فرارو– تعرفه واردات خودرو 1404 بعد چهارماه بلاتکلیفی بالاخره اعلام شد.
بهگزارش فرارو؛ برخلاف خواسته خودروسازان داخلی، تعرفه واردات خودروهای اقتصادی و مدلهایی با حجم موتور زیر هزار و 500 سیسی نسبت به پارسال کاهش پیدا کرد و مدلهایی با حجم موتور هزار و 500 تا دو هزار سیسی تقریبا با نصف تعرفه سال گذشته از کمرگ خارج میشوند. با این حال افزایش نرخ ارز واردات و سقف تعداد مدلهای وارداتی میتواند ضدحالی برای روند واردات خودرو در سال 1404 باشد و نگرانی خودروسازان داخلی را برطرف کند. این وسط بهترین سناریو برای مدلهای هیبریدی و برقی نوشته شده. علاوه بر اینکه به تعرفه چهار و 15 درصدی این مدلها دست نخورده، هیچ سقفی هم برای واردات خودروهای برقی و هیبریدی وجود نخواهد داشت.
کاهش تعرفه واردات خودروهای اقتصادی
تعرفه واردات خودروهایی با حجم موتور زیر دو هزار سیسی درمقایسه با 1403 تقلیل پیدا کرد. سال گذشته خودروهایی با حجم موتور هزار و یک تا هزار و 500 سیسی با تعرفه 55 درصد روبرو میشدند و این عدد برای خودروهای هزار و 501 تا دو هزار سیسی 95 درصد بود.
تعرفه واردات این دو دسته خودرو امسال به یک شکل محاسبه میشود؛ 40 درصد. تعرفه واردات خودروهایی با حجم موتور زیر هزار سیسی بدون تغییر روی عدد 20 باقی ماند اما امسال تعرفه واردات خودروهایی با حجم موتور دو هزار و یک تا دو هزار و 500 سیسی از 135 به 155 درصد ارتقا پیدا میکند.
واردات خودروهایی با حجم موتور بالای دو هزار و 500 سیسی نیز درحالی بعد تقریبا هفت سال ازسرگرفته میشود که با تعرفه 180 یا 190 درصد روبرو میشوند.
افزایش نرخ ارز واردات خودرو؛ کاهش تعرفه خنثی شد
کاهش تعرفه واردات خودرو در سال جاری میتواند با افزایش نرخ ارز واردات خنثی شود. خبر کاهش تعرفه واردات خودرو درحالی اواخر تیرماه امسال رسمی شد که از زمستان پارسال میدانستیم نرخ ارز واردات کالا در گمرک حدود 145 درصد ارتقا پیدا کرده است.
واردات خودرو در سال گذشته با ارز نیمایی و نرخ 28 هزار و 500 تومان انجام میشد اما از ابتدای سال و کنار رفتن بازار نیما، ارزی که به واردکنندهها تعلق میگیرد، حدود 70 هزار تومان ارزش دارد.
قیمت خودرو وارداتی چقدر میشود؟
قیمت خودرو وارداتی امسال بسته بهحجم موتور و تعرفه دقیقی که به تصویب هیئت وزیران رسیده، محاسبه میشود. مثلا تویوتا کرولایی که با حجم موتور دو هزار سیسی پا به ایران میگذارد، مشمول تعرفه 40 درصدی خواهد شد. یعنی چی؟
قیمت تویوتا کرولا درقالب نسخه لوآپشنی که به ایران میآید، حدود 22 هزار دلار است. اضافه شدن تعرفه 40 درصدی این رقم را به مرز 30 هزار دلار میرساند. ارزش دلار هم 70 هزار تومان است. در این حالت قیمت تویوتا کرولایی که به ایران میآید برای اولین مصرفکننده حولوحوش دو میلیارد و 150 میلیون تومان محاسبه خواهد شد. آنهم برای خودرویی که ذاتا حدود یک میلیارد و 850 تا یک میلیارد و 900 میلیون تومان ارزش دارد.
قانون جدید در واردات خودرو؛ سقف عددی برای واردات
قانون جدید واردات خودرو فقط شامل نرخ ورودی نمیشود و برخلاف سال قبل به تعداد دقیق مدلهایی که مجوز ورود به ایران را خواهند داشت، اشاره میکند.
واردات خودرو در سال جاری فقط به 90 هزار مدل محدود خواهد شد. از این تعداد باید 50 هزار مدل وارداتی حجم موتور زیر هزار و 500 سیسی داشته باشند. 15 هزار دستگاه باید با حجم موتور هزار و 500 تا دو هزار سیسی و 12 هزار دستگاه با حجم موتور دو هزار تا دو هزار و 500 سیسی باشند.
خودروهایی با حجم موتور دو هزار و 500 تا سه هزار سیسی فقط به تعداد هشت هزار دستگاه مجوز ورود به ایران را خواهند داشت و این تعداد برای مدلهای با حجم موتور بیش از سه هزار سیسی پنج هزار دستگاه تعیین شده است.
خبر خوش برای متقاضیان خودرو برقی و هیبریدی
کمترین تعرفه واردات خودرو در سال 1404 برای مدلهای برقی و هیبریدی تعیین شده است. مثل سال قبل خودروهای برقی با تعرفه چهار درصدی روبرو میشوند و برای واردات خودروهای هیبریدی تعرفه 15 درصدی مطرح است.
مهمتر از هر چیز دیگری، نبود سقف واردات است. از یک طرف واردات خودرو برقی و هیبریدی بدون سقف تعداد صورت میگیرد و از یک طرف دیگر محدودیتی در سقف ارزی واردات این مدل خودروها وجود نخواهد داشت. به این ترتیب قیمت خودروهای برقی و هیبریدی نسبت به خودروهای بنزینی، شباهت بیشتری به بازار جهانی پیدا میکند.
source