها، باید پرسش‌نامه‌ای در اختیار سرمایه‌گذاران مدعو قرار گیرد که میزان رضایت آنها از اطلاعات داده‌شده برای سرمایه‌گذاری، نوع پذیرایی و نوع پذیرش آنها احصاء شود تا در آینده تصمیمات بهتری اتخاذ شود.

گفت وگو از نصیبه نیک‌زاد قوشچی

انتهای پیام/

source

einiat.ir

توسط einiat.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *