تمدن ایرانی، گنجینهای فراموششده
وی با اشاره به تنوع پوششهای زنانه در اقوام ایرانی، اظهار داشت: ما بیش از ۷۰۰ نوع لباس زنانه در فرهنگ ایرانی داریم؛ از لباسهای کردی، گیلکی، بلوچ و ترک گرفته تا پوششهای خاص مناطق بادخیز مانند منجیل. این لباسها نهتنها زیبا و کاربردیاند، بلکه ریشه در تمدن و اقلیم دارند. اما متأسفانه با سیاستهای رضاخانی، این تنوع فرهنگی به حاشیه رانده شد و لباس ایرانی قربانی مدرنیته تحمیلی شد.
حجاب، سنگر تمدن و هویت
حجتالاسلام عبدالملکی با تأکید بر اینکه حجاب صرفاً یک حکم شرعی نیست، گفت: حجاب، نماد تمدن زن ایرانی است؛ زنانی که در نقشهای تمدنساز، از دیوارهای تختجمشید تا فرهنگ اسلامی، حضور داشتهاند. اگر دختران ما بدانند حجابشان ریشه در تاریخ و هویت دارد، نگاهشان به آن تغییر خواهد کرد.
رسانهها و شبهات؛ جنگ شناختی علیه عفاف
این استاد حوزه و دانشگاه، با اشاره به هجمههای رسانهای و شبهات مطرحشده در فضای مجازی، افزود: جنگ امروز، جنگ شناختی است؛ دشمن با شبههافکنی، تلاش دارد باورهای دختران ما را تضعیف کند. باید با تولید محتوای فاخر، آموزشهای تمدنی و روایتهای تاریخی، در برابر این هجمهها ایستادگی کنیم.
آمارهای جهانی؛ ایران در مسیر سلامت اجتماعی
عبدالملکی با استناد به آمارهای بینالمللی، گفت: در حالیکه درصد فرزندان نامشروع در برخی کشورهای اروپایی به بالای ۵۰ درصد رسیده، این رقم در ایران حدود ۷ درصد است. این تفاوت، نشاندهنده سلامت نسبی جامعه ایرانی و اهمیت حفظ ارزشهای خانواده و عفاف است.
در ادامه همایش سفیران نجابت به مناسبت هفته عفاف و حجاب، حجتالاسلام والمسلمین محسن عبدالملکی با نگاهی آسیبشناسانه به وضعیت فرهنگی جامعه، از نقش خلأ عاطفی در شکلگیری رفتارهای پرخطر نوجوانان سخن گفت و تأکید کرد: دختران ما در سنین حساس بلوغ، اگر در خانه و مدرسه از محبت، امنیت و هویت محروم باشند، ممکن است در فضای مجازی و ارتباطات ناسالم، به دنبال جایگزینی برای این خلأ بگردند؛ و اینجاست که فردی بیهویت، با یک پیام یا شعر، تبدیل به خدای ذهنی او میشود.
خلأ عاطفی، زمینهساز انحرافات رفتاری
وی با اشاره به تأثیرات روانی دوران بلوغ، افزود: در سنین ۱۱ تا ۱۵ سالگی، نوجوانان دچار تغییرات هورمونی و عاطفی میشوند. اگر خانوادهها نتوانند با آرامش، گفتوگو و درک صحیح، این مرحله را مدیریت کنند، دختران در فضای مجازی یا روابط ناسالم، به دنبال جبران خلأ عاطفی میگردند؛ و اینجاست که حجاب، نهتنها یک پوشش، بلکه یک سپر تربیتی و روانی میشود.
رنگ، هویت و فرهنگ پوشش
عبدالملکی با اشاره به جایگاه رنگ مشکی در فرهنگ ایرانی و اسلامی، گفت: رنگ مشکی در فرهنگ ما تقدس دارد؛ از لباسهای عزاداری تا پوششهای مذهبی. اما باید تنوع رنگی در پوشش دختران نیز رعایت شود؛ نه رنگهای زننده، بلکه رنگهایی که با هویت ایرانی و آرامش روانی همخوانی دارند.
تربیت در خانه؛ از اجبار تا گفتوگو
این استاد حوزه و دانشگاه، با انتقاد از برخی رفتارهای والدین، خاطرنشان کرد: مادران محجبهای که بدون شناخت روانشناسی نوجوان، با اجبار و فشار با دختران برخورد میکنند، ناخواسته موجب دوری آنان از حجاب میشوند. باید با گفتوگو، احترام به غرور نوجوان و آموزش غیرمستقیم، مسیر تربیت را هموار کرد.
پاسخ به شبهات فرهنگی؛ حجاب، ریشه در تمدن ایرانی
عبدالملکی با اشاره به شبهاتی درباره عربی بودن فرهنگ حجاب، بیان داشت: در تختجمشید و آثار باستانی ایران، پوشش زنان نشانهای از وقار و تمدن بوده است. ما بیش از ۷۰۰ نوع لباس زنانه در اقوام ایرانی داریم که همگی با اقلیم، فرهنگ و هویت ایرانی همخوانی دارند. رضاخان با حذف این تنوع، به دنبال غربگرایی بود؛ اما امروز باید با احیای پوششهای بومی، به دخترانمان نشان دهیم که حجاب، بخشی از تمدن ایرانی است.
این سخنرانی، تلاشی بود برای بازخوانی نقش تمدن، فرهنگ و هویت در تبیین مفهوم حجاب؛ مفهومی که اگر با نگاه تمدنی و اجتماعی بازتعریف شود، میتواند به نقطهای از همدلی، عزت و پیشرفت برای جامعه ایرانی تبدیل شود؛ حجتالاسلام عبدالملکی با بیانی صریح و دغدغهمند، خواستار بازگشت به هویت اصیل ایرانی و اسلامی شد؛ هویتی که با محبت، گفتوگو و آگاهی، میتواند نسل آینده را از آسیبهای اجتماعی مصون نگه دارد.
انتهای پیام/
source