Wp Header Logo 1711.png

«آرمان امروز» وضعیت گردشگری بعد از جنگ را بررسی می کند؛

 

آرمان امروز – مریم کاظمی زاده: گردشگری، پس از جنگ ۱۲ روزه و بازگشایی تدریجی وزارتخانه ها، روزهای سختی را پشت سر می گذارد، هر چند که گردشگری داخلی، همواره در مسیر خود حرکت می کند، اما گردشگری خارجی و ورود توریست با چالش های بسیاری همراه است. در این رابطه با مرتضی موسوی فعال گردشگری، «آرمان امروز» در گفت وگویی به تشریح بحران‌های صنعت گردشگری ایران پرداخت، او نسبت به این موضوع هشدار داد که تحریم‌ها، ناوگان فرسوده و مافیای ویزا، چرخ این صنعت را از حرکت انداخته‌اند. وی از کاهش شدید استقبال از تورهای گروهی داخلی، انتقال درآمد پروازهای خارجی به خطوط هوایی ترکیه، امارات و قطر و مکانیسم مافیایی ویزای شینگن (VFS)  به عنوان نقاط قوت بحران نام برد و راه نجات را در ایجاد هاب‌های پروازی ایرانی در مسیرهای استراتژیک جهانی دانست.
موسوی، همچنین تصویر هشداردهنده‌ای از وضعیت صنعت گردشگری ایران ترسیم کرد. وی با اشاره به سقوط چشمگیر تورهای گروهی داخلی، اظهار کرد: «در ۵ سال اخیر استقبال مردم از تورهای گروهی داخلی بشدت افت کرده است. امروزه اتوبوس‌های ۲۵ نفره را به سختی پر می‌کنیم و افراد بصورت انفرادی ثبت نام می‌کنند، درحالیکه در گذشته افراد بصورت خانوادگی و گروهی در تورها شرکت می کردند، همچنین تحریم‌ها تاثیر زیادی بر کمبود قطعات هواپیما و کاهش تعداد پروازهای ایرانی به خارج از کشور داشته‌اند و بار پروازهای ایرانیان بر روی پروازهای ترکیش، امارات و قطر افتاده است. ما میزان قابل توجهی از درآمدی را که می‌توانستیم خودمان داشته باشیم را به آنها تقدیم می‌کنیم.»
راه‌حل استراتژیک: هاب‌های پروازی ایرانی
وی تاکید کرد که نجات صنعت گردشگری در گرو ایجاد شبکه‌های پروازی مستقل ایران است: «ما باید در مسیر  هابهای ((hob سفر پرواز ایرانی داشته باشیم. همه سفرهای هوایی فقط مختص به گردشگری نیست، بسیاری مرتبط با سفرهای کاری و اقتصادی است. برقراری پروازهای در hub آفریقا، نایروبی کنیا، آدیس آبابا اتیوپی، hub آسیای شرقی، بانکوک تایلند، کوالالامپور مالزی، پکن و شانگهای چین، در خاورمیانه، دوحه قطر و دبی امارات، ما باید این پروازها را داشته باشیم.»
به گفته وی، این اقدام دو پیامد حیاتی دارد: «بتوانیم درآمد خودمان را بالا ببریم و پول را به کشورهای همسایه منتقل نکنیم، هم قیمت تورها برای مسافران پایین بیاوریم تا افراد بیشتری امکان سفر را داشته باشند و چرخ صنعت گردشگری به گردش بیفتد.  بتوانیم با پروازهای ارزان‌تر به کشورهای همسایه و هم فرهنگ خودمان سفر کنیم. مثل تاجیکستان و ازبکستان. قیمت پرواز به این دو کشور بسیار بالاست به همین دلیل قیمت تورها بسیار گران است. با وجود اینکه کشور تاجیکستان ویزای این کشور را برای ایرانی‌ها برداشت اما هنوز تعداد سفر به این کشور آنچنان افزایش نیافته چون قیمت پروازها بالاست. مرز زمینی آذربایجان بسته شده است و فقط هوایی می‌توان به آن سفر کرد و همین موضوع قیمت تورهای آذربایجان را بشدت افزایش داده است.» موسوی در ادامه به معضل جدی حمل‌ونقل زمینی پرداخت: «بطور کلی ناوگان حمل و نقل ما مشکل دارد. چند سال است که دیگر اتوبوس جدید تولید نمی‌شود، قیمت اتوبوس‌ها افزایش یافته است. راننده اتوبوس یک وسیله چند میلیاردی را دارد در جاده با ریسک بالا حرکت می‌دهد، بسیاری‌شان اتوبوس را فروخته‌اند و با ماشین سنگین در جاده‌ها بار جابجا می‌کنند با سود بیشتر. در بسیاری استان‌ها مثل کردستان، کرمانشاه، سیستان بلوچستان و… میدل باس‌های به‌روز و مجهز وجود ندارد. باید از وسیله‌های قدیمی استفاده کرد که امکانات خوبی برای مسافر ندارد.»
مافیا ویزا، از سفارت‌خانه تا مکانیسم VFS
بخش پایانی صحبت‌های موسوی به چالش‌های پیچیده ویزا اختصاص دارد: «مشکل دیگر ما بحث ویزاست، بعضی کشورها که در بین مردم خواهان زیادی برای سفر دارند، در ایران سفارت ندارند، مثل مغولستان و بسیاری دیگر. وزارت امورخارجه می‌تواند این مسیر را تسهیل کند. بعضی از کشورها مثل برزیل باید سه ماه قبل پرواز ویزا گرفت، وزارت امورخارجه از طریق سفارتخانه برزیل می‌تواند این امر را تسهیل کند. مسافر ایرانی دقیقه نود تور را می‌خرد آژانس نمی‌تواند با این زمان‌بندی تور را برگزار کند. بحث دیگر در زمینه ویزای شینگن است. مافیایی ایجاد شده در این زمینه با عنوان VFS که آنها تعدادی از آژانس‌ها را ثبت نام کرده‌اند و در ساعت‌های VIP مدارک را از طریق این آژانس‌ها به سفارتخانه کشورهای اروپایی ارائه می‌کنند، که در این زمان‌ها امکان پذیرفته شدن بالاست، حالا این آژانس‌ها این نوبت‌ها را به دیگر آژانس‌ها می‌فروشند و شرطی که دارند این است که باید با نام آژانس آنها مدارک مسافر را به سفارت تحویل دهیم. مسافر هم فکر می‌کند فلان آژانس برگزار کننده است و ما بعنوان آژانس فقط واسطه‌ایم. این ودیعه‌های یک یا دو میلیاردی که برای ویزای شینگن از مسافر می‌گیرند را در اصل آژانس‌ها می‌گیرند که تضمین برگشت مسافر به کشور مبدأ باشد که وجهه‌شان در سفارتخانه کشور مقصد خراب نشود.»
موسوی در پایان با لحنی هشداردهنده تاکید کرد:   «همه اینها مشکلاتی است که سر راه گردشگری است و مساله را سخت می‌کند. مردم می‌خواهند سفر بروند و بسیاری موانع جلوی راهشان است.»

source

einiat.ir

توسط einiat.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *