Wp Header Logo 861.png

انتشار بازی GTA 6 بدون تردید بزرگ‌ترین رویداد دنیای بازی‌های ویدیویی در سال ۲۰۲۶ خواهد بود. حتی به تعویق افتادن عرضه‌ی آن به همین سال، خود به‌تنهایی یکی از مهم‌ترین رویدادهای صنعت بازی در سال ۲۰۲۵ به شمار می‌آید. شور و هیجان پیرامون این اثر به حدی است که با وجود سکوت تبلیغاتی شرکت راکستار، به جز انتشار دو تریلر رسمی، همچنان عطش مخاطبان برای آن باورکردنی نیست.

برآوردها نشان می‌دهد GTA 6 تنها در دو ماه نخست عرضه می‌تواند ۷ میلیارد دلار فروش داشته باشد. پلتفرم توییچ از هم‌اکنون در حال برنامه‌ریزی برای مدیریت روز عرضه این عنوان است. هر یک از تریلرهای بازی صدها میلیون بازدید کسب کرده‌اند و بسیاری از استودیوها از ترس محو شدن در سایه‌ی آن، تاریخ انتشار آثار خود را به تعویق انداخته یا تغییر داده‌اند.

با این همه، GTA 6 الزاماً «بازی سال ۲۰۲۶» نخواهد بود، اگرچه بی‌شک برای طیف وسیعی از بازیکنان چنین جایگاهی خواهد داشت. میلیون‌ها نفر در سراسر جهان تنها با عناوینی همچون Call of Duty یا EA Sports FC (فیفا سابق) سرگرم می‌شوند. برای این دسته از مخاطبان که رویکردی ساده‌تر و عمومی‌تر به بازی‌های ویدیویی دارند، احتمالاً GTA 6 تنها اثر متفاوتی است که در سال ۲۰۲۶ تجربه خواهند کرد و این انتخاب، بی‌گمان برایشان جذاب خواهد بود.

اما برای بازیکنانی که هر سال چندین عنوان متنوع را تجربه می‌کنند، چشم‌انداز سال ۲۰۲۶ خبر از رقابتی جدی برای GTA 6 می‌دهد. حتی با وجود تغییر تاریخ انتشار بسیاری از آثار، بازی‌های دیگری در راه هستند که می‌توانند چالشی واقعی برای GTA 6 باشند. تردیدی نیست که بازی جدید راکستار پرهزینه‌ترین محصول سرگرمی ۲۰۲۶ و احتمالاً بزرگ‌ترین پروژه‌ی عرضه‌شده این سال خواهد بود؛ اما پرسش اساسی این است که آیا جالب‌ترین تجربه خواهد بود؟ آیا بهترین و جدیدترین ایده‌ها را خواهد داشت؟ پاسخ به این پرسش، چندان قطعی به نظر نمی‌رسد.

بازی GTA 6 در سال ۲۰۲۶ ممکن است رقبای زیادی داشته باشد

بازی gta 6

نکته‌ی مهم درباره‌ی GTA 6 این است که در حقیقت چیز زیادی از آن نمی‌دانیم و احتمالاً تا مدت‌ها نیز اطلاعات بیشتری به دستمان نخواهد رسید. راکستار همواره به پنهان‌کاری شهرت داشته و جز اینکه این بازی از نظر جزئیات از Red Dead Redemption 2 هم فراتر رفته است (به‌طوری‌که حتی حباب‌های آبجو را رندر می‌کند)، هیچ سرنخی از اینکه این قسمت جدید چگونه بر موفقیت‌های GTA 5 تکیه خواهد کرد و آن‌ها را گسترش خواهد داد، در دست نداریم.

تردیدی نیست که GTA 6 بزرگ‌ترین بازی تاریخ خواهد بود؛ جهانی پر از فعالیت و ماجراجویی، که محیطی واکنش‌پذیر و سرزنده ارائه می‌دهد. اما اینکه تا چه اندازه نوآوری یا جذابیت‌های تازه‌ و نوین در خود دارد، پرسشی است بی‌پاسخ. GTA 5 نقطه‌ی عطفی در طراحی جهان باز و روایت داستان بود، اما از زمان انتشار آن در سال ۲۰۱۴، صنعت بازی جز در حوزه‌ی توانایی‌های فنی، جهش بنیادینی نداشته است. شاید GTA 6 بار دیگر تعریف ما از بازی‌های جهان باز را دگرگون کند و شاید هم صرفاً یک بازی جهان باز دیگر باشد.

با این حال، فارغ از عظمت این عنوان، بسیاری از منتقدین و گیمرها چشمشان به رقبای GTA 6 دوخته شده که در سال ۲۰۲۶ پا به میدان خواهند گذاشت. یکی از مهم‌ترینِ آن‌ها ۰۰۷ First Light، بازی جیمز باند ساخته‌ی استودیوی IO Interactive است. این عنوان بر پایه‌ی مجموعه‌ی درخشان Hitman ساخته شده و پیش‌نمایش‌های اولیه نشان می‌دهند که می‌تواند به یکی از جذاب‌ترین بازی‌های سال آینده بدل شود.

بازی دیگر، The Blood of Dawnwalker است که در صورت تحقق وعده‌هایش، می‌تواند رقیبی جدی باشد. این اثر با پیشینه‌ی CD Projekt Red، گیم‌پلی غیرخطی مبتنی بر «جعبه‌ابزار روایی» و رویکردی تازه در قبال «زمان» به‌عنوان یک واحد ارزشمند، اگر به‌درستی اجرا شود، شاید راهی نو برای تجربه‌ی بازی‌های نقش‌آفرینی پیش پای مخاطبان بگذارد. در صورتی که بازی GTA 6 نتواند مفهوم جهان‌باز را بازآفرینی کند، The Blood of Dawnwalker می‌تواند دست بالاتر را داشته باشد.

در کنار این‌ها، Fable نیز شانس خود را دارد؛ البته به شرطی که بار دیگر با تأخیر مواجه نشود. هنوز گیم‌پلی‌ای از آن ندیده‌ایم و نمی‌توان با قاطعیت سخن گفت. همین مسئله درباره‌ی Saros، ساخته‌ی استودیوی Housemarque، نیز صدق می‌کند.

Resident Evil Requiem نیز گزینه دیگری است که می‌تواند معادلات را تغییر دهد. کپکام نگاهی جاه‌طلبانه به این اثر داشته و قصد دارد ژانر وحشت را دگرگون سازد.

بزرگ‌تر همیشه به معنای بهتر نیست

چرا GTA 6 ممکن است به عنوان بهترین بازی سال ۲۰۲۶ انتخاب نشود؟ - گیمفا

نکته‌ی دیگری که باید به آن توجه داشت، این است که GTA 5 با وجود تحسین گسترده‌ منتقدان، در عمل تعداد چندانی از جوایز «بازی سال» (GOTY) را به دست نیاورد. این اثر در مراسم‌های متعددی نامزد بازی سال شد، اما تنها در دو رویداد Spike VGX و Golden Joystick Awards، توانست برنده شود. نباید فراموش کنیم که همان سال The Last of Us نیز منتشر شد و در رویدادهایی چون Game Critics Awards، D.I.C.E.، SXSW، BAFTA و Game Developers Choice Awards عنوان «بازی سال» را به خود اختصاص داد.

هدف از یادآوری این نکته آن است که بازی GTA 6 حتی در The Game Awards هم تضمینی برای تصاحب عنوان «بازی سال» ندارد. کافی است به یاد بیاوریم که سال گذشته، Astro Bot برنده شد؛ آن هم در برابر آثاری با ابعاد و بودجه‌های بسیار بزرگ‌تر. جالب‌‎‌تر اینکه این بازی حتی در آغاز سال گذشته هنوز معرفی نشده بود. بنابراین، این امکان وجود دارد که رقیبی پنهان برای GTA 6 در کمین باشد. مواردی مانند فروش زیاد، تعداد زیاد مخاطبین و دستاوردهای فنی، به‌هیچ‌وجه ضامن دریافت جایزه‌ی «بازی سال» نیستند.

بی‌تردید این سخن بسیاری را آزرده خواهد کرد. خیلی‌ها از اینکه Black Myth: Wukong سال گذشته نتوانست جایزه‌ی «بازی سال» را بگیرد دلخور شدند، چرا که یکی از محبوب‌ترین بازی‌های سال بود؛ اما باید پذیرفت که محبوبیت، الزاماً به معنای کیفیت نیست. بازی GTA 6 قطعاً نامزدی جایزه را به دست خواهد آورد، اما پیروزی نهایی‌اش به شدت به رقبا و نوآورانه بودنش در طراحی و گیم‌پلی بستگی دارد. در حال حاضر، ناشناخته‌های این رقابت آن‌قدر زیادند که نمی‌توان حکم قطعی صادر کرد.

source

einiat.ir

توسط einiat.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *